حجتالاسلام والمسلمین میرباقری:
اگر تفکر توسعه غربی حاکم شد، بدانید چیزی از فرهنگ اسلام باقی نخواهد ماند؛ این همان چیزی است که موجب شده مقام معظم رهبری احساس خطر کنند در فرمایشات اخیرشان با خبرگان رهبری فرمودند که "ما آمدیم به اسلام عمل کنیم اگر بناست به اسلام عمل نکنیم ما اینجا چه کاره ایم؟!"
حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند:
ساختار شهر اسلامی باید به گونهای باشد که محیطزیستی برای ذکر و بندگی خداوند و جریان ولایت امام(ع) باشد. بنابراین، شهر زیارتی فضایی برای ذکر و بندگی بر محور ولایت امام (ع) است. الگوی پایه ما در ترسیم معماری شهر اسلامی از سه رکن کالبد، محتوا و محور هویتبخش آن تشکیل شدهاست.
استاد میرباقری در نشست با دانشپژوهان فرهنگستان:
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم: نیاز است که دانش پژوهان فرهنگستان، دانش های موازی با مباحث استاد حسینی الهاشمی (ره) را نیز به خوبی یاد بگیرند. البته نظریه استاد حسینی، فلسفه تفکر است که در حوزه علمیه، بدیلی ندارد، لذا با تسامح می شود آن را با فلسفه منطق متناظر گرفت.
گزارش نخستین کرسی ترویجی نظریه پردازی؛
نخستین کرسی ترویجی ترویجی نظریهپردازی با موضوع «تحوّل در ریاضیات لازمه تحوّل در علوم انسانی» از سوی فرهنگستان علوم اسامی قم و با مشارکت دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی های نظریه پردازی و نقد و مناظره در شورای عالی انقلاب فرهنگی، در قم برگزار گردید.
حجتالاسلام والمسلمین میرباقری در سالگرد ارتحال آيتالله سيد منيرالدين حسينی الهاشمی: هر روزه عمق تفکر استاد حسینی بيشتر با اقبال اجتماعی مواجه است و حتی برای يک روز محجور نشده است. اِنشاءالله آينده نخبگانی در اختيار تفکر مرحوم استاد میباشد، و مسئولیت سنگین ما ایجاد بسترهای این تفکر در جامعه است.
استاد میرباقری در سالگرد قیام ۱۵ خرداد:
جبهه غرب [لیبرالیسم] با چین [کنفوسیوس] فقط وارد جنگی اقتصادی شده است اما با جمهوری اسلامی ایران علاوه بر جنگ اقتصادی و مهمتر از آن، جنگی ایدئولوژیک را شروع کرده است که اگر پیرو مکتب امام خمینی بمانیم ان شاء الله قطعا پیروز خواهیم بود.
یادواره مجازی چهاردمین سالگرد عروج:
این بزرگ مرد از بینانگذاران اندیشه ایجاد تمدن اسلامی است و حتی یک لحظه در جامعیت و حقانیت دین و و در اینکه می تواند چنین الگوهایی را به بشر ارائه کند آن هم الگوهایی که می تواند دردهای مزمن کهنه ی بشریت را- که این دردها در دوره مدرنیته کهنه تر شده است- درمان کند تردید نداشت.
استاد ميرباقري شب دهم محرم 1393
متن زیر چکیده اي تفصيلي از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري، در دهمين شب عزاداري حسيني در دهه اول محرم الحرام 1393 است که به تاریخ 12 آبان ماه در مدرسه فيضه قم برگزار شده است. ايشان در اين جلسه با تمسك به روايات، به بررسي معاني «ماء» در قرآن پرداختند و باطن معناي «ماء» در قرآن را به ولايت اهل ...
استاد ميرباقري شب هشتم محرم 1393
يشان در ابتداي اين جلسه با مروري بر مباحث گذشته و جمع بندي آن ها، حُجُب ظلماني را همان محيط ولايت اولياي كفر دانستند كه در قرآن با «دار بائر» از آن ياد شده است و باطن جهنم نيز چيزي فراتر از آن نيست. حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري در ادامه با تبين حُجب نوراني، مراتب تنزل اين انوار را در چهار مرحله توضيح ...
استاد ميرباقري شب ششم محرم 1393
در ششمين شب عزاداري حسيني در دهه اول محرم الحرام 1393 است که به تاریخ 8 آبان ماه در مدرسه فيضه قم برگزار شده است. ايشان در اين جلسه به موضوع «حُجب» پرداختند و با نفي هر گونه حجابي براي خداي متعال تأكيد كردند احاطه و علم خداي متعال نسبت به مخلوقات، هيچ مانع و ساتري ندارد. ايشان در ادامه به تبيين حجاب ...
استاد میرباقری شب چهارم محرم 1393
مدرس حوزه علمیه قم در سخنان خود با استناد به زيارات مأثور، اصحاب امام حسين عليه السلام را در زمره بالاترين ربّانيّون برمي شمارند. با بيان اين كه امام محور همه ربّانيّون است امام حسين را نيز محور ايستادگي اصحاب در روز عاشورا برشمردند و افزودند شفاعت ايشان موجب پايداري اصحاب شد.
استاد میرباقری شب سوم محرم 1393
اصحاب امام حسين عليه السلام را چنان كه در زيارات آمده است به «احباء الله» توصيف نمودند. ايشان مقام محبت را مختص كساني دانستند كه امام را شناخته اند، به او گوش جان سپرده اند و با سير در جاذبه او و در پرتو حب الهي به حقيقت توحيد، علم و حكمت رسيده اند و به دليل همين سرسپردگي و محبت، از مسير توحيد منحرف ...
استاد میرباقری شب دوم محرم 1393
حضرت در دعوت به همراهی خود فرمودند: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْيَرْحَلْ مَعَنَا» یعنی کسی که همراه امام کوچ می کند باید از دنیا، راحل و دل کنده باشد و حاضر باشد در این مسیر خون بدهد و آماده لقاء الله باشد. برای آنها خود امام موضوعیت داشت.
استاد میرباقری شب اول محرم 1393
صحاب امام حسين عليه السلام به مقام «محبت» حضرت رسیده بودند و از مرتبه عبادت «تجار و عبید» گذشته بودند. آنها از خودشان هم عبور کرده و به مقام «احرار» رسیده بودند. بعضی گمان کرده اند که انسان به هر مقام و مرتبه ای از محبت و عبادت كه برسد باز به خاطر خودخواهی و میل به کمال خود، قدم بر می دارد.
نویسنده اثر بر این باور است که اگر کسی با این پاذل اعتقادی و بینشی که از سوی حجت الاسلام و المسلمین میرباقری ارائه شده است به خوبی ارتباط برقرار کند، وارد در محیط جبهه علمی و فرهنگی انقلاب اسلامی شده است و ماموریت عمیق تری از فعالیت جبهه حق را درک کرده است و می تواند با قلب و فکر و عمل خود به آن ملحق ...
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم:
همانطور که انقلاب اسلامی انسداد تاریخی تجدد را شکست، انقلاب فرهنگی نیز رخ دهد که هنر نیز از شاخههای آن است و بتواند انسداد فرهنگی و هنری غرب را بشکند/ هنرمندان مسلمان باید خودشان را لشکر نبی مکرم اسلام (ص) بداند و نسبت به یک میدان عظیم برنامهریزی و طراحی کند.
آيا به دليل رويکرد خصوصي سازي بنگاههاي اقتصادي و اينکه دولت آمريکا اقتصاد خود را بر اساس خصوصي سازي و ماليات بنا کرده است به همان نسبت علم نيز در آمريکا خصوصي سازي شده است؟ يا اينکه علم و فناوري از زمان استقلال دولت ايالات متحده در دست گروه خاصي از ثروتمندان بوده است و دولت تنها نقش اجرايي آن را داشته ...
رکود اقتصادی، سقوط وال استریت و بسیاری از رسوایی های اخلاقی که پیرامون سران برجسته اقتصادی رخ داد، برخی ناظران را به زیر سوال بردن ارزش برنامه های آموزشی عملگرا همچون آموزش تجارت و به ویژه (ام بی ای) وا داشت. اهمیت علوم انسانی بار دیگر توجهات را به خود جلب کرده است.
استاد میرباقری در دانشگاه تهران:
آرمان دستیابی به علم دینی در یک جامعه سکولار محقق نمیشود، بنابراین ضرورت انقلاب فرهنگی به معنی ایجاد سازوکاری عقلانی برای دست یافتن به آرمان دینی است، برای نیل به اهداف علاوه بر انقلاب سیاسی، باید عقلانیت اجتماعی و فهم آن را تغییر دهیم، البته امروز هم ما در مسیر تحقق انقلاب فرهنگی هستیم تردیدی نیست...
آیتالله حائری در سالگرد ارتحال علامه حسینی:
آخرین باری که مرحوم حاج آقای منیرالدین حسینی تلفنی با بنده صحبت کردند، میگفتند: «آقایان مفاهیم کاربردی را جدی نگرفتند، کارآمدی اسلام زیر سوال رفته است»، آنجایی که کارآیی اسلام زیر سؤال نرفته آنجا بوده که در عینیت اسلام حضور پیدا کرده است و شناخته شده است.