![]() | ۱ | ۲ | ![]() |
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم؛
رویکرد سومی این است که وقتی ما شروع به فهمیدن جهان می کنیم، فهم فقط بین ما و این معلوم واقع نمی شود، بلکه یک فرآیند پیچیده پرستش، اتفاق می افتد. فرآیند پیچیده تولی به ولایت محقق می شود. انسان در این فهم یا خدا را می پرستد یا شیطان را.یک فرایند پیچیده معرفتی که یک طرفش پرستش خدای متعال و تولی به ولایت ...
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری؛
اگر جامعه بخواهد ديني اداره شود حتماً بايد معرفت هاي ديني در فرآيند اداره حضور پيدا کند، و نظام معرفت ديني هم نبايد به صورت خطي، منفعل از معرفت هاي علمي بشود. براي ديني شدن اداره جامعه کافي نيست که يک نظام معرفتي در باب موضوعاتي که علم به آن مي پردازد استنباط شود و به صورت موازي در کنار معرفت هاي علمي ...
در این کتابک، رویکردهای مختلف صاحبنظران مسلمان را در مواجهه با علم و فنّاوریهای مدرن تبیین شده و اختلاف و اشتراک آنها را بازگو میشود. سپس به تعریف عام علم و سطوح مختلف فنّاوری، و بررسی ابعاد و لایههای هستی شناسانه، تاریخ شناسانه، جامعه شناسانه و معرفت شناسانه از منظر رویکرد تمدن اسلامی میپردازد....
علم حاصل يکي از قواي بشر هست که يا تحت دين واقع مي شود و يا بيرون از حوزة دين است، «لااکراه في الدين» اگر تحت حوزة دين بود مي شود علم ديني، اگر بيرون حوزة علم ديني بود مي شود علم غير ديني. پس بنابراين از چند زاويه مي شود بحث علم ديني را بحث کرد؛ ما بايد تعاريف را در هر دو حوزه دقيق کنيم و بر اساس آن ...
در گفتگو با حجتالاسلام جمالی؛
با فقه فردي تنها ميتوان به مسائل مستحدثه پاسخ گفت. در اين شرايط شما دچار يك انفعالي ميشويد كه در حال حاضر در جامعه رخ داده است. فقه ما بايد به تكامل برسد بايد بالنده شود. به تعبير رهبري فقه ما بايد به يك فقه تمدني و حكومتي مبدل شود.
از مجموعه مباحث استاد میرباقری؛
نرم افزار علم دینی حدودا از ۴۰ ساعت صوت و ۴۰۰ صفحه متن به ضمیمه ۸ ساعت فیلم، ۱۵ کلیپ صوتی و ۵۰ قطعه عکس (در موضوع علم دینی از نگاه استاد سید محمدمهدی میرباقری) تشکیل شده است.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم؛
اگر پذيرفتيم كه علوم ديني موجودي براي ايجاد يك تمدن اسلامي، در دنياي مدرن كفايت نمي كند و نمي تواند پاسخگوي نيازهاي تمدن اسلامي باشد، تخصصي شدن معناي ديگري پيدا مي كند. در اين حالت، بايد نسبت بين دين و عقلانيت بشر ـ اعم از عقلانيت تجربي و نظري ـ را تبيين كنيد و مشخص كنيد كه اينها چه نسبتي با دين برقرار ...
اثر حجتالاسلام والمسلمین پیروزمند؛
کتاب حاضر شامل سه رساله پیرامون سه موضوع به ظاهر مجزاست که «ضرورت حاکمیت معرفت دینی بر علوم کاربردی» را دنبال می کند و اثبات می نماید که «باید تمدنی بر مبنای ایمان به خدای متعال و محقق نمودن دستورات او بنا نهاد و مجموعه علوم کاربردی در ساختن چنین بنایی نقش ممتازی دارند.»
مناظره خواندنی پیروزمند با بهروزی لک؛
جایگاه عقل بسیار مهم است، اعتقادات با عقل اثبات میشود، به تولید دانش کمک میکند، باعث فهم دین میشود. همهی اینها بسیار قیمتی است؛ ولی نه به قدری که آن را کنار وحی بنشانیم یا بدتر از آن، تجربه را کنار وحی بنشانیم.
آنچه تا حال داشته ایم «فلسفه ی چیستی و چرایی» بوده است و فلسفه ی چگونگی نداشته ایم. چون فلسفه ی چگونگی نداشته ایم قدرت برنامه ریزی هم نداشته ایم. به همین مناسبت تمدن گذشته ی اسلامی رو به افول رفت؛ چون در مقابل تمدنی قرار گرفت که فلسفه ی چگونگی داشت. فلسفه ی غرب با «نسبیت» برقرار کردن بین ...
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند:
غرب علم دینی را فراتر از علوم انسانی در سایر حوزه های علم هم تعقیب می کنند و مفهوم علم دینی به همین دلیل برای غرب مفهوم بیگانه ای نیست. هر چند باز این ملاحظه وجود دارد که به باور ما این ظرفیتی که مسیحیت در دینی سازی علم ایجاد می کند یک ظرفیت بسیار محدودی است
در این مقاله، رویکرد فرهنگستان علوم اسلامی به «علم دینی» به اجمال معرفی شده است. همچنین یکی از اصلی ترین مبانی آن، که در ادبیات معرفت شناسی و فلسفه علم با عنوان «اراده گرایی» شناخته می شود، با روش تحلیلی بررسی، و به برخی از اشکالات وارد بر آن، پاسخ داده شده است.
قائم مقام فرهنگستان علوم اسلامی قم
اگر فلسفه دینی داشته باشیم كه بنیان آن بر اساس باورهای صحیح دینی شكل گرفته باشد، در آن صورت حتماً مبتنی بر باورها و منابع دینی، نسبت به خاستگاه دین و پیدایش دین و مسائلی از این دست میتوانیم نظریهپردازی كنیم.
بررسی مطالعه تجربی دين در گفتگو با استاد پیروزمند؛
مطالعه تجربی دين و معيار قرار گرفتن علم برای دين خطاست و اين خطا در سه لايه اتفاق میافتد؛ يكی اين كه علم به صورت موردی، معيار درستی برخی آموزههای دينی قرار گيرد، ديگر اينكه علم بخواهد معرفت دينی را تحت تأثير خود از اعتبار ساقط كند و سوم اينكه با مطالعه تجربی كليت دين مورد چالش قرار گيرد.
با ظهور انقلاب اسلامی، نیاز به امتداد انقلاب در سطح ساختارها و نظام های اجتماع موجب شد جامعه ی علمی تلاش هایی را برای زمینه سازی این مهم آغاز کند. از آنجا که فرهنگستان علوم اسلامی قم در این راستا، در سطح فلسفه و علم، پیشتاز و صاحب نظر است، نظر ایشان را مورد سؤال های مطرح در مورد هدف علم دینی جویا شدیم ...
ابراهیم صادقی/پژوهشگر گروه فلسفه فرهنگستان علوم اسلامی
در بخش نخست نوشتار پیش رو که چندی پیش منتشر گردید در مرحله اول سعی گردید تا دیدگاه مخالفان علم دینی بیان شود. در مرحله دوم نقدهای مهم آنان بر رویکردهای تولید علم بومی یا تولید علم دینی نشان داده شده و در مرحله سوم به مبانی نقدهای مخالفان پرداخته شده است. در بخش دوم این مقاله که هم اینک ارائه می گردد ...
غالب علما و متفكران ديني هر يك به گونه اي به علم ديني معتقد هستند؛ هرچند كه در نحوه تحقق و دست يابي به علم ديني، رويكردهاي متفاوتي دارند. اين طيف از انديشمندان دست يابي به علم ديني را سازوكار مناسب تحقق دولت ديني و مديريت اسلامي مي دانند و معتقدند بدون دست يابي و به كارگيري علم ديني، دولت ديني محقق ...
تحليل چيستي علم ديني نوعاً با سه رويكرد صورت ميگيرد، گاه از منظر منطق و متدلوژی علم، گاه از منظر توسعه اجتماعی و گاه از منظر معرفت شناسی به این مسئله پرداخته می شود.
حجت الاسلام ابراهیم صادقی/پژوهشگر گروه فلسفه فرهنگستان علوم اسلامی
در این مقاله به بررسی رویکرد مخالفین علم بومی پرداخته شده و ادله آنها مورد بررسی قرارگرفته است. مخالفین بومی سازی علم معتقدند که ارزش ها نمی توانند به مقام داوری وارد شوند و همچنین ثابت بومی علم و شمولیت آن، مانع بومی سازی است. در ادامه مقاله پیش فرض های این ادعاها از قبیل تفکیک انگیزه و انگیخته، نظریه ...
به گزارش خبرنگار اجتهاد، یکی دیگر از کارگاههای فقهپژوهی اداره کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی، کارگاه «فلسفه علم با رویکرد اسلامی» بود که در محل این دفتر برگزار شد.
![]() | ۱ | ۲ | ![]() |