در مورد بحث خدا یک نکتهی دیگری هم باید اضافه کرد ـ که در بحثهای استاد مصباح صریحاً ذکر شده ـ که اتفاقاً اگر بخواهیم به خود حقیقی توجه کنیم، چیزی نیست جز ربط به خدا. آن مبنای فلسفی را قبول داریم که مخلوق چیزی نیست جز عین فقر. اگر بخواهم توجه کنم اگر حقیقتاً خودم را شناخته باشم توجّه به خود میشود توجه ...
حجت الاسلام محمدرضا کتابی؛ (5)
امروز انقلاب اسلامی از ناحيه علوم انسانی دچار بحران و تهديد است. علوم انسانی رايج بر پايه تعاريف و نگرش مادی و زمينی از رابطه انسان و جهان فرمول بندی شدهاند كه احاطه و يا درك روشنی از مخلوقيت، مفطوريت و مربوبيت همه ابعاد وجودی انسان و جهان ندارند و به وضوح با رويكرد توحيد محور در زمينه رابطه انسان،...
سید حسین نصر مانند برخی دیگر همچون فردید و جلال آل احمد، در صدد بیان دغدغه مواجه با «غربزدگی» است. او در مقابل مدرنیته، عالم مطلوب خود را مبتنی بر «سنت» استوار می سازد که برگرفته از ساحت قدسی ادیان است. از این روی می توان تقابل «سنت و تجدد» را اصلی ترین موضوع فکری او به حساب آورد.
فلسفه شدن اسلامی فلسفه ای در ساحت روش سازی است که مبتنی بر آن می توان به تبیین سه حوزه روشی «روش استنباط نظامات دینی، روش مدل سازی، روش ارائه معادله تغییر» پرداخت موضوع و غایتی که بسیار متفاوت با موضوع و غایت فلسفه کنونی حوزه های علمیه می باشد. بر این اساس ادعای مخالفت فرهنگستان با فلسفه موجود ادعای ...
از نظرگاه فردید، «تمدن اسلامی» نه در گذشته هویتی اصیل داشته است و نه در حوالت تاریخی غربزدگی، امکان تحقق خواهد داشت. براین مبنا تمدن اسلامی، تنها در پس فردای تاریخ (عصر ظهور) امکان جلوه گری پیدا می کند. از نظر او اگر سقراط، مظهر تمدن یونانی و آوگوستینوس، مظهر تمدن روم شرقی و امپراطوری مسیحی و دکارت ...
حجتالاسلام محمدرضا کتابی؛ (4)
يکي از راهبردهای مهم دشمن براي کنترل و مهار انقلاب اسلامي و قلب ماهيت آن «بدل سازي و الگوسازي دروغين از انقلاب اسلامي» است. دشمن سعي دارد از طريق اين بدل سازي مانع وحدت انقلابيون جهان و جهان اسلام حول محور انقلاب اسلامي شود و اين موج را جذب بدل هاي دروغين کرده و آنها را مهار و کنترل نمايد و نسخه انحرافي ...
اگر «دین» را جریان هدایت و ولایت الهی بدانیم و دامنه آن را تمام شئون فردی و اجتماعی انسان به حساب آوریم، «جامعه ایمانی» با حاکمیت ولایت الهی بر سه لایه «تفقه، علوم و دانش ها، مدل و برنامه های اجرایی» در جامعه محقق خواهد شد. در نتیجه، منظومه معرفتی منسجمی بدست خواهد آمد که آهنگ پرستش و عبودیت الهی بر ...
حجتالاسلام محمدرضا کتابی؛ (3)
پيروزي انقلاب اسلامي به معني ظهور يک قدرت جديد است، قدرتي که در حال توسعه قدرت بوده و مفهوم قدرت را نيز تغيير داده و ثابت کرده است که قدرت در ايمان و شهادت طلبي است. در اين گفتمان، قدرت به سلاح اتمي و استراتژيک تعريف نميشود و ميتوان بدون اين سلاحها نیز ابرقدرت بود.
حجتالاسلام محمدرضا کتابی؛ (2)
عميق ترين لايه تمدن غرب و روح اصلي آن تغيير جهت و استكبار اراده انساني نسبت به خداي متعال است. اين تفرعن، ادبيات و فرهنگ خاص خود را توليد كرده است و انسان غربي با این تغيير جهت وارد فضاي جديدی شد. نتيجه اين سه تحول، سکولاریزه و به تعبير دیگر غير قدسي شدن و زميني شدن زندگي بشر و قطع رابطه آن با عالم ...
هیچیک از صفحات تاریخ را نمیتوان خالی از نبرد حق و باطل مشاهده نمود؛ آنجا که نیز به ظاهر جنگی نیست، درگیری به صورت جنگ نرم وجود داشته است... این یک حقیقت روشن است مادامی که این دو مکتب در مقابل یکدیگر هستند، امکان صلح پایدار در جهان وجود ندارد؛ یعنی هیچ گاه میان نبی اکرم (ص) و ابلیس، صلح و آشتی واقع ...
متن حاضر تلاشی است در جهت صورت بندی نقدهای مرحوم "آیت الله سید منیرالدین حسینی الهاشمی" در حوزه موضوع شناسی فقه شیعه و تصویری اولیه از تحولی که وی در این پایگاه به دنبال آن بوده است که در جلسه مشاوره تحصیلی دانش پژوهان گروه روش تفقه فرهنگستان علوم اسلامی قم مورد بررسی قرار گرفت.
یکی از دغدغه های علمی عصر جدید، تاسیس دانش هایی است که معطوف به برنامه ریزی و توسعه جامعه باشند. حجتالاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری، رئیس کنونی فرهنگستان علوم اسلامی قم، از جمله کسانی است که به این پرسش می اندیشد و در پی یافتن پاسخ آن برای «توسعه دینی» است.
بانک ها رکن مهم اقتصاد ما به شمار مي آيند و در تحقق اهداف خرد و کلان اجتماعي نقشي غير قابل انکار دارند. لذا تا زماني که برنامه جامعي براي تغيير جايگاه آنها در اقتصاد و يا جايگزيني نهاد ديگري به جاي آنها طراحي نشده است، از يک نحوه احترام و قداست برخوردار هستند و همه مديران و کارمندان آنها، خدمتگزاران ...
انقلاب اسلامی از ناحیه توسعه فنآوری ها اطلاعاتی چه فرصت ها و تهدیداتی در پیش دارد؟ چه اقدامات متناسبی باید در سطوح مختلف انجام دهد تا بتواند در جهان متلاطم کنونی، شیب تحولات را مدیریت کرده و تکامل وجدان عمومی ملت ها را در جهت حاکمیت اسلام و تحقق واقعی ولایت حقّه الهیّه هدایت نماید؟
پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی قم/ حجتالاسلام علی میثمی تهرانی، دانش پژوه فرهنگستان علوم اسلامی، در یادداشتی با عنوان «تاسیسی بودن زبان شارع لازمه اصول فقه احکام حکومتی» به نقد و نقض اجمالی نظریات اصلی مطرح در باب زبان شارع به طرح ابتدایی نظریه تاسیسی بودن زبان شارع پرداخته ...
اگر كسي ـ مانند حضرت امام خميني ره ـ دايره اختيارات و رسالت معصومين عليهم السلام را بسيار وسيع تر ديد و تحقق توحيد و مبارزه با شرك و نفاق را رسالت اصلي انبياء و اوصياء دانست و تحقق احكام اسلام را فرع رسالت آن بزرگواران قلمداد نمود، بي ترديد سطح و مقياس اختياراتي كه براي فقيه قائل خواهد شد، متفاوت ...
با اين نگاه حدِّاکثري، فقه سياسي مطلوب، معنايي در مقياس فقه حکومتي خواهد داشت و فقه حکومتي هم نمي تواند معنايي گسترده تر و عميق تر از فقه سياسي داشته باشد؛ هر چند ممکن است در نگاه برخي، تعبير فقه حکومتي و در نگاه برخي ديگر، تعبير فقه سياسي گويا تر و پرمغز تر باشد.
یادواره مجازی چهاردمین سالگرد عروج:
گاه مي شنيدم كه استاد حسینی الهاشمی ميفرمودند: هر معادله ای كه در فرآيند موجود به صورت سيستمی و تحت حاكميت نظام سرمايه داری كه اين به جهت رفع نياز خاص متولد می شود. بعد از گذراندن سالها به عنوان علم وارد بازار جهان سوم می شود. اين همانند تيری است كه بر پيكر نبی مکرم اسلام وارد شده است.
یادواره مجازی چهاردمین سالگرد عروج:
مرحوم استاد حسيني الهاشمی متفکري بود که در سير علمي اش هيچ گاه از عرصه ذهن و عين غافل نشد. او به دنبال مفهوم پايه اي بود که نه تنها توان تحليل واقع را داشته باشد بلکه بتواند روش تحليل را هم سامان دهد و چينش متناسب را در ذهن ايجاد کند.
یادواره مجازی چهاردمین سالگرد عروج:
سفر به نجف و مشاهده آثار حضور سیاسی و تکنولوژی غرب از یک سو و از سویی دیگر دیدار با امام خمینی(ره) و استفاده از محضر ایشان به ویژه در بحث ولایت فقیه بر ايشان تأثير عمیق نهاد و اندیشه ی سیاسی و اجتماعی ایشان را نظام و سامانی نو بخشید؛ به گونهای که گویی حلقه ی مفقودهی او در اینگونه مباحث از درسهای ...