پیروزمند گفت: طی چند روز اخیر عده ای با زیرکی می خواهند ایشان را به نفع اندیشه خودشان مصادره کنند درحالی که اندیشه ایشان با آنچه که این افراد به دنبال القای آن هستند، متفاوت است.
«... آن فقید سعید ... عمر خود را در خدمت به اسلام سپری کرد...». (بخشی از پیام تسلیت رهبر معظم انقلاب به مناسبت رحلت علامه سیدمنیرالدین حسینی، ۷۹/۱۲/۱۳)
این سخنرانی به مناسبت بزرگداشت حماسه 9 دی در مسجد حجت ابن الحسن(عج) استان البرز برگزار گردیده است. آیت الله سیدمحمدمهدی میرباقری، کمک به مستضعفان را شرط اصلی برای استمرار مبارزه می دانند.
آیتالله میرباقری گفت: امام خمینی در منشور روحانیت میگویند «استراتژی جهان را مستکبرین تعیین میکنند. فقه باید تعیین کند». امام میگویند موضوع ولایت، سرپرستی کل جامعه، بلکه جامعه جهانی است.
گفتوگوی علمي بین مصطفي ملكيان و سيد محمد مهدي ميرباقري در بررسي موضوع امكان و امتناع علم ديني صورت میگیرد که متفاوت از مناظراتي كه دانشجويان ترتيب ميدهند گفتوگو به سمت و سوي سياسي نمیرود؛ چرا كه با تقاضاي مكرر ملكيان به سمت تبيين انديشه ميرباقري میرود. اجراي اين نشست نيز بر عهده حجتالاسلام دكتر ...
قائلان به علم دینی از منظر استاد میرباقری
دست آخر هم به نظریهای اشاره کرد که به نظر ایشان نماینده اصلی آن امروز دکتر داوری است که معتقدند دین مستقیم با گزاره علمی کار ندارد بلکه دین بر انسان اثر میگذارد و وقتی عالمی که انسان به آن تعلق دارد تغییر کرد، بر علمی که او تولید میکند نیز اثر میگذارد.
فرهنگستان به زبان ساده معتقد است معارف استنباطی دینی که در حوزه علمیه در قالب فقه و... مطرح است، علوم که دانشگاه مورد توجهند و منطق برنامهریزی باید از یک منطق تفکر واحد سیراب شوند و الا ماجرا میشود ماجرای همین نزاعی که بین مجلس شورای اسلامی و شورای نگبهان شاهدیم و در آن اغلب با داعیهداری مجمع تشخیص،...
متن حاضر ویرایشی از بیانات استاد علامه سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی می باشد که در سال 1375 در جمع برخی از کارکنان دفتر فرهنگستان علوم اسلامی قم ارائه شده است . ایشان در این جلسه به برخی الزامات اخلاقی و تشکیلاتی برای حضور در موسسات و مراکز انقلابی و جهادی پرداخته اند. قسمت هایی از این جلسه با ویرایشی ...
گفتگو با سید داوود ساجدی از قدیمی ترین شاگردان استاد
حاج آقا فقط یک شخصیت فکری نبودند و به عنوان یک شخصیت مبارزاتی و سیاسی هم مطرح بود و به همین دلیل ما نیز دائماً در هراس بودیم. آن زمان تصمیم گیرندگان اصلی،مراجع بودند؛ یعنی مراجع ثلاث قم، آیت الله مرعشی و گلپایگانی و شریعتمداری و حضرت امام از خارج کشور. حاج آقا حسینی به لحاظ اینکه خودشان آیت الله زاده ...
بعد از آنکه موضوع شناسی قطع در شماره پیشین این نوشتار انجام شد، اینک نوبت آن می رسد که مفهوم «کاشفیت» به عنوان مؤلفه اصلی تعریف هویت قطع در نزد اصولیین مورد مداقه جدی قرار بگیرد. نگارنده در این شماره، مداقه لازم را انجام داده و به لوازم تحلیل ماهیت قطع به کاشفیت پرداخته است.
رئیس فرهنگستان علوم گفت: دو جریان پرستش «طاغوت» و پرستش «حق» دائما با هم درگیری دارند و هیچگاه به صلح نخواهند رسید.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با بیان اینکه جبهه باطل در قالب جنگ نرم درصدد استحاله انسانهای تمدن اسلامی در تمدن خود است، گفت: چالش امروز ما؛ چالش اسلام و تجدد است، انسان تراز تمدن اسلامی در همه امور بر محور ولیحق حرکت میکند.
یکی از اساتید برجسته حوزه علمیه قم گفت: آزمونهای الهی افراد با ایمان را از کسانی که به دینداری تظاهر میکنند جدا میکند چراکه خداوند مردم را برای پذیرش دین اسلام مجبور نکرده و به آنها قدرت انتخاب داده است.
آیت الله میرباقری گفت: تنها راه عبور از حجب ظلمانی نور مقدس فاطمه زهرا(س) است که این نور در ائمه(ع) تجلی کرده و ما از طریق ائمه (ع) با حضرت زهرا (س) همراه می شویم.
سیدمحمّدمهدی میرباقری، یحیی عبدالهی، حسن نوروزی
شهید سیدمحمدباقر صدر(ره) را میتوان مبدع رویکرد جدیدی در تفقه دانست که در صدد استنباط «نظامات اجتماعی» از منابع دینی است.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی فقه سرپرستی را ناظر به تکامل ارادههای اجتماعی دانست.
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: اگر ما دانش سیاستگذاری را رشته علمی به حساب بیاوریم، از خطمشیگذاری برای توسعه در مقیاس جامعه جهانی تا خطمشیگذاری برای دولت_ ملتها نیاز به چنین رشتهای داریم.
همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا(س)
همزمان با ایام شهادت حضرت زهرا(س) چاپ سوم کتاب «خطبه فدکیه» به منظور بررسی مبانی معرفتی و زمینههای تاریخی این خطبه روانه بازار کتاب شد.
حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا پیروزمند
علیرضا پیروزمند گفت: انقلاب اسلامی استمرار حرکت انبیاء است. پیوند یافتن انقلاب اسلامی با حرکت انبیاء نشان دهنده ارتباط انقلاب اسلامی با فلسفه تاریخ شیعی است.
حجت الاسلام پیروزمند گفت: ارباب فلسفه نباید از نوآوری فلسفی حتی در فلسفه اسلامی نگران باشند اگر این تصور در دنیای علم حاکم شودکه اندیشمندی درعلم حرف آخررا زده است، رخوت در آن علم رخ می دهد.