به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دفتر فرهنگستان علوم اسلامی، متن پيشنهاد تکميلي الگوي اسلامي ـ ايراني پيشرفت پس از ساعت ها کار تحقیقاتی تدوین گردیده که به صورت اصلاحات در متن اصلی است( فایل سند در قسمت ضمیمه قابل دانلود می باشد)، متن ذیل سند پيشنهادي دفتر فرهنگستان علوم اسلامي است:
***
الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، معرُف چهارچوب و سیر کلی تحولات مطلوب ایران در عرصه فکر، علم، معنویت و زندگی بهسوی تمدن نوین اسلامی ایرانی و زمینه ساز طلوع خورشید ولایت عظمی(عج) در نیم قرن آینده است. این الگو با مشارکت گسترده متفکران و صاحبنظران ایرانی و بر اساس جهانبینی و اصول اسلامی و ارزشهای انقلاب اسلامی و باتوجهبه مقتضیات اجتماعی و اقلیمی و میراث فرهنگی ایران، بر اساس روشهای علمی و با استفاده از دستاوردهای بشری و مطالعه آیندهپژوهانه تحولات جهانی طراحی شده و شامل «مبانی، آرمانها، رسالت، افق و تدابیر» است. «مبانی» اهم پیشفرضهای اسلامی، فلسفی و علمی جهانشمول معطوف به پیشرفت را ارائه میدهد. «آرمانها» ارزشهای فرازمانی¬ـفرامکانی و جهتبخش پیشرفت است.
مبانی و آرمانها وجه اسلامیت الگو را تضمین میکنند. «رسالت» میثاق مشترک مردم و نظام جمهوری اسلامی ایران برای پیشرفت است. «افق» آرمانهای الگو را بر جامعه و زیستبوم ایران در نیم قرن آینده ترسیم میکند و هدف های واقعی آحاد مردم، جامعه و حکومت ایران را در آن موعد معین میسازد. «تدابیر» تصمیمات و اقدامات اساسی و بلندمدت برای حل مسائل مهم کشور و شکوفاساختن قابلیتهای ماندگار ملی بهمنظور رسیدن به افق است. این الگو با ایمان استوار و عزم راسخ و تلاش عظیم و مدبرانه مردم و مسئولان جمهوری اسلامی ایران اجرا خواهد شد.
مباني
• مبانی خداشناختی ـ خدامحوری و توحید، اساس و محور بنیادین حیات فردی و اجتماعی مؤمنان است. الله معبود یکتا، علیم، حکیم، غنی، ربالعالمین، رحمن، رحیم، هادی، شارع، تنها مالک و حاکم مطلق هستی است که:
ـ عادل در تکوین، تشریع و سزادهی است؛ ـ واسع، جبرانکننده، روزیدهندۀ مخلوقات، اجابتکنندۀ دعاها و حاجتها است؛
ـ نفوذدهنده و اثربخشنده به اراده و تلاش مؤمنان و کفار، ذیل قدرت بالغه و در چارچوب ارادة ربوبی خویش است؛ ـ ولیّ مؤمنان، یاور مجاهدان راه خدا، حامی مظلومان، انتقامگیرنده از ظالمان و وفاکننده به وعده خویش است. • مبانی جهان شناختی ـ جهان با عوالم غیب و شهودش، سرشت توحیدی دارد و مراتب روحانی، مادی، دنیوی و اخرویاش، پیوسته در مسیر تکامل و تعالی بهسوی خداوند است.
ـ نظام علّیـ معلولی
ذيل قدرت و مشيّت بالغة ربوبي بر جهان حاکم است. جهان مادی در طول عالم ماوراء است و عوامل مؤثر در آن منحصر به علل مادی و طبیعی نیست.
ـ جهان، صحنه تکلیف الهی است؛ ازاینرو تصرف در آن و شکلدهی انسان به قوانین و روابط انسان با غیر خود به دو گونه حق و باطل امکانپذیر می¬باشد. ـ جهان محل عمل و آزمایش و بستر تکامل و تعالی و یا سقوط معنوی اختیاری انسان است و بر اساس سنتهای الهی به کردارهای آدمیان واکنش نشان میدهد.
ـ خداوند جهان مادی را در خدمت انسان که امانتدار و آبادکننده آن است، قرار داده که درصورت بهرهبرداری کارآمد و عادلانه
و توحيدي، تأمینکننده نیازهای او
در مسير پيشرفت حقيقي و نيل به قرب الهي است.
• مبانی انسان شناختی ـ هدف از آفرینش انسان، معرفت و عبادت پروردگار و در پرتو آن، دستیابی به مقام قرب و خلیفهاللهی است.
ـ حقیقت آدمی، مرکب از ابعاد فطری و طبیعی و ساحات جسمانی و روحانی است.
ـ بُعد فطری او که ناشی از نفخه الهی است، منشأ کرامت ذاتی و نیز برخورداری از اوصاف خداپرستی، دینورزی، کمالگرایی، حقیقتجویی،خیرخواهی،زیباییگرایی،عدالتطلبی، آزادیخواهی و دیگر ارزشهای متعالی است؛ چنانکه بُعد طبیعی او منشأ دیگر اوصاف و نیازهای مادی گوناگون است. انسان در کشاکش مقتضیات این دو دسته صفات و نیازها و تحقق معقول و متعادل آنها به کمالات اکتسابی دست مییابد.
ـ انسان دارای کمال و سعادت اختیاری است که درصورت انتخابهای صحیح و در چارچوب تمسک به هدایت الهی و رشد عقلانی
مبتنیبر معارف توحیدی میتواند به مرتبه نهایی آن واصل شود.
ـ حیات انسان پس از مرگ تداوم مییابد و چگونگی حیات اخروی مبتنیبر باور، بینش، منش، اخلاق، کنش و رفتار آدمیان در زندگی دنیوی است.
- باتوجهبه مبادی پیشگفته، انسان در
ضمن نظام حقوقي جامع اسلام دارای حقوقی ازجمله حق حیات طيبه و معقول، آگاهی، زیست معنوی و اخلاقی، دینداری، آزادی توأم با مسئولیت، تعیین سرنوشت و برخورداری از دادرسی عادلانه است.
- انسان موجودی اجتماعی است و تأمین بسیاری از نیازها و شکوفایی استعدادهای خود را در بستر تعامل و مشارکت جمعی جستجو میکند.
• مبانی تاریخ شناختی ـ جهان، محیط عمل و تقابل مستمر دو جریان ولایت حق و باطل است که یکی بر محور انبیاء و اولیاء معصوم الهی (علیهم السلام) و دیگری بر مدار طواغیت شکل میگیرد و بسترساز توسعه یا تکامل تاریخی آنهاست. ـ جهتگیری تاریخ بهسوی آیندهای پیشرفته در تمام ابعاد مادی و معنوی با حاکمیت ایمان و تقوا و رهبری امام معصوم(ع) است
و منتظران ظهور چنين حقيقتي در تمامي اعصار به نوعي مکلف به تلاش و مجاهده بر مدار نظام ولايت و امامت در جهت تحقق آن جهتگيري هستند. ـ جوامع باوجود پارهای تفاوتها، تحتتأثیر سنن الهی و قوانین تکوینی و تاریخی مشترک و فراگیر هستند.
ـ شماری از سنتهای الهی حاکم بر جوامع و تاریخ عبارتاند از: پیوند تحولات اجتماعی با نفس و اراده انسان؛ وفور نعمت در اثر تقوی، عدالت و استقامت؛ عذاب و کیفر جامعه درصورت گسترش ظلم، فساد، گناه و ترک امر به معروف و نهی از منکر؛ امهال و استدراج و سلطه مؤمنان بر اهل باطل.
• مبانی جامعه شناختی ـ جامعه بهعنوان بستر تعامل و مشارکت در جهت تأمین انواع نیازها و شکوفایی استعدادها، نافی هویت فردی، اختیار و مسئولیت اعضا نیست؛ ولی میتواند به بینش، گرایش، منش، توانش و کنش ارادی آنها جهت دهد و از افراد بهویژه نخبگان اثر پذیرد.
ـ ساختیافتگی جامعه عمدتاً مبتنیبر فرهنگ است که بهمثابه هویت و روح کلی جامعه در اجزاء و عناصر خرد و کلان آن حضور دارد؛
بنابراین جوامع براساس هویت فرهنگی حاکم بر آنها قابل تقسیم به جوامع مادی و الهیاند. ـ بنیادیترین واحد تشکیلدهنده جامعه، خانواده است که نقشی بیبدیل در تولید، حفظ و ارتقای فرهنگ
و ساخت روابط و مناسبات متنوع جامعه دارد.
ـ تغییرات اجتماعی تحتتأثیر عوامل فرهنگی، جمعیتی و انسانی، جغرافیایی، سیاسی، اقتصادی، دانشی و فناورانه پدید میآید
و در این میان عوامل فرهنگی بهویژه نظام انگیزشی و ارزشی حاکم بر انسانها نقش تعیینکنندهتری در پیشبرد و اثربخشی یا کمتأثیرشدن سایر عوامل دارد. ـ جامعه دینی مبتنیبر شکلگیری مناسبات اجتماعی بر اساس اصول و ارزشهای دینی است و دینداری فردی آحاد جامعه بهتنهایی ضامن تحقق جامعه دینی نیست.
ـ وجود نظام اسلامی در قوام نظم جامعه و جهتدهی به ساخت مناسبات، امری ضروری است و تحقق جامعه اسلامی، تمدن اسلامی و سبک زندگی اجتماعی متمایز از تمدن های غیردینی منوط به تحقق دولت اسلامی با حضور عموم مردم، نخبگان جامعه و مدیران مؤمن و کارآمد در ساختار نظام امت و امامت است. ـ پیشرفت حقیقی
و دستیابی به صلح، امنیت، کرامت و عدالت پایدار و فراگیر صرفاً با هدایت دین اسلام، رهبریِ پیشوای الهی، مشارکت و اتحاد مردم و توجه به غایت پایدار تحقق کلمه الله
و در مواجهه مستمر و همهجانبه با نفوذ و سلطة نظامهای استکباری در تمام شئون زندگی اجتماعی و روابط حاکم در نظام جهانی حاصل میشود.
• مبانی ارزش شناختی ـ ارزشها
ی حقیقی؛ اموري ثابت، مطلق و جهانشمول است ک
ه ريشه در واقعيات برآمده از ارادة تکويني و ربوبيّت حضرت حق دارد و هماهنگ با نظام تشريع الهي مي باشد. ـ اصول ارزشها ازطریق عقل و فطرت قابل
اثبات و تفصیل آن ازطریق کتاب و سنت قابل
استنباط است.
ـ ارزشها در ساحتهای ارتباطی
فرد و جامعه با خدا، خود، خَلق و خلقت ساری است.
ـ ارزشها مدار حرکت فرد و جامعه و نظام ارزشی حاکم بر جوامع، عامل اصلی حرکت آنها در جهت الهی یا مادی است.
ـ مبنای ارزش ها، تکامل تولّی و تبرّی انسان و از مهمترین ارزشهای پیشرفت اجتماعی حفظ و ارتقاء صیانت، عدالت، کرامت و مشارکت اجتماعی است. • مبانی دین شناختی ـ دین، محصول جریان ولایت حضرت حق و اولیاء الهی و دینداری، محصول تولّی و تبرّی انسان در مقیاس حرکت فردی، اجتماعی و تاریخی است که این جریان ولایت و تولّی همراه با دستگاه جامع معرفتی
و برنامه جامع و مناسک خاصی است که ازسوی خداوند متعال برای تأمین کمال و سعادت دنیوی و اخروی آدمیان نازل شده است.
ـ دین کامل، جهانشمول و نهایی، اسلام است که بر نبی خاتم(ص) نازل و توسط آن حضرت ابلاغ
و بر مدار امام معصوم(ع) در بستر تاریخ محقق خواهد شد و تفصیلات آن در سنت پیامبر و اهلبیت(ع) بیان شده است.
ـ اسلام با نظام هستی و سرشت انسان، هماهنگی دارد و نقش بدیلناپذیری در تأمین نیازهای نظری و عملی، فردی و اجتماعی و دنیوی و اخروی ایفا میکند. بههمینجهت، استطاعت کامل برای تمدنسازی و ارائه الگوی پیشرفت دارد.
ـ اسلام در چارچوب مبانی و اصولی ثابت و پایدار و بر مبنای اجتهاد در عرصههای اعتقادی، اخلاقی و شریعت و توجه به
منابع سرشار و لایزال وحیانی در کنار عناصر انعطافپذیر فقه اسلامی، توان پاسخگویی به نیازهای نوشونده زمانی و مکانی را دارد.
- خردورزی و
استفاده از دانش
تجربی نافع مورد تأکید اسلام است و وحی، مایه شکوفایی و
جهتدهنده عقل و
تجربه بشری محسوب میشود. ازاینرو تمدنسازی و پیشرفت براساس اصول، ارزشها و تعالیم اسلامی
، نیازمند بهرهمندی و گسترش عقلانیت و دانشهای تجربی متناسب با جهتگیری توحیدی است. «آرمان ها»
آرمانهای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، ارزشهای بنیادین فرازمانی و فرامکانی جهتدهنده پیشرفت است. مبناییترین این ارزشها،
ظهور جریان ولایت حقّه و حاکمیت صالحان و اولیاء الهی در زمین است که بسترساز نیل انسان به مقام قرب الهی در پرتو تحقق حیات طیبه
خواهد بود. اهم ارزشهای تشکیلدهنده حیات طیبه عبارتاند از: معرفت به حقایق، ایمان به غیب، سلامت جسمی و روانی، مدارا و همزیستی با همنوعان، رحمت و اخوت با مسلمانان، مقابله مقتدرانه با دشمنان، بهرهبرداری کارآمد و عادلانه از طبیعت، تفکر و عقلانیت، آزادی مسئولانه، انضباط اجتماعی و قانونمداری، عدالت همهجانبه، تعاون، مسئولیتپذیری، صداقت، نیل به کفاف، استقلال، امنیت و فراوانی.
«رسالت»
رسالت ملت و نظام جمهوری اسلامی ایران،
استقامت در مسیر انقلاب اسلامی با حرکت مؤمنانه، عقلانی و
جهادی در جهت
خودسازی، جامعهپردازی و تمدن¬سازی¬ اسلامی است که زمینهساز طلوع خورشید ولایت عظمی(ارواحنا فداه) در زمین است.
افق
در سال 1444 هجری شمسی مردم ایران
با تأسی به انبیاء الهی و تمسک به قرآن کریم، سنت پیامبر(ص) و
ولایت اهلبیت(ع)، برخوردار از سبک زندگی اسلامی ایرانی
در حوزه فردی و مناسبات خانوادگی و اجتماعی هستند که
مبتنیبر کرامت و احسان و روابط مؤمنانه و عادلانه و در تمایز با روابط سلطهجویانه و سوداگرانه مادی شکل گرفته است و زمینهساز رشد و تعالی همهجانبه و متناسب با استعداد، علاقه
و ظرفیتهای اجتماعی و تاریخی آنهاست. ایرانیان در آن سال داراي
بصیرتی شفاف نسبت به تمایز جامعه ایمانی از جامعه دنیاپرستی و رسالت تاریخی و تمدنی خویش هستند و با امید و اعتماد به نصرت الهی و روحیهای
انقلابی، جهادی، قانونمدار،
مبتکر و خطرپذیر، توأم با احساس
کرامت، رضایت، آرامش و امنیت، فعالانه در عرصه ملی و جهانی نقشآفرینی ميکنند و در کنار مؤمنان و آزادگان جهان، در برابر نظام استکباری عالم، منتظران ظهور ولایت عظمای الهی و تحقق حیات طیبه و عدالت فراگیر در زمیناند. * * *
تا سال 1444
جامعه ایران
با دستیابی به سطحی از نظام منسجم اندیشه، علم و فناوری ـ
بهعنوان پیشران ساخت جامعهای نوین و ممتاز ـ پیشتاز در تولید علوم انسانی اسلامی و فرهنگ متعالی در سطح جهانی میباشد و دارای ساختارها، شاخصها، استانداردها و محصولات زندگی برتر اسلامی ایرانی و تبیینکننده نهادها و قواعد عادلانه حاکم بر روابط جهانی خواهد بود. جامعه ايران در آن سال، با بهرهبرداری بهینه از ظرفیتهای مادی، علمی و معنوی خویش بهویژه ظرفیتهای انسانی، جامعهای است خانوادهمحور، مولد، خوداتکاء، برخوردار از نظام نوین معیشت و تکافل عمومی
و دارای ثروت اقتداربخش، ایثارپایه و استقلالآفرین در روابط جهانی. تا آن زمان، سلامت محیط زیست، پایداری منابع طبیعی و بهرهبرداری بهینه از آن توأم با کشف منابع، خلق مزیتها و فرصتهای جدید
مادی و معنوی و وفور نعمت برای همگان با رعایت عدالت بیننسلی در
ایران اسلامی حاصل شده، فقر و فساد و تبعیض در کشور ریشهکن گردیده و دسترسی آسان همگانی به نظام قضایی عادلانه تأمین شده است.
* * *
در آن زمان،
ساختار حاکمیت در ایران اسلامی متناسب با تحولات و شرایط اجتماعی و جهانی، مبتنیبر رابطه امامت و امت که متمایز از نظم و روابط سلطه گرانه و سوداگرانه و برخوردار از ساختارها و فرایندهای حضور و فعالیت آزادانه، مسئولانه و آگاهانه عموم مردم و نخبگان
جامعه در روند تحولات و ساخت تمامی ابعاد جامعه است، شکل گرفته و کماکان از راهبری فقیهی عادل، شجاع،
بصیر و توانمند
و کارگزارانی امین و توانا برخوردار است و ازاینطریق، مدیریت پیشرفت و هدایت نظام نیازمندیها و حرکت عمومی جامعه انقلابی و مؤمن را درجهت تحقق رسالت تمدنی و جهانی خویش برعهده دارد و قدرت کامل برای
صیانت و دفاع بازدارنده از عزت، حاکمیت ملی، استقلال، امنیت همهجانبه و تمامیت ارضی خویش را داراست.
* * *
در سال 1444 ایران
اسلامی پرچمدار نظم جدید جهانی بر محور توحید و عدالتخواهی و عامل اصلی وحدت و اخوت اسلامی است که
با برخورداری از جامعهای پیشرفته و ساختیافته بر اساس روابط مؤمنانه، خاستگاه تمدن نوین اسلامی
و تنها رقیب بالفعل تمدنی برای نظام استکباری عالم و تمدن مادی مدرن در نظام موازنه جهانی به شمار ميرود.
تدابیر
1. تقویت وتعمیق
معرفت و فرهنگ توحیدی و ارتقاء سطح اخلاق، معنویت و
تقوای عملی جامعه با بسط فرهنگ قرآنی و ترویج آموزههای اسلام
ناب محمدی(ص) بهویژه معرفت و محبت اهلبیت(ع)
در راستای بنا نهادن تمدن نوین اسلامی. 2. بسط و تعمیق
فرهنگ مجاهده و انتظار
ازطریق گسترش و تعمیق مناسک برجسته مذهبی همچون اقامه شعائر حسینی،
حج و زیارات، نمازهای جمعه و جماعات، وقف و انفاق در سطح ملی و جهانی. 3.
گسترش، اعتباربخشی و انسجامدهی به نهادها، تشکلها و هستههای مردمی جبهه جهانی مقاومت فرهنگی در راستای تقویت عزم، امید، ایمان و بصیرت عمومی مردم و ملتهای مسلمان و آزاده جهان در مسیر مبارزه با نظام استکباری عالم ازطریق تبیین عالمانه و ترویج اندیشه اسلام ناب
محمدی(ص)، گفتمان تمدن نوین اسلامی و دستاوردهای انقلاب اسلامی
در کنار تبیین مظالم، مفاسد و شاخصهای افول تمدن مادی مدرن. 4. مواجهه همهجانبه و فعال با ریشهها و کانونهای داخلی و خارجی فساد و جنگ نرم فرهنگی و مقابله با الگوها و ابزارهای متنوع توسعه غفلت و سوداگری جهانی در عرصههای مختلف.
5. ارتقاء همهجانبه نظام پرورشوآموزش بر اساس رويکرد ديني، انقلابي و تمدني.
6. پرورش انسانهايي مؤمن، ولايتمدار، استکبارستيز، آگاه به زمان، خلاق، توانمند، خطرپذير و داراي روحية مشارکت جمعي و جهادي و با احساس مسئوليت نسبت به اقامة قسط و عدل در مقياس جهاني.
7.بهينة ساختار و برنامه نهاد پرورش و آموزش بر محوريت ارتقاء منزلت، روحیه مجاهده، کرامت و موقعيت شغلي اقشار علمي و فرهنگي بهويژه معلمان و استادان و توسعه جایگاه نهادها و ساختارهای مردمی در فرآیند پرورش و آموزش. 8.
طراحی، تبیین و نهادینهسازی سبک زندگی اسلامی ایرانی در تمامی
ابعاد فردی و مناسبات خانوادگی و اجتماعی مبتنیبر الگوهای نوین ساخت روابط مؤمنانه و عادلانه و تقویت فرهنگ کرامت و احسان در مقابل فرهنگ فردگرا و بازاری مدرن.
9. تحکیم و ارتقاء منزلت خانواده و زن در مناسبات اجتماعی با تأکيد بر نقش اساسي مادر در خانواده.
10. بسترسازی و حمایت همهجانبه از گسترش توليد، عرضه و مصرف محصولات هنری و کالا و خدمات فرهنگی رسانهای درجهت تقویت ارزشهای اسلامی، انقلابی و تمدني در مقياس ملی و جهانی.
11. ارتقاء سواد و اخلاق رسانهاي و بهرهبرداری بهینه و بازطراحی ساختارها، ابزارها و فضاهای نوین امن، سالم و بومی در ارتباطات اجتماعی و جهانی، بهویژه فضای مجازی، مبتنیبر فرهنگ عدالت، کرامت و آزاديخواهي بهمنظور ارتقاء مؤلفه¬های اقتدار و شکستن محاصره تبلیغاتی دشمن.
12. طراحي، معماری و ساخت شهر و روستای مقاوم مبتنيبر فرهنگ و ارزشهاي اصيل ديني بهويژه آرامش، آسايش، امنيت، حيا و عفّت با تأکيد بر محوریت مسجد و زيارتگاهها و حفظ تنوع فرهنگي در پهنة سرزميني.
13. اهتمام به گسترش و ارتقاء زبان و خط فارسی و عربی در دو حوزة فرهنگ عمومي و تولید علوم اسلامی در مقياس جهانی بهعنوان زبانهای رسمی و حامل فرهنگ انقلاب اسلامی. 14. تکميل نظريه نظام انقلابي از طریق تحقیق، نظریهپردازی و دستیابی به روش ها و فرآیندهای هم افزایی در عرصههاي مختلف فقه حکومتي، علوم انساني اسلامي و الگوهاي پيشرفت بهمنظور دولتسازي، جامعهپردازي و تمدنسازي اسلامي. 15. تقویت و گسترش تولید
علوم انسانی اسلامی مبتنیبر مبانی و
منابع اسلامی و با استفاده آگاهانه از دستاوردهای بشری.
16. انسجامبخشی، همافزاسازی و ايجاد شبکه در سازمان توليد علم و فناوری ازطریق بازتعریف روشها و فرایندهای تحقیقاتی و طراحی و ساخت الگوها و ابزارهای مدیریت یکپارچه اطلاعات بر اساس ارتباط منطقی نهاد حوزه، دانشگاه و نهادهای مدیریتی در مقياس ملي و فراملي. 17. توسعه علوم بینرشتهای و مطالعات و پژوهشهای چندرشتهای بدیع و مفید.
18. کوشش و تعامل فکری بلندمدت و پایدار نخبگان و مؤسسات علمی برجسته کشور در عرصه بینالمللی
بهمنظور ارتقاء علمی جبهه مقاومت و ایجاد شبکه منسجم موازی در مواجهه با شبکه علمی استعماری جهانی. 19. طراحی، ساخت و تقویت سیستم ارزیابی و اعتبارسنجی و بهینه فرایندهای ارتقاء علمی در مقابل سیستمهای حاکم بر جهان مبتنیبر ارزشها و عقلانیت دینی. 20. حمایت فزاینده و مطالبه متناسب از برجستهترین مؤسسات و شخصیتهای علمی کشور برای تولید
اندیشه، علم و فناوری در راستای رفع نیازها و حل مسائل اساسی
دولت، جامعه و
تمدن اسلامی.
21. ارزشگذاری معلومات و مهارتهای غیررسمی روزآمد و کارآمد، ارتقاء دانشهای مهارتی و تنوعبخشی به شیوههای مهارتافزایی.
22. ارتقاء دانش پایه و توسعه شبکههای
فکر، علم، فناوری و نوآوری با همکاری متقابل مؤسسات علمی و پژوهشی، صنایع و دولت در فرایند تولید کالا و خدمات
با تأکید بر اولویت تقویت کسب و کارهای کوچک و متوسط و کارآفرینان محلی درجهت تحقق پیشرفت همهجانبه و سبک زندگی اسلامی ایرانی. 23.
بهینهسازی نظام تأمین نیازهای ملی متناسب با قابلیتهای سرزمینی،
جهت نیل به خودکفایی، استقلال و رشد اقتصادی با تأکید بر ارتقای مهارتهای حرفهای بومی ازطریق
تزریق دانش فنی و احیاء بازارهای تولیدی تخصصی
در گستره ملی.
24. ارتقاء انگیزههای مذهبی و جهادی و بینش برآمده از فرهنگ عمیق و تاریخی جامعه نسبت به جایگاه تولید ثروت و کار و فعالیت اقتصادی مبتنیبر اصول و الگوهای اسلامی و بومی درجهت تأمین استقلال، عزت، آرامش و عافیت جامعه مؤمنین و مستضعفان جهان در مقیاس ملی و جهانی. 25. تحقق عدالت مالیاتی و کاهش فاصلههای جمع درآمد خالص خانوار ازطریق ایجاد نظام یکپارچه مالیاتستانی و تأمین اجتماعی و ارائه تسهیلات مالی با بهرهگیری از سامانه جامع اطلاعاتی ملی.
26.
رفع بیکاری، فقر و فاصله طبقاتی، با جلوگیری از توسعه انحصار و انباشت سرمایه در کنار تسهیل شرایط و ارتقاء جایگاه کسب و کارهای کوچک و متوسط و حمایت از ورود کارآفرینان به عرصههای اقتصادی بهویژه اقتصاد دانشبنیان مبتنیبر اندیشه درونزایی و برونگرایی و خودکفایی اقتصادی. 27. طراحی، ساخت و کمک به گسترش کارکرد نهادهای اقتصادی نوین مردمی در سطح ملی و جهانی با محوریت انفال، موقوفات، نظام انفاق و احسان مالی و تکافل عمومی بهعنوان ظرفیتهای برجسته مکتب اقتصادی اسلام درجهت ساخت روابط مؤمنانه و توسعه سبک زندگی مبتنیبر کرامت، احسان و ایثار در جامعه اسلامی. 28.
اصلاح نهاد بانک و نظام پولی و مالی،
بهگونهای که ضمن توجه به ضرورت کالای واسط در روابط اقتصادی، مانع توسعه روابط غیرعادلانه،
سلطهجویانه و سودمدارانه نظام سرمایهداری با معادلات پیچیده متکی بر ربا و خلق پول
در مناسبات جامعه باشد. 29. استقلال بودجه دولت از درآمدهای حاصل از انفال، منابع طبیعی و ثروتهای عمومی و انتقال این درآمدها به مردم با تأمین عدالت بین نسلی
و تأمین مالی بودجه دولت برای هر نسل از منابع درآمدی همان نسل. 30. حفظ
و ارتقاء کیفیت بهرهمندی عادلانه جامعه از انفال، منابع طبیعی و ثروتهای عمومی با توقف خامفروشی و جایگزینی آن با زنجیره پیشرونده تولید ارزش افزوده
ازطریق ایجاد یکپارچگی در نظام مدیریتی و خروج دولت از تصدیگریهای غیرحاکمیتی حوزه انفال با رعایت ملاحظات صیانتی، زیستمحیطی و بیننسلی در بهرهبرداری از آنها.
31.
طراحی و نهادینهسازی الگوهای غیر مسرفانه مصرف منابع طبیعی، انرژی و
نیازهای معیشتی و همچنین توسعه فعالیتهای زیربنایی، اقتصادی و اجتماعی
مبتنیبر نظام حقوقی و اخلاقی اسلام و ظرفیتهای تاریخی و اجتماعی کشور. 32. بسترسازی برای استقرار متعادل جمعیت و توازن منطقهای در پهنه سرزمین بر مبنای آمایش ملی و اولویت خودکفایی در تخصیص امکانات و تسهیل و تشویق سرمایهگذاری در بخشهای اقتصادی و فرهنگی مناطق مختلف و توانمندسازی مناطق محروم باتوجهبه استعدادهای سرزمینی.
33. بهرهگیری از دیپلماسی فعال اقتصادی و توسعه صادرات تولیدات داخلی با ارزش افزوده، بهویژه فناوریهای پیشرفته
با تأکید بر تعامل با جهان اسلام و ملتهای مستقل و آزاده جهان. 34. فعال کردن قابلیتهای سرزمینی و موقعیت ارتباطی ایران
در کنار ظرفیتهای برجسته فکری، فرهنگی و انقلابی کشور، ازطریق طراحی الگوهای نوین اسلامی و ایجاد زیرساختهای پیشرفته متناسب با آن برای تبدیل ایران به قطب راهبردی فرهنگی، علمی، فناوری و اقتصادی
بهویژه در همافزایی با جبهه مقاومت اسلامی و ملتهای آزاده جهان.
35. گسترش قطبهای
سیر و سفر و گردشگری
تعالیبخش با استفاده از ظرفیتهای فرهنگی، مذهبی، طبیعی و سلامت با محوریت مناطق و مراکز هویتساز.
36. ایجاد امنیت در تأمین
مواد اولیه، غذا،
دارو، پوشاک و سایر مواد مصرفی جامعه ازطریق ارتقاء سازوکارهای نظارت بر تولید و توزیع مواد غذایی و مصرفی سالم.
37. پوشش همگانی مراقبتها و خدمات و توزیع عادلانه منابع حوزه سلامت.
38. همکاری بین بخشی و مشارکت نظاممند مردمی
با تأکید بر توسعه کارکرد ساختارها و ظرفیتهای فرهنگی مذهبی در ارتقاء سطح سلامت جامعه با اولویت پیشگیری و کنترل عوامل تهدیدکننده داخلی و خارجی.
39. گسترش فرهنگ و تسهیل شرایط ازدواج، فرزندآوری و توسعه نسل درجهت افزایش مستمر و متعادل جمعیت کشور. 40. ارتقاء سطح فرهنگ، دانش و فناوری بومی در نظام سلامت جامعه ازطریق بازتعریف، ترویج و نهادینهسازی نظام استانداردها و شاخصهای نوین در فرایندهای پیشگیری، درمان و توانمندسازی مبتنیبر تعریف جامع دینی از سلامت و شواهد متقن علمی. 41. ارتقاء توانمندیهای حوزه پزشکی با هدف ارائه آموزش، خدمات و تولیدات در سطح ملی و بینالمللی.
42. ارتقاء استقلال، اقتدار، پاسخگویی و تخصصیشدن نظام قضائی و تربیت و جذب قضات عالم و متعهد و دانشافزایی مستمر و نظارت بر عملکرد قضات و کارکنان قضائی و اصلاح
ابزارها و فرایندهای دادرسی.
43.
ارتقاء سطح امنیت عمومی جامعه در ابعاد مختلف ازطریق بهینه مستمر عوامل، ساختارها، قوانین و ابزارهای موردنیاز، توأم با طراحی و اجرای راههای پیشگیری از جرم با اولویتبخشی به افزایش آگاهی، اخلاق اجتماعی و تقوای عمومی.
44. تقویت وحدت اجتماعی و انگیزه و بینش انقلابی در سطح ملی و جهانی ازطریق تبیین علمی و تشریح دستاوردهای عملی نظام امت و امامت و ولایتفقیه در تحققبخشی به ارزشهای سیاسی اسلام بهویژه استقلال، آزادی و عدالت همهجانبه مبتنیبر نگرش عمیق توحیدی و بهویژه سیره و بیانات حضرت امام خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی ایران.
45. ارتقاء حضور و مشارکت مسئولانه و خلاق عموم مردم بهویژه نخبگان جوان و انقلابی در روند تصمیمسازیها و تصمیمگیریها ازطریق طراحی، ساخت و نهادینهسازی ساختارهای گفتگوی آزاد، قاعدهمند و اخلاقی درجهت تقویت تشکلهای اندیشهورزی جوانان در کنار تقویت ساختارهای رسمی و انتخاباتی موجود در عرصه تقنین، سیاستگذاری و برنامهریزی حاکمیتی. 46. پیشگیری
و مبارزه قاطع با فساد در حاکمیت ازطریق تعیین ضوابط عادلانه و شفافسازی و گسترش ساختارهای نظارت مردمی بر فرایندهای تخصیص امکانات و امتیازات دولتی، درآمد، ثروت و معیشت مسئولان حکومتی و منابع و هزینههای فعالیت سیاستمداران و
مجازات قاطع متخلفان و مجرمان. 47.
بهبود و ارتقاء ساختارها و فرایندهای انتخاب، آموزش و ارزیابی عملکرد مدیران و مسئولان دولتی بر مبنای التزام عملی آنان به حد کفاف در معیشت و اهتمام ایشان به هنجارهای عدالت، صداقت، اعتماد، فداکاری، پاسخگویی و
تفکر انقلابی و خلّاق.
48. ارتقاء سطح کارآمدی حاکمیت در اداره کشور ازطریق افزایش سطح مباشرت مردم در اجرای سیاستها و برنامههای دولت و تمرکززدایی بهویژه در حوزه فعالیتهای فرهنگی و اقتصادی با پرهیز از حاکمیت تدریجی الگوهای سرمایهداری و تأکید بر تقویت نقش تنظیمگری دولت در تحقق پیشرفت و عدالت.
49. پیشگیری از شکلگیری تهدید علیه حرکت انقلاب و جمهوری اسلامی ایران با گسترش بسیج مردمی در تمامی حوزههای تهدید، تقویت بنیه دفاعی بازدارنده و آمادگی و اقدام همهجانبه در مقابله با انواع مخاطرات امنیتی و ارتقاء پدافند غیرعامل در مقیاس ملی، منطقه¬ای و جهانی.
50. تقریب مذاهب اسلامی و تحکیم اتحاد و انسجام مسلمانان با تأکید بر مشترکات دینی و پرهیز از اهانت به مقدسات سایر مذاهب و ادیان الهی و تقویت و توسعه همکاریهای همهجانبه و حمایت از حرکتها و نهضتهای آزادیبخش علیه نظام سلطه و سوداگران جهانی درجهت توسعه اقتدار و عزت اسلام در سطح جهانی و پیگیری تحقق تمدن نوین اسلامی.
51. تأکید بر چندجانبهگرایی، گسترش دیپلماسی عمومی و کمک به اصلاح ساختار بینالمللی ازطریق نهادسازی موازی و تأثیرگذاری فعال در تعریف نظامهای حقوقی، پیمانها و استانداردهای سازنده نظم حاکم بر جهان در مواجهه با نظام سلطه و سوداگران جهانی.