علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
نمایش خبر در روز :  
ماه :  
سال :  
بخش :  
جریان شناسی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت
۱۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۱

حجت‌الاسلام حامد بالوییان؛

جریان اسلامی پیشرفت جریانی است که از آغازین روزگار پیدایش انقلاب اسلامی در گفتمان امام امت (ره) مطرح بوده و در کلام مقام معظم رهبری مد ظله العالی به بلوغ خود رسیده و اینک متفکران دلسوزان اسلام و ملت می باید بر اساس این ظرفیت به جای مانده از حضرت امام و مقام معظم رهبری، آستین همّت را بالا زده و به صورت ...

 
نگاه فلسفه تاریخی به تناسبات و الزامات شبکه قدرت و تمدن مدرن
۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۷

خلاصه مقاله

تمدن‌ها ارگانیزم زنده و پویا هستند نه یک سیستم مکانیکی که توان تغییر در جهت و محور نداشته باشند و به جبر سیستمی دچار شوند. تبعا ارگانیزم جامعه تاریخی زنده در هر تمدنی در بستر نظام اراده‌ها و شبکه اراده‌ها عمل می‌کند. اراده‌ها نیز قدرت انتخاب و اختیار جهت‌های متفاوت را دارند. تفاوت و تمایز جهت‌گیری اراده‌ها ...

 
درآمدی بر روش آموزش و پژوهش در علم اصول
۲۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۵

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری:

فراگیری علم اصول در حوزه در سه مقطع «مقدمات»، «سطح» و «خارج» هرکدام از ویژگی ها و اقتضائات خاصی برخوردار است. در مرحله مقدماتي علم اصول، نگاه بيروني به علم، كتاب شناسي، مطالعه تاريخ علم و شخصيت هاي آن علم، و تبیین تعریف، موضوع و روش علم از جمله موضوعاتی است كه لازمه ورود محصل به فضاي يك علم و ايجاد ...

 
فلسفه اسلامی از چه نقیصه‌ای رنج می‌برد؟
۱۶ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۵

گفتاری از آیت‌الله میرباقری؛

فلسفه اسلامی در عین اینکه تلاش کرده محتوای خود را در بستر زمان، الهی‌تر کند، ولی به شدت از یک نقیصه منطقی رنج می‌برد و آن نقیصه این است که بر اساس یک ارتکاز غلط، می‌خواهد واقع را در قالب حیثیت‌های متباین از هم بشناسد. طبق این رویکرد روشی، هر علمی از جمله فلسفه، متکفل بررسی و تبیین یک حیث است. همین جداانگاری ...

 
نقش اراده در شکل گیری معرفت از منظر صدرای شیرازی
۱۱ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۰

حجج الاسلام مصطفی جمالی و رضا برنجکار؛

در حوزه ادراکات حصولي انسان ـ اعم از ادراکات جزئي وکلي ـ در نگاه صدرا دو تحليل مطرح مي‏ شود که در هر دو تحليل، اراده انسان در شکل‏ گيري معرفت نقش ‏آفريني مي ‏کند. در تحليل نخست، نفس با تکامل ارادي و اختياري خود مستعد پذيرش صور ادراکي از مبادي عاليه وجود يا عقل فعال مي‏گردد و در تحليل دوم اين نفس انساني ...

 
چگونگی تشکیل جامعه ایمانی حول امام
۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۶

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم؛

امامت تمام شده نیست؛ اینطور نیست که سیر ما با امام مان تمام شود؛ امامت و خلافت دائم است. دائم مهمان امام و تحت هدایت و ولایت و شفاعت ایشان هستیم. سیر ما از قبل این عالم شروع شده و تا بعد از این عالم ادامه دارد؛ این ارتباط ما با امام مان است؛ ارتباط امام ما با خدای متعال، ارتباط حضرت حق با ما، ارتباط ...

 
تمايزات فقه و فقه سياسی
۲۶ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۳۷

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری؛

روش تفقه در فقه سياسي، متأثر از روش اجتهادي فقه عمومي و رايج است. اگر فقه بخواهد در عرصه حيات اجتماعي و تاريخي حضور پيدا کند، هم بايد دامنه فقه و تفقه ديني گسترش يابد و هم واحد مطالعه آن به سطح جامعه و تاريخ توسعه پيدا کند. براي دستيابي به اين سطح، ابتدا بايد روش تحقيق و آنگاه ديگر فلسفه‌هاي مضاف را ...

 
نقش جوانان در استمرار قيام عاشورا
۱۴ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۲۳

گفتاری از علامه حسینی الهاشمی(ره)؛

در تحليل عاطفيِ دقيق کربلا، دو موج ارزش گرايي انسانيت و مقابله با ستمگري از دو سو، تاریخ را مورد تأثیر شدید قرار می دهد؛ که این به معناي استراتژيِ تكامل تاريخي است، نه معناي استراتژيِ تكامل اجتماعي و به دست گرفتن قدرت. کسانی كه مي‌گويند حضرت آمده بود تا حكومت اسلامي تشکیل بدهد؛ در واقع معناي تكامل گرايي ...

 
نظام آموزشی الحادی و الهی
۲۹ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۳۱

گفتاری از علامه حسینی الهاشمی(ره)؛

آيا محتوا، در نحوه آموزش اثر دارد؟! آیا محتوا در ايجاد رغبت اثر دارد؟! آيا قوانين نظام صرفاً مثل ابزار علوم تجربي هستند؟! بيشتر دقت كنيم، ببينيم اين قوانيني كه بر يادگيري حاكم می شود و يك بخش از سيستم جامعه را تحويل می دهد، آیا مي‌تواند با قوانيني كه در بخش‌هاي ديگر است، متفاوت باشد؟ يعني خصلتِ یک بخش،...

 
ناتوانایی سیستم علمی موجود در رفع اضطراب‌های اجتماعی
۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۸

گفتگوی علامه حسینی‌الهاشمی با شبکه 5 فرانسه؛

مديريت مادي، امتحان خودش را داده و زمان آزمون خودش را گذرانده است، اما نتوانسته دغدغه‌هاي بشر را رفع و انسان را به آرامش برساند، نه در سطح خرد و نه در سطح کلان و توسعه. در حقيقت وضعيتِ ماکروِ بشر، اسير ناهنجاري‌هاي بزرگ تاريخ است.

 
حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی رضائی
۱ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۵۴

مقاله حجت‌الاسلام والمسلمین رضائی؛

نیروی انسانی در الگوی شبکه‌ای متناسب با میزان حضور در «تصمیم سازی، تصمیم گیری، اجراء» سهم تاثیر پیدا می‌کند و قابلیت‌ها و استعدادهای نهفته، امکان بروز و ظهور می‌یابد و جامعه اسلامی با توان حداکثری و مشارکت همه جانبه مسیر پیشرفت اسلامی ـ ایرانی را طی خواهد نمود و به قله‌های پیشرفت با هویت اسلامی ـ ایرانی ...

 
حجت‌الاسلام علی محمدی
۱۹ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۹

حجت‌الاسلام علی محمدی؛

در دیدگاه فرهنگستان تمدن مدرن، مرحله‌ي جدیدی از جبهه تاریخی باطل است که بروز جدید خود را بیش از هر چیزی، مدیون «ارتقاء مقیاس نظام ولایت و تولی اجتماعی و مدیریت مادی خود از سطح مدیریت سلطانی (اربابی) به مدیریت مشارکتی و حادثه سازی» است.

 
حجت الاسلام محمد متقیان
۱۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۲۶

حجت‌الاسلام محمد متقیان؛

علامه حسینی الهاشمی در این نقطه که باید از «واقعیت پیرامونی» شروع کرد با فلاسفه اسلامی همراهی کامل دارند. ایشان اعتقاد دارند که «واقعیت مطلق» محیط بر فیلسوف است و شخص فیلسوف باید تلاش کند که از مدار «ذهنیت» خود و مفاهیم ذهنی خود عبور کند و به حاق واقع دست یابد و واقع را کماهو حقه ادراک کند. خود فرد ...

 
فقه اجتماعی
۱۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۶

حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری؛

فقه از احکام و وظايف مکلفين بحث مي‌کند، اعم از احکام تکليفي و وضعيه‌اي که متوجه مکلف است. از منظر فلسفه فقه ببینید امام خمینی در منشور روحانيت‌ مي‌گويند «استراتژي جهان را مستکبرين تعيين مي‌کنند. بايد اسلام تعيين کند، فقه بايد تعيين کند». امام مي‌گويند موضوع ولايت، سرپرستي کل جامعه، بلکه جامعه جهاني ...

 
چرخه مدیریت تولید علوم انسانی اسلامی با رویکرد الگوی مدیریت شبکه‌ای
۳۰ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۵

مقاله حجت‌الاسلام والمسلمین رضائی

مقاله حاضر سعی دارد یک الگوی مدیریت شبکه‌ای در مقیاس ملی در خصوص تحول و مدیریت تولید علوم انسانی اسلامی به نمایش بگذارد که از یک سو پذیرای حضور حداکثری نظام علمی جامعه اسلامی است و از سوی دیگر تولید رقابتی علوم انسانی اسلامی براساس نیازمندی های بوم فرهنگ دینی و بوم جغرافیای ایران را امکان‌پذیر می‌کند....

 
معرفت‌شناسی تطبیقی، چالش صدق در اولیات (2)
۳۰ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۱

حجت‌الاسلام محمد متقیان

آنچه را ما با علم حضوری می یابیم معلول شخصی است پس چگونه می توانیم حکم آن را درباره هر معلولی تعمیم دهیم و چنین حکم کلی را بدیهی بشماریم؟ پاسخ این است که هر چند ما از یک پدیده خاصی مفهوم معلول را انتزاع می کنیم ولی نه از آن جهت که دارای ماهیت خاصی است و مثلاً از اقسام کیف نفسانی به شمار می رود بلکه ...

 
حجت‌الاسلام محمد متقیان
۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۳

حجت‌الاسلام محمد متقیان

هرچند اولیات دارای منزلتی ویژه در معرفت شناسی اسلامی هستند و اهمیتی درخور در پیشبرد برهان و استدلال‌های نظری دارند، لیکن یک سؤال اساسی پیرامون «وجه صدق اولیات» قابل طرح می باشد. چگونه و با چه تبیینی می توان «وجه صدق اولیات» را توضیح داد به گونه ای که از معقولیت برخوردار باشد و مصادره به مطلوب تلقی نگردد....

 
حجت الاسلام والمسلمین میرباقری
۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۳۷

گفتاری از استاد میرباقری:

اگر انقلاب اسلامي بخواهد به عنوان يک حرکت رو به پيش براي ايجاد يک تمدن اسلامي و بعد استحاله فرهنگ مادی غرب در درون تمدن اسلامي اقدام کند بايد رابطه بين اسلاميت و تمدن و جامعه و دولت اسلامي منطقاً حل شود که اين کار حوزه هاي علميه و شرط انقلابي ماندن حوزه و حکومت است.

 
سید منیرالدین حسینی الهاشمی
۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۷

اقتراح پسینی؛

در این نوشتار تلاش شده که در قالب یک «اقتراح پسینی» و در ضمن «سه سؤال کلیدی»، تا حدودی امکان مقایسه ایده اسلامی سازی سه تن از اندیشمندان معاصر را فراهم آوریم که عبارت‌اند از آقایان «سید محمدباقر صدر»، «سیدمنیرالدین حسینی الهاشمی» و «عبدالله جوادی آملی».

 
اخلاق سیاسی در انقلاب اسلامی
۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۷

گفتاری از علامه حسینی الهاشمی(ره)؛

اسلامِ به شرط «أنا» نباشد! اسلام به شرطي که من پست داشته باشم، به شرطي که من وجاهت اجتماعي‌ام بالا باشد و ...آخرت، اسلامِ به شرط «أنا» نیست. خودمان را شرط براي اسلام نکنيم، اسلام را شرط براي خودمان بکنيد. حالا دوره آزمايش ديگري شروع شده است. وقتي پست داشتيد، آزمايش ديگري بود.