علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
 
 
کد مطلب: 666
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم:
نفَس حیات‌بخش امام‌خمینی، احیاگر جامعه اسلامی شد
در یادواره علما و روحانیون شهید شاهرود
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۷
 
چه کسی منکر مقام های عالیه امام خمینی (رحمت‌الله علیه) است؟ نفَس امام حیات بخش بود. امام در جامعه دمید و یک نمونه آن، تربیت هزاران شهیدی است که به شهادت قرآن، «عند ربهم یرزقون» هستند. این اثر عالِمِ ربانی است که به سرچشمه حیات وصل شده است.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی قم، حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم، عصر پنج شنبه ۱۳ خرداد ماه ۱۳۹۵ در آئین گرامیداشت علمای برجسته و شهدای شاهرود، با اشاره به مقام علماء در جامعه اسلامی، بیان داشت: علما دارای سه ویژگی هستند که نخستین آنها علوم ظاهری ائمه است که نوشیدن از آن چشمه می تواند انسان را به درجات عالیه سوق دهد.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم با اشاره به آیه شریفه «و ان لو استقاموا علی الطّریقه لاسقیناهم ماء غدقا» توضیح داد: در بطن قرآن از شخص امام(ع) به "ماء" تعبیر شده است. لذا حیات بشریت به وجود امام(ع) وابسته است. امام(ع) کلمه حیات است. ائمه(ع) ابواب الله هستند. لذا معارف ناب صرفاً در اختیار امام(ع) است. حضرات معصومین(ع) طریقه ولایت الهی هستند. اگر بر ولایت امام(ع) استوار ماندیم از سرچشمه جوشان حیات ابدی سیراب خواهیم شد. آب گوارا، علم مستفاد از امام(ع) است که سر منشاء ایمان می باشد. حقیقتا ایمان آب گوارایی است که روح انسان را زنده نگه می دارد.

عضو خبرگان رهبری با اشاره به حدیثِ امام باقر(ع) «اعرف منازل الشیعه علی قدر روایتهم و معرفتهم»، بیان داشت: مقدار ارزش شیعه به میزان شناخت او از روایات و معارف اهل بیت (علیهم السلام ) است. بنا به گفته حدیث، معرفت و درایت و فهم درست از روایت ملاک ارزش گذاری شیعیان است؛ «معرفه درایه الروایه و فهمها». عارف، انسانی است که به اسرار کلام امام (ع) برسد. مومن، کسی است که با فهم روایات به درجات ایمان نائل شده است.

وی با تذکر به این نکته که تعابیر دیگری نیز در تفسیر «ماء» در روایات ذکر شده است بیان داشت: در بعضی روایت در تفسیر آیه «وَ یُنَزِّلُ عَلَیْکُمْ مِنَ السَّماءِ ماءً لِیُطَهِّرَکُمْ بِهِ وَ یُذْهِبَ عَنْکُمْ رِجْز»َ از ماء به عنوان ولایت اهل بیت علیهم السلام نام برده شده است. حضرت فرمودند که وجود پیامبر در این آیه به سماء و "ولایت علی ابن ابی طالب علیه اسلام" به ماء تعبیر شده است. از این روی راهِ تطهیر قلوب همراهی با ولایت است.

مدرس حوزه علمیه قم افزود: در تعبیرهایی دیگری مولای متقیان می فرمایند که «نحن اعراف»، تنها راه شناخت حق ما هستیم . حضرت با توجه دادن به این نکته که خداوند در شناخت خود عاجز نبود، ولکن می فرمایند: «و لکن جعلنا ابوابه و صراطه و سبیله و الوجه الذی یوتی منه». سپس با نکوهش کسانی که چنگ به دامن دیگران می زنند، می فرمایند این افراد دست به دامن منابع محدودی می شوند که از ظرفی به ظرف دیگر منتقل شده و سرچشمه جوشانی ندارد. در حالی که معارفی که از امام (ع) می رسد از منابع وحیانی لامتناهی سرچشمه گرفته است.

وی در ادامه به ارزش علمای اسلام و مقام والای دانشمندان شیعه اشاره کرد و بیان داشت: کسانی که از سرچشمه جوشان اهل بیت سیراب شوند، ایشان نیز حیات بخش می گردند. همانطور که عیسی مسیح به اذن پروردگار در گِل می دمید و پرنده ای زنده می شد، اگر کسی به حقیقت امام(ع) دست پیدا کرد، صاحبِ نفسِ مسیحایی خواهد داشت. تربیت انسان بسیار مهمتر از زنده کردن جمادات است. «فیض روح القدس ار باز مدد فرماید/ دیگران هم بکنند آنچه مسیحا می کرد». روح القدس، نفسِ امام است که با دمیده شدن در جسم انسان های متوسل، عالم الهی ساخته به وجود می آورد.

استاد میرباقری با برشمردن راه دشوار رسیدن به مقام علما افزود: عالمان با ترک لذات دنیایی به مقام های عالیه نائل می شوند؛ چرا که «و إن كلامي صعب مستصعب لا يعقله إلا العالمون». از این روست که صرفاً سه دسته می توانند امام را درک کنند، از بین انبیاء، مرسلین، از بین ملائکه، مقربین و از بین انسان ها، عباد ممتحن.

وی اعطای اسرار علم امام(ع) را به قلوب ریاضت کشیده دانست و بیان داشت: اگر حقیقت عبودیت محقق شد، و سپس تفویض امور صورت گرفت و بعد تمام دل مشغولی به اوامر مولا شد، آنگاه شخص شایستگی دریافت علم امام(ع) را پیدا می کند. البته این اولین قدم در وادی تقواست. «تلك الدار الاخرة نجعلها للذين لا يريدون علوا فى الارض و لا فسادا و العاقبة للمتقين.»

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری از امام خمینی (رحمه‌الله علیه) به عنوان نمونه‌ی برجسته علمای صاحب نفس و عارفان واصل، یاد کرد و بیان داشت: چه کسی منکر مقام های عالیه امام خمینی(رحمت‌الله علیه) است؟ نفَس امام حیات بخش بود. امام در جامعه دمید و یک نمونه آن، تربیت هزاران شهیدی است که به شهادت قرآن، «عند ربهم یرزقون» هستند. این اثر عالِمِ ربانی است که به سرچشمه حیات وصل شده است.

وی با اشاره به عبارت های قرآنی و تفاسیر روایی، به تبیین جایگاه امام و به تبع آنها علمای اسلام پرداخت و افزود: در قرآن در مورد سرزمین "سبا" اشاره فرموده اند که بین آن سرزمین و مُلک مقدس، مناطقی هست که آباد و سرسبزند و شب ها و روزها با امنیت می توان در آن سیر کرد. حضرت این تعبیر را اینگونه توضیح دادند که آن ولایتِ امن، ولایت ما اهل بیت است. و قُرای ظاهره، علمای متوسل به ما هستند، لذا از دانش علما استفاده کنید که وادی ایمن است. بنابراین اگر کسی به امام گره خورد، ولایت او هم وادی ایمن می شود. 

عضو خبرگان رهبری با احترام به جایگاه رفیع علمای شیعه به برخی علمای منطقه اشاره کرد و گفت: عالمان و فقهای بزرگ شیعه در طول تاریخ پاسدار حریم اهل بیت بوده اند، هم علوم باطنی و هم علوم ظاهری، با اجازه ائمه( علیهم السلام) از طریق همین فقها، به شیعیان انتقال پیدا کرده است .لذا اشتباه و کذب بزرگی است که می گویند علوم پنهانی از مسیر دیگری منتقل شده است.

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم، در پایان سخنان خود مجاهدت‌های عالمان بزرگوار شاهرود چون مرحوم آیت‌الله دانش‌پژوه، آیت‌الله سیدعباس موسوی، آیت‌الله حسین موسوی و آیت‌الله عباس‌علی مظفری و آیت‌الله شاهرودی و آیت‌الله اشرفی و سایر علمای این دیار را ستود و افزود: ایشان با تحمل سختی های زیاد برای هدایت مردم و دلسوزی فراوان به این مقام ها رسیدند.


101
Share/Save/Bookmark