حجت الاسلام والمسلمین محمدجعفر حسینیان
کلمات فلاسفه اشراق بيانگر گرايش به توحيد در عرصه فلسفه است
تاریخ انتشار : يکشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۲۱
حكمت اشراق بهمعنای گشایش ابواب جديد معرفتی از زاويهی روششناسی معرفت است كه میتواند مشاهدات عرفانی را با نگرشی فلسفی معرفی كرده و با تعميم قواعد برهان از اصول متعارف ارسطويی، اشراقيات را به مسند قاعده مندی كشيده و از اسارت ذوق به ميدان تفاهم اجتماعی ارتقاء بخشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی، حجتالاسلام والمسلمین محمد جعفر حسينيان؛ عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی در نشست علمی كنگره بينالمللی علامه قطبالدين شيرازی به ارائه مقاله ای با عنوان «فلسفه اشراق و گرايش به توحيد در عرصه فلسفه» پرداختند که گزارش آن تقدیم خوانندگان محترم می گردد.
رويكرد به فلسفه از ديرباز مورد توجه علماء و انديشمندان مسلمان قرار گرفته است و دستيابی به يك نگاه جهان شمول و همه جانبهگرا میتواند ارزش و اهميت توجه به فلسفه را در نزد حكما اسلامی دو چندان كند.
وی با بيان اينكه انديشمندان مسلمان با تأمل در غايات و اهداف فلسفه به ارزيابی و بازنويسی مبانی پرداختهاند، افزود: تكامل ظرفيتهای اجتماعی و توسعه در نيازهای اعتقادی، جهانشناسی و.. زمينه ورود به موضوعات جديدی را در عرصه مفاهيم فلسفی مطرح میكند كه با مبانی حكمی مشاء قدرت پاسخگويی درخور به آن وجود ندارد و از اينرو حکمای مسلمان به ضرورت دستيابی به ظرفيتهای نوين، فلسفه اشراقی را بهعنوان وسيلهای متقن در راه احيای پويايی فلسفه پذيرفتهاند.
حجتالاسلام حسينيان يكی از محورهای مبانی فلسفه مشاء را تكيه بر استدلال صرف و عدم توجه به مشاهدات عرفانی در عرصه فلسفی برشمرد و گفت: اين امر منجر به نگرش تكساحتی در عرصه معرفت میشود.
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی با تأكيد بر اينكه اتكای شناخت به اصول متعارف ارسطويی بالتبع محدوديت معارف را به دنبال خواهد داشت، گفت: همچنين دامنههای جديد معرفت همواره بر روی انسان بسته خواهد ماند.
وی با تصريح اينكه حكمت اشراق بهمعنای باز شدن درهای جديد معرفتی از زاويهی منبع یابی روششناسی معرفت است كه میتواند كشفيات عرفانی را با نگرشی فلسفی معرفی كند، گفت: روشی كه با تعميم قواعد برهان از اصول متعارف ارسطويی، اشراقيات را به مسند قاعده مندی كشيده و از اسارت ذوق به ميدان تفاهم اجتماعی ارتقا میبخشد.
حجتالاسلام حسينيان اظهار داشت: پيوند حدس فلسفی و اشراق پيوندی ناگسستنی بين عقل بالملكه و عقل قدسی ايجاد میكند و حاصل آن وجود عالم انوار و مراتب نوری است.
وی ادامه داد: اين پيوند علاوه بر توسعه و تكامل در قواعد برهان زمينه ورود توحيد را به عنوان مبنای اشراق در فلسفه فراهم ساخته است.
استاد حوزه علميه قم در پايان خاطرنشان كرد: فلسفه اشراق نمایانگر گرايش به توحيد در عرصه فلسفه است كه برای تکامل اين فرایند معرفتی میتوان به شایستگی از نظريات علامه قطبالدين شیرازی استفاده نمود.