لعنها و سلامهای مكرر و آن سجدهی قرب زیارت عاشورا که حاصل آن شفاعت است، سیر و سلوكی است كه با عاشورا حاصل میشود. این سیر و سلوک، مؤمنین را از جزایر مستقل بیرون میآورد و حول بلاء ولیشان آنها را به یك امّت تبدیل میكند. لذا جامعه و صف مؤمنین، حول محور امام شكل میگیرد.
به مناسبت سیزدهمین سالگرد ارتحال؛
«ولایت تاریخی» امام معصوم(ع) اصطلاح نو و بدیع استاد علامه سید منیرالدین حسینی الهاشمی(ره) برخاسته از عمق تفکرات این اندیشمند فرزانه است. در ادبیات دینی ما به ولایت تکوینی، ولایت تشریعی و ولایت اجتماعی امام معصوم(ع) تصریح شده اما به نظر استاد، ائمه(ع) علاوه بر اینها واجد ولایت تاریخی هم هستند.
اگر «شدت روحی» یک مدیر و فرمانده را شاخصه اصلی مدیریت بدانیم، به حق، مرحوم علامه حسینی الهاشمی از این جهت، مدیری شایسته بود چنانکه استقامت و ثبات قدم ایشان در مسیر نیل به اهداف، موجب تشجیع و تحریک اطرافیان بود. همین شدت روحی، مجموعه را به تکاپو وا می داشت و انرژی حرکت مجموعه را تأمین می ساخت.
شاید اگر این جرأت نفی مشهورات و مقبولات علمی – آنهم در شرایطی که قاطبه بزرگان جبهه فکری توحید و ولایت و عدالت در طول تاریخ اسلام آنها را یقینیاتی دانسته اند که قابل خدشه نیستند– نبود؛ ایشان هرگز موفق به تأسیس روش دیگری برای اندیشیدن در چنین عمق و استحکامی و نیز گشودن راهی نو در مقابل مومنین برای ارتقاء ...
علامه حسینی این باور بود برای اقامه کلمه حق انقلاب اسلامی، باید به دنبال انقلاب سیاسی، انقلابی فرهنگی صورت گیرد که بسیار طولانی خواهد بود و اتفاقاتی مانند تعطیلی دانشگاه ها و تلاش برای تطهیر چهره ظاهری آنها را بی نتیجه می دانست و مسئله را در محتوا می دید و اینکه امروز طبقه بندی علوم بر ما سیطره یافته ...
شعار بزرگ فرهنگستان علوم اسلامی «تقوای فرهنگی» است و خود مرحوم علامه حسینی الهاشمی، مظهر و نماد این شعار بود و همین هماهنگی قول و فعل وی، شخصیتی بی بدیل از او ساخته بود؛ شخصیتی که هر چه میگذرد و حجاب معاصرت نازکتر میشود، تبلور بیشتری مییابد.
علامه حسینی با توجه به ضرورت مهندسی اسلامی نظام اجتماعی و جریان دین در عینیت از سویی و پایه دین بودن فلسفه اسلامی و مبنا بودن آن نسبت به همه معارف دینی در ذهن و در عمل خارجی انسان از سوی دیگر بر آن شدند تا در غایت و همچنین موضوع فلسفه ای که قرار است مبنای رفتار ذهنی و عملی انسان و جامعه قرار گیرد تأمل ...
حجت الاسلام علی میثمی تهرانی[1]
یکی از لوازم اصلی تحقق حکومت ولایی و نظام سازی اجتماعی بر اساس اسلام و شالوده سازی برای تمدن نوین اسلامی در دنیای معاصر، مساله «فقه حکومتی» است. بر اصحاب فقاهت پوشیده نیست که تفقه شيعى از ابتدا با توجه به نيازهاى زمان خود حركت كرده و به گونهاى پويا درصدد استنباط احكام الهى برآمده است. به ...
انسان با عمل کردن به افعالی که محبوبش آنها را دوست میدارد، در چشم او محبوب تر می شود و هر چه در این مسیر رشد کند، در نزد محبوب، محبوبیت بیشتری پیدا می کند.
تحقق تمدن تاريخي اسلام نيازمند حفظ تمايل فطري خداپرستي انسان ها است و لذا حادثه عاشورا، نه تنها حافظ دين اسلام ميگردد بلكه پس از اين حادثه است كه معارف ناب اسلامي و شيعي به جامعه عرضه مي شود.
یادداشتی از حجت الاسلام عبدالعلی رضایی
این بار هم رهبر فرزانه انقلاب اسلامی حضرت آیت الله امام خامنه ای (مدظله العالی) با بیانات راهبردی خود در جمع دانشجویان و جوانان استان خراسان شمالی، سرخط های اصلی در تمدن سازی نوین اسلامی را مشخص کردند تا معماران و طراحان این بنای سترگ و نجات بخش عالم بشریت، ایمن از انحراف و سردرگمی به راه پرفراز و نشیب ...
حجت الاسلام محمد متقیان/پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی
تاریخ فلسفه اسلامی در تکامل خویش همیشه خواهان تعبد به وحی بوده و از هر آنچه که مغایر با آموزه های وحیانی می بود استنکاف داشته است و این نیز نه از سر ترس و واهمه از معاصرین بلکه از سرآزاد اندیشی و حقیقت نگری بود. این مختصر به این معنا نیست که تمام گزاره هایی که در متون و کتب فلسفی آمده است بلااستثناء ...
گفتاری از استاد سیدمنیرالدین حسینی
در شهریور ماه ۱۳۶۷ و در حیات پربرکت امام خمینی، بنیاد پژوهشهای اسلامی آستان قدس رضوی که چند سال بیشتر از تاسیس آن نگذشته بود در آن ایام اولین «مجمع بررسی های اقتصاد اسلامی» با دبیری آیتالله واعظزاده خراسانی را در مشهد برگزار نمود. در این سمینار که شخصیتهایی چون آیات سیدمحمود هاشمی شاهرودی، حسینعلی ...
حجت الاسلام علی میثمی تهرانی/پژوهشگر گروه فلسفه فرهنگستان علوم اسلامی
یکی از اشکالاتی که بر پایه «فلسفه نظام ولایت» بر دستگاه حکمت متعالیه وارد می شود این است که نظام فکری برآمده از دستگاه فلسفی اصالت وجودی مرحوم آخوند قابلیت جریان منطقی در عینیت را ندارد. ادعای فلسفه نظام ولایت این است که فلسفه حکمت متعالیه منطقا توانایی کنترل نظامات اجتماعی را ندارد. اما ...
حجت الاسلام احمد عابدی/پژوهشگر گروه روش عام فرهنگستان علوم اسلامی
تاکید بر مدارا و تسامح در مقابل تمدن سراسر شرک و دروغ مادی نظریه ای بود که از سوی بعضی آگاهانه و توسط عده ای، از روی بی اطلاعی و جهل در دوران اصلاحات تحت عنوان گفتگوی تمدن ها و چند عنوان دهان پر کن دیگر، مدتی فضای سیاسی کشور را غبارآلود کرد.
تحليل چيستي علم ديني نوعاً با سه رويكرد صورت ميگيرد، گاه از منظر منطق و متدلوژی علم، گاه از منظر توسعه اجتماعی و گاه از منظر معرفت شناسی به این مسئله پرداخته می شود.
حجت الاسلام سید مهدی رضوی/عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی
گسترش دين در همه زوايای حيات بشر و ارائه الگوی مطلوب انقلاب اسلامی، نيازمند انگیزه ها، مفاهیم و فعالیت های بسیاری می باشد که در این میان توليد علوم انسانی اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است. در این راستا رويکردهای مختلفی در تحول علوم انسانی وجود دارد. از منظر جریان شناسی رویکرد اندیشان به مسئله تحول ...
بايد بسط تفقه ديني به عرصهي حكمت حكومتي و عرفان حكومتي و اخلاق حكومتي برسد؛ بعد بر محور اين منظومهي تفقه ديني، عقلانيت تجربي و عقلانيت نظري شكل بگيرد؛ آن گاه اين عقلانيت واسطهي بازسازيِ تمدن اسلامي شود.
گفتاری کوتاه از استاد میرباقری:
مبانی «دین شناسی»، «معرفت شناسی»، «جامعه شناسی» و.. از جمله مبانی است که بحث ولایت فقیه بر آن استوار است. شروع بحث از این مبانی، تأثیر بسزایی در موضع گیری نسبت به موضوعات و مسائل این بحث دارد و زاویه دید محقق و نظریه پرداز را به کلی دستخوش تحول قرار می دهد.
یادداشت پیش رو، متن سخنرانی دکتر داوری؛رئیس فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی است که جهت ایراد در اختتامیه همایش «تحول در علوم انسانی» بزرگداشت سید منیرالدین حسینی الهاشمی آماده گردیده بود که به دلیل کسالت استاد در روز برگزاری همایش به دبیرخانه همایش ارسال گردید.