به گزارش
پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی قم، در ترم اول سال تحصیلی 95-96، جلسات متعددی با موضوع
«نظام اصطلاحات» از سلسله جلسات آموزشی مقطع تخصصی، توسط
حجت الاسلام حامد بالوئیان برگزار گردید.
متن حاضر گزارشی مختصر از این جلسات می باشد.
***
سرفصل های ارائه شده در این جلسات برابر با سرفصل های کتاب «نظام اصطلاحات و روش تکثير اصطلاحات» است که توسط حجت الاسلام بالوییان در سال ۱۳۸۹ تدوين شده است که شامل :
الف ـ بررسی خاستگاه و جايگاه نظام اصطلاحات
ب ـ بررسی مبنای نظام اصطلاحات
ج ـ مفاهيم پايه ای نظام اصطلاحات
د ـ روش تکثير و نظام اصطلاحات
در ادامه سرفصل های چهارگانه به اختصار تبيين می گردد؛
الف ـ بررسی خاستگاه جايگاه نظام اصطلاحاتدستگاه منطقی نظام ولايت با بهره گيری از فلسفه شدن، جريان تغييرات را مديريت می کند تغييرات ياد شده ابتدا در سطح مفهوم سازی می بايد تبلور منطقی داشته باشند. منطق نظام ولايت با استفاده از زبان طبيعی به اين مفهوم سازی همت گمارده، در جريان مفهوم سازی ـ که يکی از مهمترين ارکان هر منطقی به شمار می رود ـ اين سوال مطرح است که چگونه می توان بر اي تغييراتی که از کثرت بيشماری برخوردار و از طرف تغييرات زيادی در حال رخ دادن است که عمر دستگاه به آن نمی رسد، يک فضای مفهومی ايجاد کرد و آيا قرار بر آن است که تک تک مفاهيم ما به ازاء خارجی متناسب با تغييرات داشته باشد يا خير در پاسخ به اين سوالات می توان گفت اولاً قرار بر آن است که نظام مفاهيم پاسخ گوی تمامی تغييرات گذشته، حال، آينده باشد و ثانياً قرار بر آن نيست که تطابق يک به يک با تغييرات باشد اين دو اصل در مفهوم سازی اين گونه تبلور مي يابد که فلسفه شدن عهده دار تغييرات باشد و تغييرات را او بسازد و مديريت کند در واقع عالی ترين سطح تغييرات را بايد فلسفه ای که مديريت شدن را به عهده گرفته خود بسازد تا بتواند تا پايين ترين سطح تغييرات را مديريت نمايد بدين سان بيش از ۷۶۰۰ هزار ميليارد جايگاه فلسفی توسط مفاهيم معرفی می شود که هر مفهومی عهده دار يک جايگاه از اين کهکشان اصطلاحات است در نتيجه با وجود اين فضای فلسفی مفهومی، تمامی تغييرات ما بازاء فلسفی يافته و در اين سطح، جايگاه فلسفی آنها تعيين شده است اين نظام اصطلاحات يک بستر مفهومی برای نظام تعريف و نظام توزين و رکن رکين نسبيت عام مطرح در فلسفه شدن می باشد.
ب ـ بررسی مبناي نظام اصطلاحاتخروجی مباحث فلسفي از «ربط» آغاز شد و به «ولايت» رسيده «اصالت ولايت» که نگاه نهايی در حوزه فلسفه بوده در واقع سيکل تغييرات را در سه عنصر «ولايت، تولی، تصرف» هماهنگ کرده است اين سه حد فلسفی و خروجی مباحث فلسفه شدن مبنا و ورودی فضای منطقی نظام ولايت است در واقع مفهوم سازی با ضرب و تکثير اين سه مفهوم مبنايی صورت می پذيرد چيستی اين سه مفهوم و ويژگی های آن از جمله مباحثی است که ذيل اين بحث بيان شده است.
ج ـ مفاهيم پايه ای نظام اصطلاحاتسه مفهوم «ولايت، تولی، تصرف» توجه به سه بعد اصلی اشياء -که عبارتند از «زمان، مکان، کارآيی»- دارد در اين قسمت بايد تعريف سه عنصر فوق به تبديل سه حد فلسفی پيش گفته به سه گانه «توسعه، ساختار، کارايی» بيانجامد در نتيجه هنگامی که وارد فضای منطقی شويم در قدم اول مبناي فلسفي «ولايت، تولی، تصرف» به سه مفهوم «توسعه، ساختار، کارايی» تبديل شد و زين پس پايه ای قوی و مستحکم براي تکثير ايجاد شده است.