حوزه علمیه با توجه به رسالت دینی اسلامی خود، در افق یک اسلام تمدنی و تمدن ساز باید حرکت کند.
اگر فلسفه در متن جامعه بخواهد کاربردی شود، باید کارآمدی و موضوع و روش خود را ناظر بر تصرف و تغییر موضوع خود قرار دهد اساسا روشهای اثباتی و برهانی فلسفه در اثبات موضوع خود، نتواسته سنخیتی با موضوع علوم که با تجربه و مشاهده آزمون سر و کار دارند، برقرار کند.
تحلیلی از تاثیر الگوهای توسعه بر
در حقیقت آسیب های ناظر بر امنیت اجتماعی جامعه دینی که ظهور و بروز آن در قالب شکاف هویتی و اختلاف طبقاتی و عدم همدلی و تفاهم و تعاون اجتماعی و نیز در قالب اخلاق رزیله حرص،حسد، ظلم و تکاثر و اسراف و..نمود پیدا می کند، و در نهایت در اشکال مختلف جرم و بزهکاری پدیدار می شود، ریشه در آسیب های فرهنگ تخصصی ...
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی، کتاب دین و ایدئولوژی در فرآیند ظهور و سقوط مدرنیته به قلم حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا خاکی قراملکی عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی منتشر شد.***تاریخ حیات بشر در کشاکش و چالش بنیان برانداز غلطیدن به پارسایی دنیاگریزانه با چرخش به دنیاگرایی ...
حجت الاسلام محمدرضا خاکی قراملکی
در موضوع تولید علم دینی از جمله رویکرد هائی که مدعی تولید علم دینی می باشد، رویکرد تولید فلسفه های مضاف می باشد. این رویکرد با دغدغه عینیت بخشیدن به جریان فلسفه در عالم خارج، با نگاه انتقادی به فلسفه اسلامی موجود، بر این باور تاکید دارد که فلسفه صدرائی، نتوانسته درتولید نظریه های علوم انسانی اسلامی ...
تمدنها ارگانیزم زنده و پویا هستند نه یک سیستم مکانیکی که توان تغییر در جهت و محور نداشته باشند و به جبر سیستمی دچار شوند. تبعا ارگانیزم جامعه تاریخی زنده در هر تمدنی در بستر نظام ارادهها و شبکه ارادهها عمل میکند. ارادهها نیز قدرت انتخاب و اختیار جهتهای متفاوت را دارند. تفاوت و تمایز جهتگیری ارادهها ...
مرحوم استاد سید منیرالدین حسینی الهاشمی براساس دغدغه دین مدارانه ای که داشت به دنبال تحقق دین حداکثری در عرصه اجتماعی و تمدنی بوده است. ایشان می خواست، اسلام در مقام اقامه و سرپرستی اجتماعی موفق عمل کند. استاد حسینی معتقد بود که حقیقت دینی باید به تمدن منتهی شود. تفسیرش از دین هم فراتر از تفسیرهای موجود ...
حجت الاسلام محمدرضا خاکی قراملکی
فرهنگستان نسبت به میزان علمی گذشته، همه را به یک چوب نمی راند . بلکه بخشی از آن، مثلاً نظام فلسفه ی گذشته را، به دلیل آسیب ها و ضعف های بنیادی در ظرفیت دستگاه فلسفی، برای دوره ی تکاملی و دوره ی تمدن سازی، کافی نمی داند، و آن را مانع حرکت ما به سوی تمدن سازی می شمرد .
با ظهور انقلاب اسلامی، نیاز به امتداد انقلاب در سطح ساختارها و نظام های اجتماع موجب شد جامعه ی علمی تلاش هایی را برای زمینه سازی این مهم آغاز کند. از آنجا که فرهنگستان علوم اسلامی قم در این راستا، در سطح فلسفه و علم، پیشتاز و صاحب نظر است، نظر ایشان را مورد سؤال های مطرح در مورد هدف علم دینی جویا شدیم ...