علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
 
کد مطلب: 114
شاخصه آماري علوم انساني آمريكا
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۵ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۱۱:۳۸
 
زماني كه طرح ابتكاري علوم انساني و فرهنگ ايالات متحده در سال ۱۹۹۸ آغاز شد، آكادمي هنر و علوم آمريكا به اين نتيجه رسيد علوم انساني تنها شاخه اي از علوم است كه فاقد اطلاعات آماري موثق، جامع و به روز ضروري مي باشد تا بتوان نمودار روندها را به وسيله آن ترسيم كرد و نتيجه گيري هاي لازم را از آنها گرفت. به منظور برطرف كردن اين نياز آكادمي هنر و علوم آمريكا همكاري هاي تنگاتنگ خود را با مؤسسات اصلي علوم انساني از جمله «موقوفه ملي علوم انساني»، «شوراي جوامع فرهيخته آمريكا» و «اتحاديه ملي علوم انساني» آغاز كرد تا زيرساخت هايي را به منظور گردآوري، تحليل و نشر روند كامل اطلاعات علوم انساني بنيان گذاري كند. شاخصه هاي آماري علوم انساني نتيجه اين اقدام است، و پس از اينكه شاخصه هاي علوم و مهندسي كه هر دو سال توسط هيئت ملي علوم [آمريكا] منتشر مي شود، طراحي شد. شاخصه هاي علوم انساني به منظور نشان دادن اهميت و امكان پذير بودن جمع آوري اطلاعات آماري علوم انساني مي باشد كه در نتيجه به ايجاد سيستم اطلاعاتي ملي مي انجامد.
شاخصه آماري علوم انساني آمريكا
 
به علاوه، اين شاخصه آماري در بردارنده داده هاي اصلي جمع آوري شده توسط آكادمي هنر و علوم آمريكا با همكاري چندين انجمن فرهيخته مي باشد كه توسط «دپارتمان ارزيابي علوم انساني»، انجام گرفته شده است. اين دپارتمان بر حدود ۱۴۰۰ دانشكده و دانشگاهي كه كرس هاي چهار ساله ي رشته هاي علوم انساني را ارائه مي دهند، نظارت مي كند. نتيجه بررسي هاي اين دپارتمان در فوريه سال ۲۰۱۰ منتشر شد و هم اكنون در سايت «مركز منابع علوم انساني» در دسترس مي باشد.
اميد آن است كه شاخصه هاي آماري علوم انساني ابزار آماري بهتري را براي پژوهشگران، سياستگذاران، دانشگاه ها، بنيادها، موزه ها، كتباخانه ها، شوراهاي علوم انساني و ديگر مؤسسات دولتي فراهم آورد تا پاسخگوي مسائل اساسي آموزش علوم انساني در دوره هاي ابتدايي، متوسطه، كارشناسي، كارشناسي ارشد، نيروي كار علوم انساني، سطوح و منابع برنامه هاي مالي علوم انساني، درك عمومي و تأثيرات علوم انساني و ديگر حوزه هاي مورد توجه جامعه علوم انساني شود.

درباره شاخصه هاي آماري علوم انساني
داده هاي ارائه شده در اين قسمت شاخصه و آمار توصيفي كمّي مي باشند كه روندهاي علوم انساني را در طول زمان با توجه به جنبه هاي مختلف علوم انساني، كه مورد نياز و مفيد براي افراد زيادي است، به طور نموداري نشان مي دهد. اين شاخصه ها تنها به منظور ارائه اطلاعاتي خلاصه شده كه مرتبط با حوزه و حيات علوم انساني مي باشند، و بيان گر چيز ديگري نيستند. شاخصه هاي ارائه شده واقعي و از نظر سياسي خنثي مي باشند! در بهترين حالت، اين شاخصه ها حقايقي واقعي در خصوص تغييرات مورد مناقشه درباره ماهيت و ميزان تغييرات در برخي پديده ها مي باشد و براي پاسخ به چيستي ها به كار برده مي شود نه چرايي ها. مي توان اين شاخصه ها را به غيب گو تشبيه كرد كه البته پيشگويي هاي آنها هميشه صحيح نيست. اين شاخصه ها معاني مختلفي براي مخاطبين مختلف خود دارند. شاخصه هاي آماري علوم انساني مقادير كمّي و بدون هيچ گونه ارزيابي كيفي را ارائه مي دهند.

طراحي
ارائه اولين نمونه:
روش ايجاد و ارائه چارچوب شاخصه هاي آماري توسط «دفتر حسابداري حكومت ايالات متحده» با ارائه گزارش تلاش هاي پيشين به منظور ايجاد سيستم هاي شاخصه ها آماري انجام شد. طبق آن گزارش يكي از دلايل شكست تلاش هاي گذشته در ايجاد شاخصه هاي آماري آن بود كه گزينش و ارائه شاخصه ها توسط توليد كنندگان اين اطلاعات و نه كاربران آن مشخص مي شد. بنابراين رويكردي كه پروژه شاخصه آماري علوم انساني اتخاذ كرد، با تعيين نيازسنجي هاي كاربران اطلاعات آغاز شد. به منظور مشخص كردن نيازمنديهاي ضروري كاربران، با تعدادي از كارشناسان جامعه علوم انساني گفتگو و مذاكره به عمل آمد تا مشخص كنند سيستم شاخصه هاي آماري بايد به چه سوالات و مسائلي پاسخ دهد.
مسئولان اين پروژه، فهرستي از سوالات كه توسط كارشناسان تهيه شده است را جمع آوري كردند. براي مثال «دانشجويان در كالج چه مي خوانند و در اين دوره زماني چه چيزي تغيير مي كند؟» يا «تعداد مورد نياز نيرو براي علوم انساني چه مقدار است؟» بعد از اين مرحله، پرسش ها طبق موضوعات گسترده به پنج گروه دسته بندي شد. در هر يك از اين بخش ها موضوعات فرعي نيز هم راستاي اين پرسش ها مطرح گرديد. اين شاخصه هاي آماري با پرسش هاي پيشنهادي در گفتگوها و مناظرات، نزديكي بسياري دارد. حاصل اين فرايند حدود هشتاد (۸۰) شاخص آماري مي باشد. پالايش بيشتر شاخصه هاي آماري با مشاوره و رايزني هاي بيشتر با كميته مشورتي و ديگر كارشناسان صورت گرفت، كه تعداد ۷۴ شاخصه محصول آن بود. سوالات زيادي توسط كارشناسان مطرح شد كه هيچ داده و اطلاعاتي براي پاسخ گويي به آنها وجود ندارد. اميد آن است كه شاخصه هاي علوم انساني مجموعه ي داده ها را به سوي موضوعات مهم برانگيزاند، زيرا هم اكنون هيچ داده ي ملي با كيفيت مناسب وجود ندارد. پروژه ي شاخص هاي آماري علوم انساني در گردآوري مجموعه هاي اطلاعاتي به منظور ايجاد زيرساخت ها موفق عمل كرده است.

 دپارتمان ارزيابي علوم انساني
با همكاري تعدادي از ارگان هاي ملي علوم انساني، آكادمي هنر و علوم انساني آمريكا داده هاي جديدي را توليد كرد. دپارتمان ارزيابي علوم انساني گسترش پيدا كرد تا چگونگي توليد اطلاعات مورد نياز توسط مجموعه داده هاي حقيقي علوم انساني بررسي شود. اين ارزيابي به عنوان «پروژه اي آزمايشي» طي سال هاي ۲۰۰۸ ـ ۲۰۰۷ ميلادي در ۱۴۰۰ دپارتمان علوم انساني اجرا شد كه شامل رشته هاي تاريخ، زبان و ادبيات مدرن، تاريخ هنر، زبانشناسي، و دين مي باشد. يك پرسشنامه واحد با همكاري انجمن هاي علمي زير طراحي شد:
ـ شوراي جوامع فرهيخته آمريكا
ـ آكادمي علوم دين آمريكا
ـ انجمن تاريخ آمريكا
ـ انجمن علوم سياسي آمريكا
ـ انجمن دانشكده هنر
ـ جامعه زبان شناسي آمريكا
ـ انجمن زبان مدرن آمريكا

هدف كوتاه مدت اين «پروژه آزمايشي» بيان امكان جمع آوري و تحليل داده ها نظير (قابل مقايسه) از گروه هاي مختلف دانشگاهي مي باشد. هدف بلند مدت اين پروژه ايجاد سيستم ارزيابي منظم مي باشد كه بتواند داده هاي قابل مقايسه اي از بخش هاي تحقيق و آموزش توزيع بارهاي آموزشي، امنيت شغلي فارغ التحصيلان، دانشجويان آكادميكي و... توليد كند.

خلاصه ي پنج بخش شاخصه هاي آماري علوم انساني
شاخصه هاي آماري علوم انساني داده ها و دامنه هاي مختلفي از موضوعات، كه مرتبط به نقش علوم انساني در ايالات متحده معاصر است را ارائه مي كند. اين داده ها در پنج بخش طبقه بندي شده اند كه در صورت اضافه شدن داده ها، شاخصه هاي بيشتري نيز گنجانده خواهد شد.
بخش ۱) آموزش ابتدايي و متوسطه در علوم انساني: اين شاخصه ي آماري ميزان دست آوردهاي ملي در سطوح ابتدايي، متوسطه، كرس هاي دبيرستاني و شاخصه هاي بخش هاي اول و دوم را تحت پوشش قرار مي دهد.
بخش ۲) آموزش كارشناسي و كارشناسي ارشد در علوم انساني: اين نوع از شاخصه بر انواع كرسي هاي دانشجويان اعم از كارشناسي، كارشناسي ارشد و مداركي كه دريافت مي كنند، تمركز دارد. اين شاخصه ها نيز هم بر ميزان آمادگي فارغ التحصيلان مدارس و شرايط فارغ التحصيلان توجه دارد.
بخش ۳) نيروي كار علوم انساني: اين شاخصه هاي آماري استخدام در محيط و حرفه علوم انساني، با تأكيد بر آموزش عالي و نيز مسيرهاي اشتغال فارغ التحصيلان كارشناسي و كارشناسي ارشد در علوم انساني را شرح مي دهد.
بخش ۴) بودجه و تحقيقات علوم انساني: اين شاخصه شامل داده هايي در خصوص بودجه هاي فدرالي، دولتي و خصوصي علوم انساني و پشتيباني تحقيقات آكادميكي مي باشد.
بخش ۵) علوم انساني در زندگي آمريكايي: اين شاخصه شامل مهارت هاي علوم انساني مانند خواندن و چند زبانگي، بكارگيري مؤسسات گوناگون علوم انساني مانند كتابخانه ها، موزه ها و نگرش عمومي به علوم انساني مي باشد.

مقالات:
مقالات زير گزارشي از داده هاي جمع آوري شده مي باشد كه معنا و ارزش علوم انساني را مشخص مي كند. بيان مي كند چه داده هايي را مي توان به منظور افزايش اهميت اين شاخصه ها به كار برد:
۱. آموزش عمومي و علوم انساني (ويليام جي ريز)
۲. نبض علوم انساني: آموزش عالي در پروژه شاخصه هاي آماري علوم انساني (راجر. ال. جي جر)
۳. در تكامل: ايده نيروي كار علوم انساني (ديويد لورنس)
۴. چشم انداز تحقيقات و بودجه علوم انساني (آلن برينكلي)
۵. اين زندگي آمريكايي: علوم انساني عمومي چگونه است؟ (جولي اليسون)

با تقدير و تشكر از:
كميته مشاوره شاخصه ي آماري علوم انساني
شوراي سياستگزاري
شوراي جوامع فرهيخته امريکا
آکادمي علوم ديني امريکا
انجمن تاريخ آمريکا
انجمن علوم سياسي آمريکا
انجمن دانشکده هنر
انجمن تاريخ علوم اجتماعي
انجمن زبان شناسي آمريکا
انجمن زبان هاي مدرن آمريکا
بنياد ويليام و فلورا هيولت
بنياد اندرو دبليو ملون
بنياد Teagle
بنياد سارا لي
بنياد راکفلر
تراست والتر بي. هيولت و ويليام هيولت ار
صندوق خيريه مديسون و ايهو رز
موقوفه ملي علوم انساني
جان پي بيلکرود
Share/Save/Bookmark