علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
 
 
کد مطلب: 742
رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم؛
ضرورت مناسک بندگی در مرحله فهم
تاریخ انتشار : يکشنبه ۲۶ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۰۱
 
خيال مي كنند هر كسي اهل اعمال ظاهري بود اين اهل نجات است در حالي كه طريق نجات دينداري است، دينداري يعني تبعيت از ولايت الله، تبعيت از ولايت الله يعني تبعيت از ولايت خليفه الهي، چيزي غير از اين نيست بقيه مناسك است. انسان اگر تقي شد متقي شد اهل نجات است، متقي بودن به عمل نيست، بايد اصل وجود انسان متقي باشد، يعني اصل وجود انسان در آن تقوا بايد محقق بشود كه ولايت امام است.
 
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی فرهنگستان علوم اسلامی قم، نهمین جلسه از سلسله جلسات تبیین گفتمان "تمدن نوین اسلامی" در استان البرز با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری، رئیس فرهنگستان علوم اسلامی قم و عضو خبرگان رهبری در خصوص «اهل بیت علیهم السلام تنها مجرای تحقق توحید» برگزار شد.

آنچه پیش روی شماست، متن کامل و تنظیم شده از سخنان حجت‌الاسلام والمسلمین سید محمدمهدی میرباقری در کرج می باشد.

***
حجت‌الاسلام والمسلمین میرباقری با اشاره به مطالب جلسات گذشته اشاره کرد:« حد نصاب توحید که ما باید دارا باشیم تا موحد بشویم، پذیرش الوهیت حضرت حق است و انسان اگر الوهیت حضرت حق را بپذیرد ثمره اش کفر به طاغوت هست که بدون کفر به اولیاء طاغوت، توحید محقق نمی شود.»

پس از بیان جایگاه توحید، استاد میرباقری به بیان مقام موحد اشاره نمود: «موحد حقیقی آن کسی است که در همه حوزه های اختیار و مسئولیتش نسبت به خدای متعال خاضع و متواضع است، قوای ظاهری و باطنیِ انسان باید تسلیم حضرت حق بشوند و الوهیت او را قبول کنند. یعنی حتی قلب انسان و صفات روحی انسان و باطنش خضوع و تواضع در مقابل خدای متعال داشته باشد. انسان در مرحله فهمش هم باید مناسک بندگی را رعایت کند.»

وی در ادامه اضافه کرد: «بنابراین طریق موحد شدن تولی به معصوم و تبعیت از معصوم است، به هر میزانی که ما از ولایت معصومین خارج می شویم به همان میزان از دایره توحید و پرستش خدای متعال خارج شدیم. این طور نیست که حالا ما باید موحد باشیم و مناسکی هم هست مثل تبعیت از امام و امثال این ها، نه! تبعیت از امام تسلیم به امام بودن، باطن دین و تنها راه موحد بودن هست. معصومین تحقق توحید هستند و اگر کسی بخواهد موحد بشود باید در مدار ولایت آن ها حرکت بکند کما این که نقطه مقابلش، مشرک شدن هم در واقع ، این است که انسان تحت ولایت غیر و پذیرش اولیاء طاغوت قرار بگیرد.»

استاد میرباقری در ادامه به برخی احادیث صحیح السند در این باب پرداخته و برای تبیین جایگاه ولایت ادامه دادند:« فرمودند بنای اسلام بر این چند چیز است، این ها بنیان ها و اساس اسلام هستند که بقیه اسلام بر این فروع استوار است، نماز و زکات و حج و صوم و ولایت. فرمودند «و لم یناد بشیء کما نودی بالولایۀ» در بین این ها آن چیزی که بیشتر مورد خطاب مردم در آن هستند و دعوت به آن شده اند ولایت هست «فأخذ الناس بأربعه و ترکوا ...» آن چهار تا را مردم گرفتند این یکی را رها کردند که حالا بعد که توضیح می دهیم معلوم می شود که اگر کسی این پنجمی را رها کرد آن چهار تا هم در واقع رها شده اند.»

حجت الاسلام و المسلمین میرباقری در ادامه با استفاده از تعابیر قرآنی جایگاه اهل بیت را در بیان قرآنی اهل ذکر تبیین نموده اشاره کرد:«در قرآن دیدید می فرماید «فسئلوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون» اگر نمی دانید بروید از آن هایی که اهل علم اند سوال کنید، سائل باشید، آن ها مسئول اند ما سائلیم، در روایات ذیل آن آیه دیدید مکرر آمده به معصومین عرض کردند که آیا ما موظفیم که از شما سوال بکنیم قرآن روی دوش ما گذاشته قرآن به ما دستور داده که فرمود «فسألوا اهل الذکر ان کنتم لا تعلمون» البته مورد آیه و شأن نزولش مورد خاصی است ولی ظاهرا همه موارد در این آیه مقصود است. اگر کسی دنبال علم هست علم حقیقی می خواهد «فسألوا اهل الذکر» باید دنبال اهل ذکر باشد و از آن ها سوال کند... امام يكي از شئونش اين است كه امين نسبت به دين خداست و دين الهي امانت در نزد اوست. مي بينيد اين ها ديگر اين ديني كه امانت است يك مشت گزاره و قضيه و اين ها نيست اين ها ممكن است منزلت نازله دين باشند، امام نفس دين الهي است.»

وی در ادامه با اشاره به دو باب مهم در کتاب اصول کافی که به جایگاه امام و بی فایده بودن اجرای مناسک بدون هدایت امام اشاره کرده و افزود: كسي كه بدون هدي الهي حركت مي كند اين تابع هواء خودش است. از به رياضت كشيدن كسي به جايي نمي رسد به تبعيت از هدايت الهي است که انسان نجات پيدا مي کند.»

استاد میرباقری با تذکر به اینکه بی مبالاتی در مومنین جایگاهی ندارد به این نکته که در طول سالیان متمادی با جامعه اسلامی همراه بوده متذکر شدند که جایگاه مناسک شرع نباید کم اهمیت تلقی شود: « اين يك انحراف بزرگ بوده در زمان معصومين هم مي گفتند كه دين حقيقت است و باطنش امام است، شما امام عادل را دوست داشته باشيد از ائمه جور هم تبري بجوييد ديگر شريعت لازم نيست. ائمه به شدت با اين مقابله كردند يك فصلي از روايات كه مي فرمايد بايد «لايذهب بكم المذاهب» اين مذهب هاي باطل شما را با خود نبرند! بايد اهل ورع و تقوا باشيد، ما براي تان كاري نمي كنيم ناظر به اين انحراف است مي خواهند جلوي اين انحراف را بگيرند، يك انحرافي هم آن طرف است كه اين انحراف الان شايع است، هر دو انحراف الان هست ولي انحراف دومي شايع تر است كه آقا خيال مي كنند هر كسي اهل اعمال ظاهري بود اين اهل نجات است در حالي كه طريق نجات دينداري است، دينداري يعني تبعيت از ولايت الله، تبعيت از ولايت الله يعني تبعيت از ولايت خليفه الهي، چيزي غير از اين نيست بقيه مناسك است. انسان اگر تقي شد متقي شد اهل نجات است، متقي بودن به عمل نيست، بايد اصل وجود انسان متقي باشد، يعني اصل وجود انسان در آن تقوا بايد محقق بشود كه ولايت امام است.»

جایگاه دو جریان اصلی در تاریخ را استاد میرباقری به این نحو توضیح داد که:«ما دو تا امت داريم كه دنبال دو تا امام حركت مي كنند، آن هايي كه دنبال امام عدل حركت مي كنند و حقيقت ولايت امام را قبول كردند حقيقت دين را قبول كردند، حقيقت دين همين است كه آدم ولايت الله را قبول بكند، اگر كسي ولايت الله را قبول كرد در مقابل ولايت خداي متعال تسليم بود خاضع بود، الوهيت را قبول كرده، اصل دين را قبول كرده، در اين عالم وسوسه و امتحان ممكن است لغزش داشته باشد و اگر كسي اصل ولايت الله را قبول نكرد ولايت امام جائر در وجودش جاري شد اين از اساس دين تخلف كرده ديگر تمسك به فروع چيزي را حل نمي كند چون تمسك به فروع او را به امام نرسانده، به تعبير ديگر اصل نجات با امام است اصل شقاوت هم با امام است.»

جایگاه شریعت نقطه اتکای ادامه بحث بود که به اشاره شد:« نماز و روزه و صفات حميده و محرمات، اين ها هم مناسك اند حتي اخلاق حميده مناسك است، بنابراين حتي صفات عقايد، مناسك عملي ما اين ها همه شريعت اند و مناسك حركت در وادي ولايت امام اند، اگر انسان بخواهد قواي ظاهري اش چشمش گوشش زبانش جهاز هاضمه اش در وادي ولايت امام باشد بايد به شرايع عمل كند نبايد دروغ بگويد، نبايد نگاه حرام بكند نبايد غيبت بكند اين ها آداب حركت حركت قواي ما در وادي ولايت امام است، اگر بخواهد فكرش در وادي ولايت امام باشد بايد فكر تسليم به امام بشود عقايد نوراني از ناحيه امام به او عطا بشود، اگر فكر مستقل حركت كرد به نور امام نمي رسد به دين هم نمي رسد.»

در انتهای مبحث این جلسه حجت الاسلام و المسلمین میرباقری به مبحث فلسفه تاریخ گریزی زده و بحث را اینگونه به اتمام رساند:« حتي وادي فلسفه و عرفان هم اينجا ديگر نمي شود خيلي تبعيت كرد. قلب اگر دنبال امام حركت كرد صفات حميده در آن پيدا مي شود، لبّ انسان اگر دنبال امام حركت كرد حقيقت ولايت و توحيد به آن عطا مي شود، شرايع مناسك حركت در ولايت امام هستند. براي قواي مختلف براي قوه فهم ما، قواي ظاهري ما و قلب ما و باطن همه اين ها ولايت امام است و سرّش توحيد است.»



101
Share/Save/Bookmark