متدلوژی برنامه ریزی در تنظیم امور اقتصاد مسلمین
اگر معتقد به اصالت وحی هستیم باید در عمل نیز آنگونه موضع گیری و تنظیم برنامه نماییم که هدفی جز اجرای احکام الهی نداشته باشد. در غیر این صورت اگر در اصول اعتقادی معتقد به توحید باشیم، ولی در عمل از همان برنامه ریزی های شرق و غرب استفاده نماییم، در آن صورت در واقع معتقد به اصالت وحی و در عین حال مقلد ...
گفتاری پیرامون بايستههاي تبليغ دینی
در امر تبليغ بايد به تحول در روش تبليغ، محتوای تبليغ و خصوصيات مبلغين توجه شود تا نظام تبليغ، فعالتر از گذشته به کار خود ادامه دهد.در تحول نظام تبليغ، محتواي ارائه شده به مخاطب، بايد حاوي معارف ناب اهلبيت (ع) بوده و معارف نقلي محور باشند.
حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند؛
عدالت «رعایت تناسبات كمال» است و كمال در فرهنگ اسلامی با تقرب و نزدیك شدن به ولایت الله معنا مییابد. اگر آزادی را به معنی «قدرت نفوذ اراده و ارتقاء منزلت خلافت الهی انسان» معنا كنیم، شاهد خواهیم بود كه توسعه عدالت منجر به توسعه آزادی در نظام ولایت الهی خواهد شد و هر دو شرط لازمه پیشرفت هستند.
در این مقاله، رویکرد فرهنگستان علوم اسلامی به «علم دینی» به اجمال معرفی شده است. همچنین یکی از اصلی ترین مبانی آن، که در ادبیات معرفت شناسی و فلسفه علم با عنوان «اراده گرایی» شناخته می شود، با روش تحلیلی بررسی، و به برخی از اشکالات وارد بر آن، پاسخ داده شده است.
با یک نگرش فلسفۀ تاریخی و مطالعه تاریخ از یک موضع فرانگرانه می توان دریافت كه مسیر عبور به سمت جمهوری اسلامی ـ که خود سرآغاز نوع دیگری از تاریخ تمدن بشری بوده و در مقابل تمدن غرب به پرسش زمانه تبدیل شده ـ از سلطنت استبدادی به سلطنت مشروطۀ مشروعه و از مشروطۀ مشروعه به جمهوری اسلامی است.
حجت الاسلام والمسلمین علی اصغر نصرتی
نگاه ابزارگرایانه به علم، هویت متعالی و قدسی آن را زائل و دامنه تردید را افزایش می دهد. حقیقت، اولین قربانی این نگاه تنگ به چنین عرصه ای است. در واقع همچنان که افراط در تقدیس علم و عامل، مانع تولید علم می گردند، نگاه ابزارگرایانه به علم نیز هویت آن را، تهی و ساحت حقیقت را خدشه دار می کند.
تحلیلی از رابطه ی سبک زندگی و نظرایات اجتماعی برای سه گروه در جامعه
تغییر نظریات اجتماعی مستقیماً سبک زندگی عوام را تغییر نمی دهد، بلکه ساختارها، فضا، معماری و فضاهای جدید و جو جدید است که سبک زندگی آنان را تغییر می دهد.
در بخش پیشین، نمایی کلی از فلسفه منطق مختار ارائه شد که در مواجهه با فلسفه منطق مرسوم و موجود مطرح گشته بود.در این بخش، دو لایه اساسی از لایه های پیشینی حاکم بر علم منطق مورد دقت و تأمل قرار می گیرد و نسبت میان آنها با فلسفه منطق مورد نظر تبیین می گردد. دو لایه مورد نظر در این مقام عبارتند از لایه های ...
حجت الاسلام دکــتر احمد رهدار:
متن پیش رو مقاله کوتاهی است از حجت الاسلام دکتر احمد رهدار پیرامون فعالیت های فرهنگستان علوم اسلامی که در مجموعه «اندیشه منیر»؛ ویژه نامه همایش تحول در علوم انسانی به چاپ رسیده است.
در نگاه مختار، فلسفه منطق دانشی است که میان تأملات درجه دوم ناظر برعلم منطق با اصالت ها و مبدأهای هستی شناختی ارتباط برقرار می کند و اینگونه تحلیل می کند که چه نسبتی میان بنیان های هستی شناختی و اصالت های عام فلسفی با اصول حاکم بر مسائل علم منطق برقرار است؟
گفتاری از استاد میرباقری به مناسبت شهادت حضرت علـی بن موسی الـرضا(ع):
حضرت در هجرتی که به خراسان داشتند، ضمن ایجاد مرکزیت برای شیعیان، حقیقت ولایت و امامت را احیاء نمودند و شأن امام را به جامعه ی اسلامی معرفی کردند.
گفتاری از استاد سید منیرالدّین حسینی الهاشمی (ره)
تنظیم برنامه های حکومتی بر اساس مقاصد شرعی، صورت پذیرفته و در تعیین مبتلابه ها نیز، کارشناسی متداول فعلی، اصل قرار نمی گیرد تا در مقام عمل به دلیل ضرورت ها و اضطرارهای ایجاد شده تنها به فکر تمهیداتی در مسیر سازگاری با وضعیت موجود برآییم! البته شکی نیست تا زمانی که ابزار علمی و عینی (ابزارهای فقهی و ...
اگر اعتبار دلار لطمه ببیند و از صحنه مبادلات اقتصادی حذف شود آمریكا قدرت صادر كردن فقر خود را به سایر كشورها از دست خواهد داد و ایالت متحده به وضعیتی به مراتب بدتر از اتحاد جماهیر شوروی گرفتار می شود.
یکی از اقدامات مؤثر در افزایش جمعیت، ارائه الگوی حضور اجتماعي زنان است. حضور اجتماعي زنان نبايد مانع ازدواج و زاد و ولد تلقي شود. بايد الگوهايي به جامعه عرضه شود که نشان دهد زنان با وجود تحصيل و اشتغال موفق بوده اند و فرزندان موفقي را نيز تربيت کرده اند.
استاد فقید سید منیر الدین حسینی
قلم براي خود قلم يا هنر براي خود هنر، فقط يك معنا دارد و آن هم تفسير مادي از هنر است. البته در تفسير مادي از هنر تكاملي، بالطبع انعكاسات مادي در جريان تكامل بوقوع مي پيوندد كه مسلما اثر مادي نيز بر جامعه ميگذارد.
گفتاری از استاد سید محمد مهدی میرباقری
چه عواملي موجب تنهايي سيّدالشّهدا(ع) شد؟ مرحوم علامه طباطبائي (رض) فرموده بودند: «همة كتاب وسايل الشيعه را از اول تا آخر مطالعه كردم تا ببينم چند روايت فقهي از سيّدالشّهدا(ع) نقل شده است، سه روايت بيشتر پيدا نكردم»!! معناي اين حرف اين است كه مردم، سيّدالشّهدا(ع) را در حدّ يك مسئلهگو هم قبول نداشتند؛...
حجت الاسلام علی محمدی/پژوهشگر گروه اصول فرهنگستان علوم اسلامی
«جبهه فکری تمدن اسلامی» را می توان امتداد جریان «تحول خواه مذهبی» در اواخر دوره قاجار دانست که در بستر نهضت سیاسی امام خمینی (ره) بالنده گردیده و بعد از انقلاب اسلامی در سال ۵۷، رسالت پشتیابی تئوریک از این حرکت بدیع را به عهده گرفت. این جبهه در عین تنوع زیادی که در درون خود دارد، دارای مشترکاتی است ...
گفت وگو با استاد میرباقری/رئیس فرهنگستان علوم اسلامی
امام(رض) حکيم است و آن حکمت الهي در قلب وي تجلي يافته است. از اين حکمت، مبارزه و انقلاب اسلامي در مي آيد. البته از فلسفه ي غرب هم مبارزه در مي آيد، ولي مبارزه ي پارلمانتاريستي يا مبارزه ي مسلحانه ي مارکسيستي. اما از تفقه خرد و يا از عرفان محي الدين انقلاب در نمي آيد. از فلسفه ي تحت تأثير فلسفه ي غرب،...
اصلی ترين محصول فكری انديشمند گرانمايه مرحوم علامه سيد منيرالدين حسيني الهاشمي(ره)، بنيانگذار دفتر فرهنگستان علوم اسلامي، دستيابي به فلسفه مهندسي توسعة اجتماعي يا فلسفه شدن يا همان «فلسفة نظام ولايت» است كه بر اساس آن معقوليت مهندسي اسلامي جامعه، جهت «ارتباط روشمند دين» با «مهندسي اجتماعي» بيان مي گردد....
ابراهیم صادقی/پژوهشگر گروه فلسفه فرهنگستان علوم اسلامی
در بخش نخست نوشتار پیش رو که چندی پیش منتشر گردید در مرحله اول سعی گردید تا دیدگاه مخالفان علم دینی بیان شود. در مرحله دوم نقدهای مهم آنان بر رویکردهای تولید علم بومی یا تولید علم دینی نشان داده شده و در مرحله سوم به مبانی نقدهای مخالفان پرداخته شده است. در بخش دوم این مقاله که هم اینک ارائه می گردد ...