علم دینی
آنچه در این پرونده میخوانید دیدگاه صاحب نظران فرهنگستان علوم اسلامی قم در رابطه ی دین و علم می باشد.
 
 
 
کد مطلب: 667
حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند:
نسخه‌های انحرافی تمدن‌سازی، مهمترین مانع تمدن نوین اسلامی
در نشست هم‌اندیشی وحدت و تمدن نوین اسلامی
تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۳۳
 
حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند: مانع وحدت تمدنی تفکیک اسلام از تمدن سازی است و اگر امت اسلامی بر اختلافات مذهبی فائق شوند، مانع دوم قد علم می‌کند و آن ادعای جدایی دین از سیاست، دین از جامعه سازی، دین از علم، دین از الگوی پیشرفت و بالاخره جدایی دین از تمدن سازی است.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی قم، اولین نشست هم‌اندیشی «وحدت و تمدن نوین اسلامی» ۱۱خرداد با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند از سوی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در دانشکده ادبیات دانشگاه تهران برگزار شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم با طرح این پرسش که چگونه تمدن‌سازی نوین اسلامی می‌تواند محور وحدت امت اسلامی شود، بیان داشت: فرضیه وحدت، افزون بر اعتقادات مشترک از طریق انجام فعالیت مشترک به منصه ظهور می رسد، لذا تمدن سازی نوین اسلامی وسیع‌ترین و مهمترین موضوع همکاری مشترک امت اسلامی است و حفظ هویت اسلامی همه مسلمین به آن وابسته است. تمدن سازی نوین اسلامی، موضوعی است که بشر بعد از صدر اسلام آن را تجربه نکرده است.

وی با بیان اینکه مهمترین مفهوم وحدت، به معنای همکاری برای تحقق اسلام در مقیاس جهانی است، اظهار داشت: اگر این همکاری را شکل دهیم اختلافات مذهبی به انزوا خواهد رفت.

استاد پیروزمند با اشاره به تعریف خود از تمدن اسلام و تمدن نوین اسلامی، افزود: تمدن اسلامی یعنی ایجاد محیط زیست عینی توسط مسلمین، براساس فرهنگ و تمدن نوین اسلامی و این ایجاد بستری است که بشر بعد از صدر اسلام آن را تجربه نکرده است.

وی درباره موانع ایجاد وحدت تمدنی گفت: بزرگ‌نمایی اختلافات مذهبی، یکی از این موانع است، لذا در عین پذیرش واقعیتِ تفاوت‌های مذهبی بین فِرَق اسلام، بزرگ نمایی این اختلافات در دستور کار جدی نظام استکبار بوده است؛ به گونه‌ای که گروهی دیگران را مشرک می‌شمارند یا حداقل قائل به همکاری مشترک نیستند.

عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم، دومین مانع وحدت تمدنی را تفکیک اسلام از تمدن سازی دانست و افزود: اگر امت اسلامی به مانع اولی فائق شوند، مانع دوم قد علم می‌کند و آن ادعای جدایی دین از سیاست، دین از جامعه سازی، دین از علم، دین از الگوی پیشرفت و بالاخره جدایی دین از تمدن سازی است.

حجت‌الاسلام والمسلمین پیروزمند با بیان اینکه قرائت سکولار از دین اسلام، به ویژه توسط روشنفکران غرب زده، همواره انجام گرفته است، یادآور شد: مانع سوم ارائه نسخه انحرافی از تمدن سازی اسلامی است. اگر امت اسلامی از دو مانع گذشته با موفقیت عبور کند مانع سوم خودنمایی می‌کند و آن نفوذ نسخه های تقلبیِ تمدن سازی در بین جوامع اسلامی است. ویژگی‌های این نسخه انحرافی غیر یا حتی ضد عقلانی، متحجر و واپس گرا، ظاهرگرا و خشن، سفاک و خونریز، غیر قابل انعطاف و ستیزه جو با سایر مسلمین و دستیابی فقط به قدرت به هر طریق ممکن است.

این استاد حوزه و دانشگاه در پایان افزود: تمدن سازی اسلامی باید در جهت باورها، ارزش ها و رفتارهای متناسب اسلامی باشد. الزامات ایجاد وحدت تمدنی در جهان معاصر عبارت است از درک جامع و نظام مند از وضعیت موجود تقابل تمدنی، ایجاد جبهه ای توانمند برای دفاع در مقابل فرهنگ و تمدن مهاجم و ایجاد جبهه تهاجمی از طریق تحقق تدریجی تمدن نوین اسلامی است.


101
Share/Save/Bookmark