گفتاری از علامه حسینی الهاشمی(ره)؛
اسلامِ به شرط «أنا» نباشد! اسلام به شرطي که من پست داشته باشم، به شرطي که من وجاهت اجتماعيام بالا باشد و ...آخرت، اسلامِ به شرط «أنا» نیست. خودمان را شرط براي اسلام نکنيم، اسلام را شرط براي خودمان بکنيد. حالا دوره آزمايش ديگري شروع شده است. وقتي پست داشتيد، آزمايش ديگري بود.
در محور موانع و بایستههای فقه اجتماهی هرچند به موانع و بایستههای فرهنگی و اجتماعی توسعۀ فقه اجتماعی اشاره نسبتاً خوبی شده است، اما به موانع و بایستههای علمی و محتوایی بحث که از جمله مهمترین آنها دقت در موضوعشناسی و روششناسی فقه اجتماعی است، آنگونه که باید پرداخته نشده است.
حجتالاسلام والمسلمین عبدالعلی رضایی؛
در طراحی زیرساخت های مورد نیاز در تمدن سازی به عنوان پیشران مطلوب در استحکام درونی قدرت نظام نیاز به نظامسازی در حوزه مفاهیم و ساختارها، محصولات است و این نظام سازی بر پایه دین انجام میشود. نظام سازی بر اساس قرآن و دین، با فرآیند پنجگانه ای که رهبرانقلاب مطرح فرمودند درهم آمیخته است.
در اندیشه تمدنی سید منیرالدین حسینی الهاشمی، تمدن بسترساز ارتباط انسان با جامعه و طبیعت است و لازمه این ارتباط آن است که تمدن هم در نحوه تاثیر انسان و جامعه بر طبیعت و هم در نحوه تاثیر طبیعت بر انسان و جامعه حضور دارد. البته مناسبات و ابعاد حیات اجتماعی آنگاه وصف تمدنی پیدا می کنند که به پذیرش اجتماعی ...
حجتالاسلام والمسلمين پيروزمند؛
برای دستیابی به علوم انسانی مطلوب، ناگزیر از توجه به عوامل بیرونی در کنار عوامل داخلی هستیم. همچنان که تمرکز بر عوامل داخلی و نادیده انگاشتن عوامل خارجی راه به سوی علوم انسانی مطلوب نمیبرد تمرکز صرف بر رویکرد مدیریتی و تأکید بر عوامل خارجی نیز، اسلامی سازی علوم انسانی را محقق نخواهد نمود.
حجت الاسلام و المسلمين حسينيان؛
مطالعه نحوه اسلامي سازي علوم انساني از جمله مباحث ضروري و حياتي است. پرداختن به اين عرصه از پيش از انقلاب اسلامي و اوايل آن احساس مي شد. پس از شکل گيري پايه هاي سياسي نظام اسلامي و تثبيت تحولاتي که در پي تغيير حاکميت در جامعه به وجود آمد مسئولين انقلاب اسلامي بيش از پيش به اين ضرورت پي بردند و آن را ...
قبل از هر گونه بهره برداري از اطلاعات ابتدا بايد اطلاعات ساماندهي شود و اين بايد در جهت هماهنگ باشد. اين بستر سازي و ايجاد شرايط مي تواند در حد اصلاح جهت گيريها در تحقيقات و نيز در مرحله حضور در تحقيق و تنظيم فعاليت هاي تحقيقاتي صورت گيرد تا در مرحله بهره برداري از اطلاعات به هدف مطلوب دست يابيم. اين ...
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری؛
در احوالات برخی از اهل معنا ذکر شده است که در سلام هایشان به معصومین(ع) حجابها از چشم و گوششان برداشته میشد و شخص معصوم را می دیدند و سخنش را میشنیدند.
مقاله حجت الاسلام مصطفی جمالی؛
راه پیمائی بزرگ اربعین هر ساله خبر از تحقق بزرگترین حادثه بشری در عصر حاضر می دهد که در آن زیباترین جلوه های حیات بشری تجلی پیدا می کند . شناخت این حادثه عظیم و فرهنگ ناب آن ـ به عنوان حلقات تکمیلی حادثه بزرگ عاشورا ـ در دنیائی که فرهنگ تجدد به دنبال سیطره جهانی می باشد ضرورت دارد چرا که تنها فرهنگی ...
علم حاصل يکي از قواي بشر هست که يا تحت دين واقع مي شود و يا بيرون از حوزة دين است، «لااکراه في الدين» اگر تحت حوزة دين بود مي شود علم ديني، اگر بيرون حوزة علم ديني بود مي شود علم غير ديني. پس بنابراين از چند زاويه مي شود بحث علم ديني را بحث کرد؛ ما بايد تعاريف را در هر دو حوزه دقيق کنيم و بر اساس آن ...
الگوي مفهومي تحول، شامل مجموعه مؤلفه ها، موضوعات و پرسش هاي مؤثر حاکم بر نقشه راه علمي و اجرايي تحول است که اين الگو به عنوان ابزار مهندسان و طراحان، هنگام نقشه نگاري خواهد بود. توانمندي ديگر اين الگو در نظام بخشي به انديشه طراحان و حتي مديران در دو عرصه مهندسي و مديريتي و در تمامي حوزه هاي بينشي، دانشي ...
آیا اقتصاد ایدئولوژیک است یا نیست؛ اگر ایدئولوژیک است، اقتصاد مقاومتی معنا دارد و اگر ایدئولوژیک نیست، اقتصاد مقاومتی هم بیمعناست و ما هم باید به اردوگاه جهانی ملحق شده و به قمری از اقمار آمریکا تبدیل شویم؛ پس اگر میخواهیم به اردوگاه جهانی بپیوندیم بهتر است با کدخدا ببندیم، نه با کشورهای خردهپا!
به طور کلی جایگاه شناسی «فلسفه» و «آموزه های دینی» و نسبت آنها با مجموعه علوم و دانشهای بشری، از رسالت های خطیر حوزه علمیه در عصر حاضر میباشد که کمتر مورد توجه عالمان و اندیشمندان حوزوی قرار گرفته است. «تولید علوم انسانی اسلامی» را می توان مأموریت اصلی حوزه علمیه در این برهه تاریخی دانست
آرمان تمدن اسلامی، رسالت سنگینی را بر دوش متفکران دینی گذاشته است و برای تحقق این آرمان باید با عقلانیت دینی و نه سكولار (نرمافزار تمدن اسلامی) نقشه جامع مهندسی دقیق تمدن اسلامی جهت رسیدن به نرمافزارها و سختافزارهای تمدن اسلامی را طراحی نمود
یادواره مجازی چهاردمین سالگرد عروج:
حضرت استاد حسینی الهاشمی دو دهه عمر شریف خود را به هدایت و مدیریت پژوهش جمعی عاشقان نظام اسلامی، ایمان وعقلانیت جمعی را به جایگاهی رسانده است که هیچ عارف و فیلسوف و دانشمند و فقیه منصفی نمی تواند از کنارش عبور کند.
علامه سیدمنیرالدین حسینیالهاشمی:
رسانهها علاوه بر آنكه ابزار ادارهی سیاسی جامعهاند، «اعتبار» سیاسی آن جامعه نیز میباشند؛ همانگونه كه «اسكناس»، اعتبار اقتصادی هر كشور است. بنابراین باید برای آنها تعریف جامع و مانعی ارائه كرد تا بتوان به اداره آن پرداخت. پس از آن هم باید دانست كه وضعیت كشور در زمینهی رسانهها به چه نحو است تا ...
مقدّمهای بر متدلوژی برنامهریزی در تنظیم امور اقتصاد مسلمین
اصالت وحی به عنوان مبنای سیستم الهی، روابط اقتصادی خاصّی را ایجاب می کند که در یک کلمه به آن «فقه الاقتصاد» می گوییم. مسلماً فقه الاقتصاد معارض روابط اقتصادی حاکم بر سیستم های مادی است. محال است که بتوان روابط اقتصادی سیستم اقتصاد اسلامی را از اقتصاد شرق و غرب اخذ کرد و برعکس.
در مجمع بررسیهای اقتصاد اسلامي؛
وظیفه اقتصاد، هماهنگسازی گسترش فنون است و خود دارای فنی است که با این فن در توسعه اعلام نظر میکند و تکنولوژی را هدایت مینماید. بنابراین، اگر چنین باشد، دیگر نمیتوان به تعمیر جزئی یکایک مدلهای دیگران پرداخت و آن را تحت عنوان مدل اسلامی امضا کرد و ارائه نمود. اگر چنین بشود این همان اسلام آمریکایی ...
دين در مرحله توليد و آزمون نظريه و همچنین توليد نظريه، هم از طريق تأثيرگذاري بر مباني علوم و هم از راه ارائه اصول موضوعه برگرفته از متون ديني، بر شكل گيري علوم انساني اسلامي تأثير مي نهد. در مرحله آزمون كارآمدي در جهت ملاك صحت يك نظريه است. ازاين رو، علوم انساني اسلامي مي بايست بستر رشد و تقرب به ساحت ...
حجت الاسلام والمسلمین دکتر عبدالعلی رضائی
مقبولیت اجتماعی موجب تحقق حکومت می شود و هنگامی که در یک جامعه مردم سالاری دینی، مردم با ولی خود بیعت کردند، حکومت تحقق پیدا می کند. پس تحقق حکومت به مردم بازمی گردد و یک حکومت، هرچند بر حق باشد، چنانچه مقبولیت پیدا نکند، امکان تحقق پیدا نخواهد کرد و در فضای آرمانی باقی خواهد ماند