علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
 
کد مطلب: 864
چرا دولت در زمینه تصویب 2030 تا این حد عجله کرد؟/ مصوبان، لیبرالیسم فرهنگی غرب را پذیرفتند
تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۱۱
 
استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه سند 2030 یونسکو دنبال تساوی جنسیتی زن و مرد است، گفت: اسلام قائل به برقراری عدالت میان زن و مرد است و این فرهنگ حاکم بر جامعه ماست و این سند با این اهداف، موجب ولنگاری فرهنگی در کشور می‌شود.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی قم، به نقل از خبرگزاری فارس، «این سند ٢٠٣٠ یونسکو و ازاین‌قبیل، چیزهایی نیست که جمهوری اسلامی بتواند زیر اینها شانه قرار بدهد و تسلیم شود.» این‌ها فرمایشات مقام معظم رهبری است که در جمع معلمان فرمودند و به طور صریح نسبت به سند ۲۰۳۰ هشدار دادند، سندی که کمیسیون علمی، فرهنگی و تربیتی سازمان ملل (یونسکو) برای آموزش در کشورهای جهان تدوین کرده و کارشناسان آموزشی مغایراتی در این سند یافتند که خلاف قانون اساسی و دین ماست ولی مسئولان دولتی کشور، بی‌سر و صدا و مصرانه در پی اجرای آن بودند، به طوریکه صدای اعتراض کارشناسان آموزشی هم درآمده بود و بیشتر کارشناسان به مواردی که در این سند بود و مسؤولان ما با آن موافقت کردند، اعتراض داشتند ولی مسئولان آنقدر در برابر نظر کارشناسان مقاومت کردند تا مقام معظم رهبری خودشان شخصا وارد شدند و در این باره هشدار دادند، برای بررسی ابعاد و مغایرت های مختلف این سند و همچنین عواقبی که ممکن است تصویب و اجرای آن برای فرهنگ و علوم به خصوص علوم انسانی ایجاد کند، گفتگویی با حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم داشته ایم که در ادامه می خوانید:

حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم در گفتگو با خبرنگار اندیشه خبرگزاری فارس با اظهار تاسف برای مسئولان اجرایی و فرهنگی کشور به جهت اینکه سردمداران جهانی غربی به این کیفیت، وضوح و صراحت، اندیشه و الگوی سبک زندگی خود را در قالب سندهای جهت دار و هدفمند به ثبت جهانی می رسانند و برای اجرای آن هم پیگیری می کنند، اظهارداشت: انتظار نمی رفت، مسئولان تا این اندازه غافل باشند و سطحی نگرانه رفتار کنند.



سند یونسکو مصوب ۱۳۰کشور جهان است

وی با اشاره به اینکه دستورالعمل توسعه پایدار جهانی مصوب شده، سندی است که از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۵ مطرح بود و از سال ۲۰۱۵ تاکنون نیز سند دومی به تصویب رسیده است که دارای ۱۷ هدف و ۱۶۹ هدف ویژه است، تصریح کرد: آنچه امروز در اختیار ما قرار دارد و موجب بحث و در مسیر عملیاتی شدن در کشور قرار گرفته است، بخش آموزش این سند است که بنا به مقدمه این سند که توسط سعدالله نصیری قیداری، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو نوشته شده است، در خردادماه سال ۹۵ در کشور چین در جلسه ای با حضور ۱۳۰ کشور جهان به تصویب رسیده است که چهارمین هدف از این ۱۷ هدف مطرح شده، درخصوص آموزش است که در اولویت قرار می گیرد، البته ۶ هدف دیگر نیز مرتبط به اهداف آموزشی است.



تربیت شهروند جهانی، هدف بخش آموزش سند ۲۰۳۰

پیروزمند با اشاره به اینکه کشورهای حاضر خود را موظف دانسته اند تا سندملی آموزش را برمبنای این سند ۲۰۳۰ تدوین کنند، گفت: مجموعه سند ۲۰۳۰ و سند بخش آموزش آن، با هدف طراحی یک برنامه جامع آموزش جهانی به منظور تربیت شهروند جهانی ایجاد شده است که خود غربی ها برروی این عبارت شهروند جهانی بسیار تاکید داشته اند و به دفعات تکرار کرده اند که از آن جمله می توان به صفحه ۲۹ و ذیل بند ۷-۴ اشاره کرد که به کررات این عبارت به کار رفته است و نشان دهنده آن است که هدف این سند ۲۰۳۰، توسعه پایدار است که در بخش آموزش آن باید شهروند جهانی را تربیت کرد.

این استاد حوزه و دانشگاه با طرح این سوال که شهروند کدام جهان و سبک زندگی مطرح است؟، تصریح کرد: این سوال گوشه هایی از اهداف آن ها را نمایان می کند.



«تساوی جنسیتی» شاه بیت سند ۲۰۳۰ یونسکو

وی با بیان اینکه بیش از هر واژه دیگری در این سند، عبارت تساوی جنسیتی مطرح شده است، تصریح کرد: در بند چهارم که به عنوان اولویت آموزش تصویب شده است، داریم که به سوی یادگیری و آموزش با کیفیت، مادام العمر، برابر و فراگیر برای همه باید حرکت کرد که ظاهر این عبارت بی نقص است اما کلمه برابر در این جمله جای اشکال است که عدالت را به معنای برابری مطرح کرده و برابری را هم از تمام جهات تعمیم داده است.



«تساوی جنسیتی» محل افراق مبانی اسلامی و مبانی غربی در سند ۲۰۳۰

پیروزمند با اشاره به اینکه از دیدگاه اسلامی، عدالت به معنای برابری نیست بنابراین از همین منوال، فرهنگ حاکم بر سند با مبانی اسلامی فاصله پیدا می کند، تصریح کرد: پذیرش چنین گزاره ای یک انحراف فرهنگی را در جامعه رقم می زند اما به این اجمال بسنده نکرده اند و در بخش های مختلفی از این سند به واژه برابری جنسیتی اشاره شده است و حدود ۱۰ مرتبه، تساوی جنسیتی و حذف موانع جنسیتی مطرح شده است و الزاماتی برای نهادینه کردن آن از تمام زوایای امکان پذیر، طرح شده است.



عجله فراوان مسئولان در راستای تصویب سند ۲۰۳۰ در کشور

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم اضافه کرد: از مسئولین، کارگروه اجرایی این سند و ۲۰ کارگروهی که به بررسی و نهایت تصویب آن پرداختند که با عجله فراوان نیز به تصویب و اجرای آن دامن زدند تا زمان را از دست ندهند که مسئولیت این کارگروه اجرایی برعهده وزیر علوم بود و افرادی از دولت همچون؛ وزیر آموزش و پرورش ، وزیر صنایع، معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و معاون علمی و پزوهشی سازمان برنامه و بودجه و ... در آن حضور داشتند، سوال می کنم؛ آیا با دیدن این کلمه تساوی جنسیتی، متوجه بار معنایی آن نشدند و الزامات فرهنگی آن در جامعه اسلامی را درک نکردند؟ آیا تصور کردند این تساوی جنسیتی به معنای احیای حقوق زنان است؟ آیا به مبانی اسلامی که تفاوت های فطری، نیازها و استعدادهای متفاوت برای زن و مرد قائل است، نیاندیشیدند؟

وی با بیان اینکه البته اسلام معتقد به برقراری عدالت میان زن و مرد است، گفت: به عنوان یک قاعده فراگیر نمی توان تساوی جنسیتی را مطرح کرد.



ولنگاری فرهنگی محصول سند ۲۰۳۰ یونسکو در کشور

پیروزمند اضافه کرد: در صفحه ۲۶ این سند، ذیل کد ۳-۴، ۷ بند وجود دارد که در بند ۶ آن ذکر شده است؛ «ترویج آموزش های فنی و حرفه ای و عالی دانشگاهی .... باید در همه رده های سنی و از هر قشر اجتماعی و فرهنگی با هدف توانمند سازی آنان برای ارتقا و سازگاری مهارت هایشان با نیازهای موجود با توجه ویژه به تساوی جنسیتی (برابری زن و مرد) صورت گیرد» و حتی منظور خود را واضح تر بیان کرده است که باید با حذف موانع جنسیتی صورت گیرد، حال باید پرسید افرادی که این سند را به عنوان سند ملی آموزش جمهوری اسلامی تصویب کردند، متوجه نشدند این حدف موانع جنسیتی به چه معناست و چه ولنگاری فرهنگی در پی آن ایجاد خواهد شد؟

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه در صفحه ۲۸ همین سند و در بند ۷ عبارت ۵-۴ ، مطلبی تاسف بار و حیرت انگیز وجود دارد، افزود: بررسی این بند، این سوال را مطرح می کند که آیا مصوبان آن بی خبر بودند یا بنا داشتند با پذیرش این لیبرالیسم فرهنگی، جاده صاف کن، فرهنگ جهانی سازی غربی در کشور شوند؟

وی ادامه داد: در این بند داریم که تضمین بازبینی کتب، برنامه های درسی، بودجه، سیاست گذاری های آموزشی، آموزش معلمان و نظارت بر فعالیت های آنان توسط دولت ها باید به نحوی باشد تا موارد ذکر شده به هرگونه ای عاری از کلیشه های جنسیتی در ترویج تساوی، عدم تبعیض، حقوق بشر و تساوی میان فرهنگی باشد یعنی مبانی رفع تساوی جنسیتی را در این بند محکم تر بیان می کند که البته تاسف و حیرت از این است که ما خود این را مصوب کرده ایم و دیگران برای ما مصوب نکرده اند.



جهان وطنی هدف آموزش ها براساس سند ۲۰۳۰

پیروزمند با اشاره به اینکه صریح تر از این موارد در کد ۷-۴ در صفحه ۲۹ هدف عالی خود را توسعه پایدار و آموزش شهروندی قرار داده اند، تصریح کرد: منتها آموزش شهروندی جهانی را مطرح کرده اند به این معنا که یک جهان وطنی را تعریف کرده اند و گزاره هایی نیز مطرح شده تا این مفهوم بیان شود.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم اضافه کرد: درصفحه ۲۹ ذیل کد ۷-۴ داریم؛ در تدوین سیاست و برنامه های اجرایی برای ترویج آموزش به منظور توسعه پایدار و آموزش شهروندی و ادغام آنها در .... (تا می رسیم به این بخش) اقدام جهانی آموزش برای توسعه پایدار که باید گفت؛ یونسکو و سازمان ملل چه حقی دارند که ما را ذیل برنامه جامع آموزش خود تعریف کنند و ما چه ضعفی باید داشته باشیم که خود را تحت این برنامه آموزش جهانی با این شتاب زدگی قرار دهیم.



هدف سند ۲۰۳۰، لادینی و توحیدگریزی است

وی گفت: در ادامه این بند داریم؛ و موضوع هایی از قبیل حقوق بشر که البته تعریف آنان از این حقوق به معنای حقوق فرادینی و مقابله با اسلام است یعنی دین را کنار بگذارید زیرا بشر فرای از دین، دارای حقوقی است که براساس آن باید جامعه جهانی شکل بگیرد و این ترویج و تثبیت لادینی و توحید گریزی در جهان است و ما نیز آن را به رسمیت می شناسیم.

پیروزمند ادامه داد: موضوعات دیگر مطرح شده در این بند، تساوی جنسیتی، بهداشت، آموزش های جامع جنسیتی است که این آموزش ها در ادبیات دنیا دارای معناست و در ادامه هم ذکر شده که شهروند اجتماعی و پویا باید تربیت شود.



توجه به حقوق بشر غربی در آموزش های ۲۰۳۰ الزامی است

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه در بند ۳ داریم؛ ایجاد و نشر اقدام های بهینه برای آموزش، به منظور توسعه پایدار و آموزش شهروندی جهانی در دورن و مابین کشور ها برای ... ، گفت: در بند ۵ داریم؛ تضمین توجه آموزش به نقش کلیدی فرهنگ در تحقق پایداری و نیز ارائه آموزش با توجه به فرهنگ و شرایط ملی کشورها و ارتقای آگاهی ها از میراث، بیان ها و تنوع فرهنگی در عین احترام به حقوق بشر و رعایت آن باید صورت گیرد، ظاهر این عبارت فریبنده است و باور این است که تنوع فرهنگی در آموزش ها به رسمیت شناخته می شود اما حقیقتا، ریشه تنوع فرهنگی را می کَند زیرا ذکر شده که نسبت به فرهنگ های گذشته و تنوع فرهنگی آگاهی دهید اما نسبت به حقوق بشر ملزم کنید یعنی باید مسلمانان از فرهنگ گذشته مطلع باشند اما بپذیرند که وارد پذیرش فرهنگ مسلط جهانی که با نام فرهنگ شهروند جهانی ذکر شده، شوند.



نظارت ها بر اجرای سند ۲۰۳۰، از نظارت های NPT و هسته ای سخت تر است

وی با بیان اینکه این سند علاوه بر اینکه دارای محتوای فاسدی است، نظارت های محکمی نیز بر اجرای آن قرار گرفته است که از هرنوع نظارت NPT و هسته ای سخت تر است، گفت: در این سند آمده است که نه تنها باید اجازه داد که تحقق اهداف را ارزیابی کنند بلکه باید عده ای نیز مامور شوند تا ارزیابان را ارزیابی کنند که این مورد در صفحه ۳۰، ذیل بند ۳ بخش پ -۴ آمده است که بیان کرده؛ «ایجاد چارچوبی برای ارزیابی توانمندی معلمان، استادان، تربیت معلم، ناظران و افرادی که مسئول بازرسی فعالیت های معلمان هستند» یعنی افرادی مسئول بازرسی معلمان هستند و باید چارچوبی ایجاد شود که ارزیابی توانمندی ناظران نیز صورت گیرد، به این معنا که تا انتهای اجرای این سند را دیده اند و ما نیز غافلیم و چشم بسته آن را تصویب کرده ایم.



روح حاکم براسناد بین المللی، یک حرف غلط در میان هزاران حرف ارزشمند

پیروزمند با بیان اینکه آنچه موجب غفلت ما می شود، این است که حجم بسیاری از بندهای این سند، اموری خوب است، گفت: ما نیاز داریم که ارتقای آموزشی ایجاد شود و زیرساخت های ارتباطی تقویت شود و دیگر عنوان های مشابه، حال آنکه در تحلیل این نوع سندها، در لابلای هزاران حرف خوب، یک حرف غلط امام محوری قرار می گیرد و در نتیجه تمام سند مقید به آن حرف محوری می شود که شاید حتی بیش از یک خط هم نباشد.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه در تمام این سند که پیرامون سازوکارهای ارتقای کیفیت آموزش، مطالبی را بیان می کند و حتی در مواردی از طبقات محروم و آسیب دیده دفاع می کند، در یک جا ذکر شده است که بنا داریم آموزش شهروندی براساس حقوق بشر جهانی ارائه کنیم که یکی از الزمات آن نیز تساوی جنسیتی است، تصریح کرد: تمام سند مقید به این یک جمله می شود و تمام اهداف را تحت تسخیر خود قرار می دهد.



شتاب زدگی و سرعت عمل دولت در تصویب برای چه بود؟

وی با بیان اینکه شتاب زدگی و سرعت عمل دولت در تصویب این سند بیش از همه چیز انسان را متاثر می کند، گفت: براساس مقدمه ذکر شده در مقدمه این سند از قول سعدالله نصیری قیداری، دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو داریم که در خردادماه ۹۵ این اولویت بند ۴ در چین مصوب شده است، در شهریورماه به امضای اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور مصوبه برای اجرای این سند ابلاغ شده است که در این ابلاغیه آمده است با بسیج تمام امکانات و توان باید برای اجرا اقدام شود و بعد در آذرماه نیز این سند به عنوان سندملی آموزش به تصویب رسیده است و همزمان ۲۰ کارگروه محتوایی و یک کارگروه اجرایی تشکیل شده تا اجرای آن را انجام دهند.



دولت ما از غربی ها هم دوآتشه تر عمل کرد

پیروزمند با بیان اینکه یکی از مطلعان مطرح می کرد که مصوبات جهانی از این قبیل را هیچ کشوری سابقه ندارد که به تصویب هیات دولت برساند، افزود: ما در این زمینه از دیگر کشورها هم دوآتشه تر و مجدانه تر عمل کردیم.



دنبال روی از تفکر غربی، لیبرالیسم فرهنگی را به دنبال دارد

این استاد حوزه و دانشگاه با بیان اینکه دنبال روی از تفکر غربی، لیبرالیسم فرهنگی را به دنبال دارد، تصریح کرد: این لیبرالیسم در زمینه های مختلف خود را نشان می دهد از جمله پیگیری کردن اینگونه اسناد که جاده صاف کن این فرهنگ است.

وی در پاسخ به این سوال که تصویب همچنین سندهایی از سوی این طیف چه زنگ خطری برای ورود دیگر فرهنگ ها و نظریات غربی بویژه در حوزه علوم انسانی به مراکز آموزشی کشور است، تصریح کرد: به دلیل اینکه فرهنگ غربی در دانشگاههای ما وجود دارد و نخبگان ما نیز آلوده به این مضامین شده اند، اتفاقا بستر ورود همچنین سندهایی فراهم شد و به دنبال قانون سازی و اقدام سازی آن هم حرکت کردند وگرنه اگر کارشناسان آموزشی در کشور به نحو فراگیری هوشیار بودند که نظام آموزشی با چه اهداف و روشی تعیین می شود و یونسکو و سازمان های جهانی چه نقشی را در این زمینه ایفا می کنند، قطعا مسئولان اجرایی هم محتاطانه تر رفتار می کردند.

پیروزمند خاطرنشان کرد: همگان اعم از حوزویان، دانشگاهیان و شورای عالی انقلاب فرهنگی در این زمینه مسئول هستند و وزارت علوم و آموزش و پرورش ویژه مسئول هستند و کارشناسانی که نسبت به زوایای پیدای این سند غفلت کردند نیز مسئول هستند و اگر دولت و بدنه کارشناسی آن هم توجه به مفاسد نداشتند و هم اکنون متوجه شده اند، خوب است که با صداقت و صراحت اعلام کنند و تبری جویند از مضامین تا مشخص شود که آنان پیگیر و دنباله رو، لیبرالیسم فرهنگی در کشور نیستند.
Share/Save/Bookmark