این مصاحبه توسط یکی از وبگاه های علمی در سال 1398 با حجت الاسلام حسن کربلایی؛ پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم انجام پذیرفته و ایشان به تازگی ویرایشی روی آن انجام داده اند که متن آن خدمت شما تقدیم می گردد.
سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین سید مرتضی حسینی الهاشمی در نشست علمی به مناسبت بزرگداشت شهادت دانشمند، شهید محسن فخری زاده | 12 آذر 1402
موضوع دستیابی به تمدن حقه جعفری جزء اصول و آرمانهایی بود که فرهنگستان در ابتدای دهه ۶۰ به آن واقف بود و بهعبارتی استاد علامه سیدمنیرالدین حسینیالهاشمی بر این مساله تاکید داشتند.
اگر ما دنبال این هستیم که در مقابل رهبری آمریکا، یک تمدن دیگری را راهبری کنیم، برای این نیست که سلطهی خودمان را بر جهان تثبیت کنیم؛ بلکه برای خدمترسانی به جامعهی جهانی است. این همان تفاوت نگاه انبیاء با مستکبرین است.
آماده همکاری با همه پژوهشگران هستیم و الحمدالله هم با همه محدودیتها ارتباطات فعالی با دانشگاهها و مراکز کلان سیاستگذاری در کشور در حوزه علمی و فرهنگی و اجتماعی و عمدهای از مراکز علمی حوزوی داریم. روز به روز هم اعتمادشان بیشتر شده و علاقه ما هم بیشتر شده است
تمدن با امّت تعریف میشود؛ یعنی تنها اندیشهای میتواند شکل تمدنی به خود بگیرد که بتواند حول اندیشه خود امّتی را شکل دهد، امتی که هویت واحد و جهتگیری واحدی داشته باشد تا در سایه آن بتواند تمامی عرصههای حیات اجتماعی خود را ساماندهی کند.
مقیاس این بیانیه آغاز گری عصر جدید در عالم، توسط انقلاب اسلامی است. ما توانستیم دوگانه غلط استبداد و استکبار را به دوگانه اسلام و استکبار تبدیل کنیم و در حقیقت ما توانستیم موازنه قدرت به نفع مذهب را در عالم تغییر بدهیم
گفتگو با حجت الاسلام محمد صالحی
اشاره: نهادهای علمی در هر جامعه و کشوری در راستای تولید علم و پیشرفتهای آن جامعه حرکت کرده و بر مبانی فرهنگ و ادیان آن کشور استوار هستند. اما این مشخصه در ایران با هدف انتشار علم خارجی و نه تولید علم شکل گرفت و با توجه به تأسیس جمهوری اسلامی و تفاوت آرمانهای و اهداف انقلاب اسلامی با اهداف آغازین ...
پیشنهادهای ارائه شده توسط فرهنگستان علوم اسلامی علی رغم اینکه با استقبال مسؤولان مرکز الگوی پیشرفت مواجه شد اما در عمل اتفاقی صورت نگرفت
بر اساس نیازمندیها و متغیرهای جامعه اسلامی و انقلابی، تحقیقات شکل نمیگیرد. یعنی اینکه اولا در نیازمحوری ما ضعیف هستیم. ثانیا نیازها را مرتبط با یکدیگر نمیبینیم و به هندسه نیازها کمتر توجه میکنیم
اگر مفاهیم فلسفه فیزیک می تواند در پایه های ریاضیات دخالت کند و ریاضیاتی قدرتمندتری برای ساخت ابزارهای فیزیکی تحویل دهد، آیا می تواند در درباره انسان نیز اینگونه بشود؟
اصحاب فرهنگستان اگر در پیشتیبانی مالی از دانشجویانی که تمایل دارند در این زمینه کار کنند، ناتوان اند؛ لااقل در پشتیبانی معنوی و ترغیب افکار به سمت مرحوم حسینی تلاش کنند.
اگر فلسفه در متن جامعه بخواهد کاربردی شود، باید کارآمدی و موضوع و روش خود را ناظر بر تصرف و تغییر موضوع خود قرار دهد اساسا روشهای اثباتی و برهانی فلسفه در اثبات موضوع خود، نتواسته سنخیتی با موضوع علوم که با تجربه و مشاهده آزمون سر و کار دارند، برقرار کند.
بنیان حرکت انبیاء(ع) که همان توحید است، بر اساس اتحاد و انسجام میباشد. توحید یعنی همه کثرات حول یک محور به وحدت برسد.
همه اختلافها به معنای تفرقهافکنی نیست. قرآن میفرماید: «وجعلناکم شعوبا و قبائل لتعارفوا…» یعنی شما را فرقه فرقه خلق کردیم برای اینکه به جریان ولایت معرفت و شناخت پیدا کنید.
علوم انسانی اسلامی در گفتگو با استاد پیروزمند
اگر حوزه توانست مطلوبیتهایی تعریف کند که نظام مسائل علم را هدایت کند، یعنی حوزه دارد مدیریت میکند. نقش دانشگاه در این مسیر هم بسیار است. مباشرت در تولید دانش به معنای دانشکاربردی و نه مکتب دانشی، به عهده دانشگاه است.
بحث فضای مجازی به علت ضریب نفوذ فوق العاده ای که دارد، طبیعتاً موضوع بسیار مهمی برای همه کشورها و بخصوص نظام جمهوری اسلامی است. اهمیت این مقؤله در ایران اسلامی به این دلیل است که نقطه ثقل این پیام رسان ها، متأسفانه در خارج از مرزهای ما قرار دارند و این موضوع تهدیدات متنوع اقتصادی، سیاسی و فرهنگی ای ...
اگر ما پذیرفته باشیم که دین متکفل ارائه سبکی از زندگی است که در آن پرستش خداوند اقامه می شود،سوال از امکان آن به تبع خط خواهد خورد.
استاد اسماعیل پرور از اعضاء هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم و نویسنده کتاب تحسین شده حوزه در موضوع احکام حکومتی است. در مصاحبه ای با ایشان در زمنیه پیدایش واژه « فقه حکومتی » مصاحبه کوتاهی داشتیم. ایشان با بررسی اجمالی سیر پیدایش و تغییرات این واژه در ادبیات شیعه، نقطه عطف های این سیر را مورد اشاره ...
گفتگو با حجت الاسلام سید مهدی رضوی
در شبکه اسلامی تحقیقات دو ویژگی قطعی وجود دارد: ۱ ـ آزادی باشد و اختیار نفی نشود؛ یعنی انحصار نفی شود و هر کس به میزان ظرفیت خود امکان حضور داشته باشد. ۲ ـ تخلف هم نباشد، زیرا آزادی اگر رها باشد و هیچ محدودهای نداشته باشد قطعا با وجود افراد متعدد در جامعه به هرج و مرج و تخلف می انجامد.