آیا اقتصاد ایدئولوژیک است یا نیست؛ اگر ایدئولوژیک است، اقتصاد مقاومتی معنا دارد و اگر ایدئولوژیک نیست، اقتصاد مقاومتی هم بیمعناست و ما هم باید به اردوگاه جهانی ملحق شده و به قمری از اقمار آمریکا تبدیل شویم؛ پس اگر میخواهیم به اردوگاه جهانی بپیوندیم بهتر است با کدخدا ببندیم، نه با کشورهای خردهپا!
گزارش ارائه استاد علیرضا پیروزمند عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم، در سلسله نشستهای «نظام فکری اسلام با محوریت بینش تمدنی»در هامبورگ و سفر علمی عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی به آلمان و هلند.
استاد میرباقری در سالگرد قیام ۱۵ خرداد:
جبهه غرب [لیبرالیسم] با چین [کنفوسیوس] فقط وارد جنگی اقتصادی شده است اما با جمهوری اسلامی ایران علاوه بر جنگ اقتصادی و مهمتر از آن، جنگی ایدئولوژیک را شروع کرده است که اگر پیرو مکتب امام خمینی بمانیم ان شاء الله قطعا پیروز خواهیم بود.
در گفتگو با استاد میرباقری مطح شد:
بنیان سبک زندگی بر ایدئولوژیهای اجتماعی است. یعنی عمیقترین لایهای که سبک زندگی اجتماعی مبتنی بر آن است، ایدئولوژی اجتماعی است. ایدهها به ارزشهای محقق تبدیل میشوند/اینکه غرب و سیستم آن را نبینیم و به خوب و بد تقسیمش کنیم و تکنولوژی را بیاوریم و اخلاق را نیاوریم و بخواهیم یک ژاپن اسلامی درست کنیم،...
مناظره خواندنی پیروزمند با بهروزی لک؛
جایگاه عقل بسیار مهم است، اعتقادات با عقل اثبات میشود، به تولید دانش کمک میکند، باعث فهم دین میشود. همهی اینها بسیار قیمتی است؛ ولی نه به قدری که آن را کنار وحی بنشانیم یا بدتر از آن، تجربه را کنار وحی بنشانیم.
یادواره مجازی چهاردمین سالگرد عروج:
گاه مي شنيدم كه استاد حسینی الهاشمی ميفرمودند: هر معادله ای كه در فرآيند موجود به صورت سيستمی و تحت حاكميت نظام سرمايه داری كه اين به جهت رفع نياز خاص متولد می شود. بعد از گذراندن سالها به عنوان علم وارد بازار جهان سوم می شود. اين همانند تيری است كه بر پيكر نبی مکرم اسلام وارد شده است.
یادواره مجازی چهاردمین سالگرد عروج:
این بزرگ مرد از بینانگذاران اندیشه ایجاد تمدن اسلامی است و حتی یک لحظه در جامعیت و حقانیت دین و و در اینکه می تواند چنین الگوهایی را به بشر ارائه کند آن هم الگوهایی که می تواند دردهای مزمن کهنه ی بشریت را- که این دردها در دوره مدرنیته کهنه تر شده است- درمان کند تردید نداشت.
یادواره مجازی چهاردمین سالگرد عروج:
سفر به نجف و مشاهده آثار حضور سیاسی و تکنولوژی غرب از یک سو و از سویی دیگر دیدار با امام خمینی(ره) و استفاده از محضر ایشان به ویژه در بحث ولایت فقیه بر ايشان تأثير عمیق نهاد و اندیشه ی سیاسی و اجتماعی ایشان را نظام و سامانی نو بخشید؛ به گونهای که گویی حلقه ی مفقودهی او در اینگونه مباحث از درسهای ...
تعارض غرب بسیار شديدتر از مارکسیسم و در نتیجه، زمين خوردنش نیز قويتر است. غرب مانند ساختماني مستحکم است كه وقتی فرو بريزد، خاک و غبار فراوانی به همراه دارد؛ زیرا (نسبت به مارکسیسم) ريشهدارتر و پايدارتر است. اگر غرب زمين بخورد، بشر احتياج به الگوي جديدی دارد. اين الگوي جديد حتماً به وسیلهی شيعه تأمین ...
علامه سیدمنیرالدین حسینیالهاشمی:
رسانهها علاوه بر آنكه ابزار ادارهی سیاسی جامعهاند، «اعتبار» سیاسی آن جامعه نیز میباشند؛ همانگونه كه «اسكناس»، اعتبار اقتصادی هر كشور است. بنابراین باید برای آنها تعریف جامع و مانعی ارائه كرد تا بتوان به اداره آن پرداخت. پس از آن هم باید دانست كه وضعیت كشور در زمینهی رسانهها به چه نحو است تا ...
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم گفت: در عرصه علوم انسانی اگر بخواهیم با شتابزدگی به تغییر سرفصلها دست بزنیم، علوم اسلامی نمیشوند. پرداختن به تحقیقات بنیادین بدون توجه به تحقیقات میدانی نیز بیفایده است.
استاد ميرباقري شب دهم محرم 1393
متن زیر چکیده اي تفصيلي از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري، در دهمين شب عزاداري حسيني در دهه اول محرم الحرام 1393 است که به تاریخ 12 آبان ماه در مدرسه فيضه قم برگزار شده است. ايشان در اين جلسه با تمسك به روايات، به بررسي معاني «ماء» در قرآن پرداختند و باطن معناي «ماء» در قرآن را به ولايت اهل ...
استاد ميرباقري شب نهم محرم 1393
متن زیر چکیده اي تفصيلي از سخنرانی حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري، در نهمين شب عزاداري حسيني در دهه اول محرم الحرام 1393 است که به تاریخ 11 آبان ماه در مدرسه فيضه قم برگزار شده است. ايشان در اين جلسه با طرح اين سؤال كه «بالاترين مقامي كه يك موحد در سير توحيدي خود مي تواند به آن برسد چيست؟» به تبيين ...
استاد ميرباقري شب هشتم محرم 1393
يشان در ابتداي اين جلسه با مروري بر مباحث گذشته و جمع بندي آن ها، حُجُب ظلماني را همان محيط ولايت اولياي كفر دانستند كه در قرآن با «دار بائر» از آن ياد شده است و باطن جهنم نيز چيزي فراتر از آن نيست. حجت الاسلام و المسلمين ميرباقري در ادامه با تبين حُجب نوراني، مراتب تنزل اين انوار را در چهار مرحله توضيح ...
استاد ميرباقري شب هفتم محرم 1393
يشان در اين جلسه ضمن تفسير «حجب ظلماني» به «محيط ولايت اولياي باطل»، به بررسي «سه اقدام اساسي» و «سه لايه از حجاب تاريك و فتنه خيز اولياي كفر» پرداختند. «تغيير محور حب و بغض ها از مدار معصوم »، «بدل سازي در عرض پرچمداران جبهه نبي اكرم» و «نسخه نويسي در برابر نسخه شفا بخش اهل بيت عليهم السلام» سه اقدامي ...
استاد ميرباقري شب پنجم محرم 1393
اگر ما دوست داریم که از یاران امام زمان علیه السلام باشیم باید این صفات یاران امام حسین علیه السلام را تحصیل کنیم. یکی از آن صفات، «نصرت خدای متعال» است. آن چنان كه در زیارت توضیح داده اند اين نصرت همان نصرت پیامبر اکرم و امیر المومنین و امام حسن و امام حسین علیهم السلام است.
استاد ميرباقري شب ششم محرم 1393
در ششمين شب عزاداري حسيني در دهه اول محرم الحرام 1393 است که به تاریخ 8 آبان ماه در مدرسه فيضه قم برگزار شده است. ايشان در اين جلسه به موضوع «حُجب» پرداختند و با نفي هر گونه حجابي براي خداي متعال تأكيد كردند احاطه و علم خداي متعال نسبت به مخلوقات، هيچ مانع و ساتري ندارد. ايشان در ادامه به تبيين حجاب ...
استاد میرباقری شب چهارم محرم 1393
مدرس حوزه علمیه قم در سخنان خود با استناد به زيارات مأثور، اصحاب امام حسين عليه السلام را در زمره بالاترين ربّانيّون برمي شمارند. با بيان اين كه امام محور همه ربّانيّون است امام حسين را نيز محور ايستادگي اصحاب در روز عاشورا برشمردند و افزودند شفاعت ايشان موجب پايداري اصحاب شد.
استاد میرباقری شب سوم محرم 1393
اصحاب امام حسين عليه السلام را چنان كه در زيارات آمده است به «احباء الله» توصيف نمودند. ايشان مقام محبت را مختص كساني دانستند كه امام را شناخته اند، به او گوش جان سپرده اند و با سير در جاذبه او و در پرتو حب الهي به حقيقت توحيد، علم و حكمت رسيده اند و به دليل همين سرسپردگي و محبت، از مسير توحيد منحرف ...
استاد میرباقری شب دوم محرم 1393
حضرت در دعوت به همراهی خود فرمودند: «مَنْ كَانَ بَاذِلًا فِينَا مُهْجَتَهُ وَ مُوَطِّناً عَلَى لِقَاءِ اللَّهِ نَفْسَهُ فَلْيَرْحَلْ مَعَنَا» یعنی کسی که همراه امام کوچ می کند باید از دنیا، راحل و دل کنده باشد و حاضر باشد در این مسیر خون بدهد و آماده لقاء الله باشد. برای آنها خود امام موضوعیت داشت.