علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
 
کد مطلب: 1258
نشست ششم از سلسله گردهمایی اصحاب علوم انسانی و اجتماعی
یادداشت حجت الاسلام محمدرضا کتابی با عنوان ئیس جمهور شهید در قامت دولتمرد تراز اسلامی
خرداد 1403
تاریخ انتشار : پنجشنبه ۷ تير ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۰
 
یادداشت حجت الاسلام محمدرضا کتابی؛ پژوهشگر فرهنگستان علوم اسلامی قم با عنوان رئیس جمهور شهید در قامت دولتمرد تراز اسلامی، ارائه شده به ششمین گردهمایی از سلسله گردهمایی های اصحاب علوم انسانی و اجتماعی که در یادبود "شهدای پرواز اردیبهشت " در فرهنگستان علوم اسلامی قم در روز پنجشنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۳ برگزار گردید.
 
باسمه تعالی
مِنَ المُؤمِنينَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَيهِ فَمِنهُم مَن قَضى نَحبَهُ وَمِنهُم مَن يَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبديلًا
(سوره مبارکه الأحزاب آیه ۲۳)
در کلمه‌ی «شهید»، مجموعه‌ای از ارزشهای دینی و ملّی و انسانی نهفته است... اوّلین چیزی که شهید به یاد انسان می‌آورد، جهاد فی‌سبیل‌الله است؛ شهید در راه خدا حرکت کرده، مجاهدت کرده، به شهادت رسیده. شهید مظهر ایمان صادق است؛ مظهر صداقت است، مظهر عمل صالح است. چه عملی اصلح از رفتن در راه خدا و تقدیم کردن همه‌ی وجود خود، همه‌ی هستی خود به این راه؟ ... معارف ملّی؛ شهید و شهادت از جمله‌ی چیزهایی است که هویّت ملّی را برجسته میکند و رتبه‌ی هویّت ملّی را بالا میبرد. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار دست‌اندرکاران کنگره شهدای استان قم، ۸/۸/۱۴۰۱)
شهید آیت‌الله رئیسی و همراهان عزیزش، مصداق بارز این آیه مبارکه بودند که به عهد خود با خدای متعال عمل کردند و برای تحقق آرمان¬های انقلاب اسلامی و خدمت به مردم تا مرز تقدیم جان استقامت و مجاهده نمودند.
حقیقت این است که تغيير فرهنگ مادی جهان نياز به فداكاری دارد و نگرش امام راحل اين بود كه استراتژی ما برای غلبه بر كفر، استراتژی غلبه خون بر شمشير است؛ این خون دادن و شهادت¬ها وجدان ها را بیدار و در جامعه جهانی ايجاد بصيرت و بيداری می کند و حق با این شهادت ها آشکار می‌شود و کید دشمن را برملا می¬سازد؛ که به تعبیر حضرت امام راحل شکستن فرهنگ شرق و غرب بی شهادت میسر نیست.
شهادت مظلومانه رئیسی، سرمایه ی اجتماعی انقلاب و نظام اسلامی را به شدت افزایش داد و یک موج فزاینده از وحدت قلوب و تجمیع عواطف حول شخصیت ایشان پدید آورد. بعد از شهادت سلیمانی عزیز به عنوان قهرمان ملی و قهرمان امت اسلام و موج بی نظیر اجتماعات و ابراز احساسات و عواطف در تشییع پیکر مطهر او، شاید کمتر کسی تصور می کرد که جامعه ایران باز هم شاهد این پدیده شگفت و در آن مقیاس عظیم، آن هم برای یک مسئول اجرایی باشد، اما شهادت مظلومانه و غریبانه ی رئیس جمهور در متن یک جهاد و تلاش مقدس برای اعتلا و سربلندی ایران و گره¬گشایی از کار مردم، صداقت انقلاب و نظام اسلامی در خدمت گذاری خالصانه و فداکارانه برای ملت و مجاهدت و خطرپذیری تا مرز شهادت را به اثبات رساند و مرزهای مصنوعی میان دولت و ملت را از میان برداشت و دلبستگی عاطفی ملت به مسئولان خدمتگزار و شعارهای انقلاب را آشکار کرد و موجی از بروز عواطف و همدلی را حول شخصیت ایشان پدید آورد؛ امواج انسانی را به خیابان آورد و جهت‌گیری‌ حقیقی و عمومی ملت را نشان داد که در نوع خود یک حماسه بزرگ ملی بود و ثابت کرد ملت بزرگ ایران با این حوادث زمین گیر نمی شود، بلکه به استقامت و انگیزه او اضافه می گردد.
این شهادت با پیوند محکم و وثیقی که میان نظام و ملت پدید آورد، بدون تردید تا سالیان زیاد، آینده ی انقلاب اسلامی را تضمین می کند و تاثیر عمیقی در تحولات آینده انقلاب اسلامی بر جای خواهد گذاشت.
در این یادداشت قصد داریم به یکی از ویژگی های مهم و ماندگار رئیسی عزیز و نقش آن در تحقق و تکامل گام دوم انقلاب اسلامی بپردازیم و به این سوال مهم جواب دهیم که مهم ترین خدمت ایشان به انقلاب اسلامی و جایگاه و کارکرد ویژه ایشان در انقلاب اسلامی چه بود؟
انقلاب اسلامی دومین تحول بزرگ تاریخی در اعصار و قرون اخیر و نقطه مقابل تمدن مادی و نوید دهنده یک دوران تازه و یک عصر جدید است که عبارت است از تلاش برای دستيابي به تمدن اسلامي و جهاني سازي الهي و دعوت بشريت به رشد و تعالي معنوي و حیات طیبه برای انسان سرگشته در سراب تمدن مادی و بستر سازی برای تحقق انقلاب مهدوی و عصر ظهور امام عصر (ارواحنا فداه)
از نگاه رهبر معظم انقلاب حضرت آیت‌الله خامنه‌ای (مدظله‌العالی)، خطی که نظام اسلامی ترسیم می‌کند، خط رسیدن به تمدن اسلامی است. در حقیقت، از نقطه‌نظر فلسفه تاریخی، انقلاب اسلامی مأموریت تاریخی خود را تأسیس این تمدن نوین می‌داند و این تمدن نوین اسلامی است که زمینه‌ساز ظهور حضرت حجت‌ابن‌الحسن(عج) خواهد بود. ان شاءالله
رهبر فرزانه انقلاب اسلامی نقشه راه و فرایند تحقق تمدن اسلامی را بارها در قالب یک زنجیره‌ منطقی و مستمر مرتبط به هم توضیح داده¬اندکه شامل پنج مرحله انقلاب اسلامی، نظام اسلامی، دولت اسلامی، جامعه‌ اسلامی، امت اسلامی و یا تمدن اسلامی می باشد و هریک از مراحل این زنجیره در حکم مقدمه و زمینه‌ساز برای حلقه‌ بعدی است. از منظر رهبر معظم انقلاب، ما هم‌اکنون در آغاز گام دوم انقلاب و در مرحله‌ دولت اسلامی و در میانه راه آن قرار داریم.
بدون شك يكي از لوازم و مقدمات دستيابي به هدف متعالي تمدن اسلامي، در كنار توليد فكر و علم، تربيت انسان متناسب با اين هدف و در تراز تمدن اسلامی، انقلاب اسلامی و عصر ظهور است است، كه بار اين هدف عالي را بر دوش كشيده و سرباز اين مسير نوراني باشد. با این وصف وجود انسان های تربیت شده در تراز انقلاب اسلامی و آرمان های بلند آن و وجود مدیران تراز و دولتمردان تراز انقلاب اسلامی در رأس دولت اسلامی برای تحقق اهداف نظام اسلامی و برداشتن بار سنگین مسئولیت، یکی از ملزومات مهم و اساسی در تحقق آرمان بلند دستیابی به تمدن اسلامی به شمار می¬رود.
براساس بیانیه گام دوم انقلاب و در آغاز چلّه دوم انقلاب، اینک در میانه راه دولت اسلامی هستم. در بیانات معظم له دولت اسلامی دارای دو لایه است. لایه اول عبارت است از اسلامی بودن"منش و اخلاق دولتمردان" و تطبیق دادن خود با شرایط یک مسئول دولت اسلامی و حرکت به سمت کمال در آن جهت. (بيانات مقام معظم رهبرى در ديدار مسؤولان و كارگزاران نظام جمهورى اسلامى ايران، ۱۲ آذر ۷۹)
بر این اساس برای تحقق دولت اسلامی، باید مسئولان و کارگزاران، "جهت‌گیری و منش الهی و اسلامی" پیدا کنند و علاوه بر آن ساز و کارها و نهادسازی ها و الگوها و نظامات گوناگون باید اسلامی باشند. این مرحله به مثابه نقطه عطف منحنی حرکت نظام اسلامی است که می‌تواند ما را به افق درخشان آینده برساند و زمینه جهش به دو گام بلند بعدی، یعنی شکل‌دهی به جامعه اسلامی و تمدن نوین جهانی اسلامی را به مثابه الگوی عملی فراهم کند.
با توجه به منظومه فکری امامین انقلاب، مدیر و رئیس‌جمهورِ در تَرازِ ملّت رشید ایران، کسی است که از یک سو به آرمان¬های بلند انقلاب و ملت اعتقاد دارد و آن را دنبال می¬کند و در برابر دشمنان انقلاب و متولیان نظم ظالمانه جهانی کوتاه نمی آید و از سویی دیگر خود را وقف حل مشکلات زندگی مردم می‌کند و میان این دو دوگانگی ایجاد نمی نماید و به ظرفیت ملّت ایران و جبهۀ مقاومت در ایجاد تحولات بزرگ در جهان ایمان و باور دارد.
رهبر معظم انقلاب در پیامها و فرمایشات خود و همچنین در احکام قبل از ریاست جمهوری با اشاره به ابعاد و خصوصیات شخصیتی، رئیس جمهور را با عناوین و صفاتی همچون: شخصیّتی مردمی و عالیقدر از تبار سیادت و علم و مزیّن به پرهیزکاری و خردمندی، عالم فرزانه و مجاهد، انسان بزرگوار و فداکار، برخوردار از صلاح و امانت، کارآزموده در مدیریت‌های کلان و دارای سوابق درخشان مدیریّت، خستگی ناپذیر، دارای تلاش بی‌وقفه و شبانه روزی در خدمت به مردم و به کشور و به اسلام، خدمتگزار صمیمی و مخلص و با ارزش، شخصیتی که صلاح و رضایت مردم که حاکی از رضایت الهی است برای او بر همه چیز ترجیح داشت یاد کردند.
در سالگرد ارتحال حضرت امام نیز به بیان دستاوردهای اقدامات رئیس جمهور و بیان ویژگی¬های اجتماعی و حکمرانی در قامت رئیس دولت اسلامی پرداختند و فرمودند:
در باب خود رئیس‌جمهور عزیزمان ــ که رحمت خدا بر او باد ــ همه اعتراف کردند که مرد کار بود، مرد عمل بود، مرد خدمت بود، مرد صفا و صداقت بود؛ این را همه اعتراف کردند. شب و روز نمی‌شناخت. در خدمتگزاری به کشور، یک نصاب تازه‌ای را به وجود آورد. ما قبلاً هم شخصیّت‌های خدمتگزار داشته‌ایم، امّا نه در این حد، نه با این حجم، نه با این کیفیّت، نه با این صداقت، نه با این پُرکاری و شب و روز نشناختن؛ یک نصاب جدیدی را آقای رئیسی (رحمة الله علیه) در باب خدمتگزاری به ملّت ایجاد کرد. در مسائل خارجی، از فرصتها به بهترین وجهی استفاده کرد. این‌همه تحرّک خارجی و سفر خارجی آثار ارزشمند و بابرکتی برای کشور داشت، هم برای امروز کشور، هم برای فردای کشور. ایران را در چشم رجال سیاسی دنیا بزرگ‌تر و برجسته‌تر کرد. انقلاب اسلامی را، ملّت ایران را، در بیانات خود و در اظهارات خارجی خود، درست تعریف کرد و شناساند؛ لذا رجال سیاسی‌ای که امروز درباره‌ی او حرف میزنند، از او به عنوان یک چهره‌ی برجسته حرف میزنند؛ این برای ما که سالهای متمادی با مسائل خارجی سروکار داشتیم، چیز جدید و باارزشی است. سبک مدیریّت او در بین همکاران خودش یک سبک ویژه‌ای بود، با صمیمیّت همراه بود؛ با همکارانش، با وزرا، با مدیران دولتی با صفا و صمیمیّت رفتار میکرد. برای مردم، کرامت قائل بود، عزّت قائل بود؛ به مردم، به جوانها برای اظهار نظر میدان میداد؛ حرمت مردم را نگه میداشت. به جوانها اعتماد میکرد، جوانها را تکریم میکرد. به کسانی که به خود او بدی کرده بودند، با کرامت برخورد میکرد؛ به کسانی که حتّی به او اهانت کرده بودند، پاسخ تند، پاسخ زشت، پاسخ عصبی نمیداد. متقابلاً در مرزبندی با دشمنان انقلاب صراحت داشت؛ در مورد کسانی که با انقلاب بد بودند، مخالف بودند، دشمن بودند، دوپهلو صحبت نمیکرد؛ صریح صحبت میکرد، مرزبندیِ صریح داشت؛ به لبخند دشمن اعتماد نمیکرد. اینها ارزش است، اینها درس است؛ هر کدام از اینها برای سیاستمداران ما، برای رؤسای جمهور آینده‌ی ما، برای کسانی که در یک بخشی مورد اعتماد ملّت قرار میگیرند، یک سرمشق است.(بیانات در سی و پنجمین سالگرد ارتحال حضرت امام خمینی (رحمت الله علیه ۱۴/۳/۱۴۰۳)
علاوه بر اینها در مناسبتهای دیگر رئیس جمهور از سوی رهبر فرزنه انقلاب به عنوان مسئول کارآمد، باکفایت، صمیمی و جدی، متمسّک به ارزشهای اساسی انقلاب، تلاشگری و حرکت جهادی، دولت مردمی، ساده‌زیستی و کاهش تشریفات در سلوک شخصی و حکومتی دولت، زیّ مردمی، اتخاذ مواضع انقلابی، زنده کردن امید و اعتماد در مردم، همدلی صادقانه با مردم و نظارت میدانی در سفرهای استانی، سرعت عمل در قبال حوادث و هم‌دردی با مردم، ایجاد همدلی بین قوا، مسئولیت‌پذیری و دوری از بهانه‌تراشی، تکیه بر ظرفیّتهای داخل کشور، برجسته‌ کردن شعار‌های اسلام و انقلاب، تحرک خوب در سیاست خارجی، حرکت جهادی و احیای امید مردم و مبارزه با فساد یاد کرده اند. (https://farsi.khamenei.ir/speech-content?id=۵۶۵۱۶)
با این اوصاف انصافا می¬توان ادعا نمود که رئیس جمهور عزیز و ما با مجموعه اوصاف یادشده برای ایشان، مولفه‌های یک "انسان تراز" و "مدیر تراز" و "دولتمرد تراز" انقلاب اسلامی را در نصاب بالایی دارا می¬باشد و می¬توان ادعا نمود که رئیس جمهور پروژه دولت اسلامی را یک گام به پیش برد و با ارائه یک اخلاق و منش اسلامی و انقلابی و مجاهده و تلاش تا سرحد شهادت، برای همیشه به عنوان یک الگوی برجسته و ماندگار در لایه ی "منش و اخلاق و سلوک و نیز سیاست¬ورزی مؤمنانه و انقلابی" دولتمردان دولت اسلامی، ثبت و ماندگار گردید و در مقابل دیدگان مردم و دولتمردان آینده قرار گرفت و سطح انتظار مردم را از این جایگاه بالا برد.
Share/Save/Bookmark