فرهنگستان علوم اسلامی قم - آخرين عناوين گزارش ، خبر :: نسخه کامل https://www.foeq.ir/news-in Fri, 19 Apr 2024 03:57:44 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 https://www.foeq.ir/skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif تهيه شده توسط فرهنگستان علوم اسلامی قم https://www.foeq.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام فرهنگستان علوم اسلامی قم آزاد است. Fri, 19 Apr 2024 03:57:44 GMT گزارش ، خبر 60 کتاب حجاب و تکامل اجتماعی؛ اثر علیرضا پیروزمند و شیده صادقی https://www.foeq.ir/vdch.xnzt23nivftd2.html تحلیل و بیان راهبرد اصولی نسبت به پدیده حجاب را به دو صورت می‌توان ارائه نمود. یک شکل این است که با جزئی‌نگری این موضوع را از سایر پدیده‌های فرهنگی، اجتماعی و... مجزا نموده و راه‌حل‌های پیشنهادی را معطوف به آگاهی‌بخشی افراد از فواید حجاب؛ یا اعمال محدودیت برای هنجارشکنان؛ و مواردی از این قبیل نمود.با وجود نیاز به این‌گونه مطالعه و مواجهه، باید توجه داشت امروز حجاب نماد جنگ ترکیبی جبهه معارض و پدیده چندوجهی و چندلایه است که محتاج رویکرد "کلان و بلندنگر" نیز هست.در کتاب حاضر، موضوع "حجاب" فرعی از موضوع "عفاف" و عفاف فرعی از موضوع "منزلت زن" در خانواده و جامعه و منزلت زن فرعی از موضوع کلان‌تر "الگوی پیشرفت" قلمداد شده است. در پی آن، از بستر تحلیل الگوهای توسعه، به تحلیل موضوع مهم حجاب پرداخته می‌شود.▪️این کتاب در سال ۱۴‌۰۲ توسط انتشارات موسسه فرهنگی و اجتماعی با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم روانه بازار کتاب گردید.برای تهیه این کتاب می‌توانید از لینک زیر اقدام فرمایید:تهیه کتاب ]]> گزارش ، خبر Sat, 11 Nov 2023 10:32:10 GMT https://www.foeq.ir/vdch.xnzt23nivftd2.html کتاب حجاب و تکامل اجتماعی منتشر شد. https://www.foeq.ir/vdcc.iqsa2bqiela82.html 📚کتاب حجاب و تکامل اجتماعی منتشر شد.📖 درباره کتاب:تتحلیل و بیان راهبرد اصولی نسبت به پدیده حجاب را به دو صورت می‌توان ارائه نمود. یک شکل این است که با جزئی‌نگری این موضوع را از سایر پدیده‌های فرهنگی، اجتماعی و... مجزا نموده و راه‌حل‌های پیشنهادی را معطوف به آگاهی‌بخشی افراد از فواید حجاب؛ یا اعمال محدودیت برای هنجارشکنان؛ و مواردی از این قبیل نمود.با وجود نیاز به این‌گونه مطالعه و مواجهه، باید توجه داشت امروز حجاب نماد جنگ ترکیبی جبهه معارض و پدیده چندوجهی و چندلایه است که محتاج رویکرد "کلان و بلندنگر" نیز هست.در کتاب حاضر، که توسط استاد علیرضا پیروزمند و سرکار خانم شیده صادقی، به نگارش درآمده است، موضوع "حجاب" فرعی از موضوع "عفاف" و عفاف فرعی از موضوع "منزلت زن" در خانواده و جامعه و منزلت زن فرعی از موضوع کلان‌تر "الگوی پیشرفت" قلمداد شده است. در پی آن، از بستر تحلیل الگوهای توسعه، به تحلیل موضوع مهم حجاب پرداخته می‌شود.▪️این کتاب در سال ۱۴‌۰۲ توسط انتشارات موسسه فرهنگی و اجتماعی با همکاری معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت علوم روانه بازار کتاب گردید.برای تهیه این کتاب می‌توانید از لینک زیر اقدام فرمایید 🔻خرید کتاب ]]> گزارش ، خبر Sat, 11 Nov 2023 10:03:57 GMT https://www.foeq.ir/vdcc.iqsa2bqiela82.html تقسیم‌ کار در بازار رقابت کامل رابطه‌ای غیرطبیعی برای ساخت فضای جامعه اسلامی https://www.foeq.ir/vdca.yn6k49n6e5k14.html جهان‌های معنایی به شرطی قابلیت تحقق اجتماعی دارند که قدرت تغییر و تصرف در روابط اجتماعی را بر اساس مبانی جهان معنایی‌شان داشته باشند. با ‌وجود این، این شرط لازم برای تحقق عینی جهان اجتماعی است، نه شرط کافی. بینش‌ها باید بتوانند ساختارها و نهادها ـ به تعبیر لوفوری، «فضایی» ـ را با حداکثر هماهنگی درونی پیشنهاد بدهند تا افراد در متن یک روابط سهل‌الوصول و هماهنگ یا فضای جامعه طبیعیِ متشکل از روابط، تنظیمات خرد و کلان، نظامات حق و تکلیف و ... قرار بگیرند؛ در غیر ‌این صورت، محکوم به میرایی به نفع دیگر بینش‌ها خواهند بود. فضای اجتماعی مدرن، به ‌مثابه فراگیرترین فضای اجتماعی زمانه ما، مبتنی بر طرحی است که آدام اسمیت برای نخستین‌بار آن را در «قالب تقسیم کار در بازار رقابت کامل» مدون نمود. در این تحقیق کارکردهای طرح اسمیت را در ساخت فضای زیست اجتماعی با کمک نظریه «تولید فضا»ی هانری لوفور در قالب شهر جمع‌بندی کرده و در گامی دیگر، خصوصیات جامعه اسمیتی با احکام اسلامی مقایسه خواهد شد تا روشن گردد چگونه گسترش بازارگونه نظم اجتماعی با ساخت «انسان ادیان» قابل هماهنگی نیست و به تعارض ایمان فردی و فضای اجتماعی می‌انجامد.منبعمتن این مقاله را می توانید از فایل ضمیمه در انتهای مطلب دانلود کنید. ]]> حسین مهدی زاده مقاله ، يادداشت Tue, 07 Nov 2023 11:38:53 GMT https://www.foeq.ir/vdca.yn6k49n6e5k14.html کتاب الهیات تمدنی: با تأکید بر اندیشه‌های کلامی علامه سید منیرالدین، اثر محمدرضا خاکی قراملکی https://www.foeq.ir/vdcb.8b8urhb50iupr.html 📔 کتاب الهیات تمدنی: با تأکید بر اندیشه‌های کلامی علامه سید منیرالدین ار محمدرضا خاکی قراملکی طرح «الهیات تمدنی» در تفکر دینی معاصر، بر پایه «فرهنگ دین» و «آموزه‌ های وحیانی اسلام» مستلزم تفسیر درست از معنی و جایگاه «الهیات» می‌ باشد. در تحلیل برگزیده از «صورت‌ بندی الهیات»، «دانش الهیات» کل خطابات و متون دین را در سه سطح «ارزش‌ های اخلاقی»، «اعتقادات ایمانی»، «احکام تکلیفی»، در مقیاس فردی و اجتماعی توصیف می‌ کند و اعم از کلام، فقه، اخلاق می باشد. الهیات عام، کل شبکه معرفت دینی را در سطح و مقیاس خرد و کلان در بر میگیرد، که از قدرت تعامل با فرهنگ و محیط اجتماعی خود برخوردار بوده و با درک درست از تکامل جامعه، می تواند «فرهنگ علمی بشر» را با « شبکه معرفت دینی» هماهنگ کرده و دچار «قبض و بسط تئوریک» در جهت مناسبات سکولار و مادی نگردد. دانش الهیات در صورتی‌ که روشمند و مستند و همراه با حجیّت باشد، مانع حقیقی اعوجاج و مغشوش شدن فهم دین از طریق «روش‌ های تأویلی» و «هرمنوتیکی» و «پدیدار شناختی» می‌ گردد. سطح تفقه دینی حاصل‌ شده در کلام و الهیات موجود، به دلیل عدم تکامل مبانی و روش آن و نیز عدم تکامل در موضوع و سطح خطابات آن، کفایت و قدرت حل مسئله‌ های تمدنی و اجتماعی را ندارد. از این‌ رو بایستی الهیات از «وضعیت انتزاعی» و «فردی» ارتقاء یافته و به یک «الهیات تمدنی» و الهیات ناظر بر شدن و تکامل تحول یابد. ]]> گزارش ، خبر Sun, 22 Oct 2023 07:57:32 GMT https://www.foeq.ir/vdcb.8b8urhb50iupr.html پیش‌درآمدی بر فلسفه‌ی حرکت اسلامی: با تاکید بر آرای علامه سیدمنیرالدین حسینی‌الهاشمی https://www.foeq.ir/vdci.zazct1arpbc2t.html درطول تاریخ، نظام‌های فلسفی که از متن فرهنگ و سنت جامعه و ناظر برآن برآمده‌اند، نقش تعیین‌کننده وسازنده‌ای در پویایی و پایایی فرهنگ و حیات اجتماعی داشته‌اند.به‌ویژه در عصرمدرنیته شاهد انقلاب و چرخش اساسی در اهداف و کارکرهای فلسفه مادی هستیم. فلسفه مادی غرب از تفسیر و تعبیرجهان، به فلسفه‌ای برای تغییر و تصرّف درجهان متحول گشته و درمتن زندگی فردی و اجتماعی راه یافته است و در تنظیم و مهندسی اجتماعی در جهت مادی نقش بنیادی ایفا می‌کند. این چرخش اساسی در فلسفه جدید، بیش‌ترین تاثیر را درحوزه مباحث «فلسفه حرکت» و «فلسفه طبیعت» و «فلسفه فیزیک» برجای گذاشته است. برخی از فلاسفه شاخص هم‌چون «کانت» اساسا فلسفه‌اش ناظر بر فلسفه فیزیک نیوتن است. طبیعی است که درجهان اسلام نیز از فلسفه اسلامی چنین کارکردی درجهت اهداف و غایات دینی و تمدنی مطالبه شود. پژوهش حاضر با عنوان «درآمدی برفلسفه حرکت» به‌منظور امتدادبخشی اجتماعی و کاربردی‌سازی فلسفه‌ی اسلامی می‌کوشد ضمن توصیف و تبیین دستگاه فلسفی موجود، نگاه انتقادی و نویی را در این مباحث بنیادین دنبال کند. این مباحث ناظربرحل مساله‌ها و نیازها و ضرورت‌های تحول درعلوم انسانی اسلامی هستند. با تکیه بر این تحول فلسفی می‌توان یک دستگاه فلسفی پشتیبان برای تحول در ریاضیات علوم انسانی مهیّا کرد. برای تحقق عینی فلسفه‌ی حرکت اسلامی نیازمند دستگاه محاسباتی هستیم که ریاضیات آن، برآمده از مبانی همین فلسفه باشد. این 📔 کتاب در سه بخش و در 700 صفحه، ضمن تبیین مفاهیم اصلی دخیل در امتداد اجتماعی فلسفه و نابسندگی‌های موجود در فلسفه‌ی اسلامی، دیدگاه جدیدی را برای نیل به این مهم به بحث و گفت‌وگو گذاشته است. اگرچه این کتاب را باید گامی مقدماتی و ابتدایی برای چنین مدعای مهمی دانست، اما #فلسفه_حرکت_اسلامی نخستین اثری است که در این باب با این صورت‌بندی به چاپ رسیده است. ]]> گزارش ، خبر Tue, 17 Oct 2023 05:41:44 GMT https://www.foeq.ir/vdci.zazct1arpbc2t.html پیام تسلیت استاد میرباقری در پی ارتحال ایت الله العظمی مصباح یزدی https://www.foeq.ir/vdch.wnzt23nzmftd2.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی، استاد سید محمد مهدی میرباقری، ریاست فرهنگستان علوم اسلامی در پی رحلت آیت الله مصباح یزدی، پیامی صادر کردند که متن پیام ارائه می گردد:بسم الله الرحمن الرحیمانا لله و انا الیه راجعونبا کمال تأسف، ارتحال عالم ربانی و فقیه و حکیم مجاهد، حضرت آیت الله مصباح یزدی (قدس سره) که از استوانه های فکری و معنوی حوزه های علمیه و میدان دار بزرگ مبارزه و مجاهده فرهنگی در دوران پر فراز نشیب انقلاب اسلامی بودند، به محضر حضرت ولی عصر (عجل الله تعالی فرجه الشریف)، رهبر معظم انقلاب اسلامی و حوزه های علمیه و امت مومن و انقلابی تسلیت عرض می نمایم.شخصیت علمی و اخلاقی و عرفانی، و اخلاص و پارسایی و مجاهدت ایشان بر کسی پوشیده نیست. این استاد بزرگ از معدود شخصیت های اندیشمند و مؤثر حوزوی بودند که در مسیر تحقق انقلاب فرهنگی و تئوریزه نمودن حرکت انقلاب اسلامی، بی وقفه کوشیدند  و با خلاقیت و نواندیشی، برگ های زرینی بر حافظه تاریخ تشیع افزودند و در این مسیر جمع گسترده ای از شاگردان عالم، متقی و بابصیرت را به ساحت مقدس حضرت بقیه الله(ارواحنا فداه) تقدیم نمودند.همچینن در طول عمر پربرکت و شریفشان به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، استوار و باصلابت در برابر جریان های التقاطی و غرب گرا، ایستادگی و با انحرافات فکری و فرهنگی مبارزه مؤثر کردند.از خداوند متعال برای آن استاد عزیز و بزرگ، علو درجات و حشر با اهل بیت عصمت  و طهارت (علیهم السلام) و برای بیت مکرم ایشان، به ویژه فرزندان عالم و وارسته و عموم شاگردان، طلب صبر و اجر می نمایم.                                                                                                 سید محمد مهدی میرباقری                                                                                              مسئول فرهنگستان علوم اسلامی ]]> گزارش ، خبر Sat, 02 Jan 2021 16:28:49 GMT https://www.foeq.ir/vdch.wnzt23nzmftd2.html لزوم قوی تر شدن در عرصه های مختلف https://www.foeq.ir/vdce.v8zbjh8zx9bij.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی به نقل از فارس آیت‌الله «سیّدمحمّدمهدی میرباقری» ریاست فرهنگستان علوم اسلامی، در تحلیل ابعاد کلان و پیامدهای مختلف ویروس کرونا به طرح فرضیات مختلف نسبت به شیوع این ویروس پرداخت.*کرونا فراتر از یک مسئله بهداشتی استوی گفت: بیماری‌ای که اخیراً فراگیر شده و به یک ابتلای بزرگ برای جامعه جهانی تبدیل شده، از نظرِ اجتماعی و تمدنی، یک پدیدۀ چندوجهی است نه یک‌وجهی.وی با بیان اینکه ما با یک امرِ میان‌رشته‌ای و بلکه فرارشته‌ای مواجه هستیم که نباید یک وجهۀ آن غلبه پیدا کند و باید ابعاد مختلف این پدیده به شکلِ جدی موردِ تأمل قرار بگیرد، گفت: وجهی از این پدیده، جنبۀ بهداشتی است که مربوط به دانش‌های وابسته به پزشکی است. وجه دیگر مربوط به حوزه علوم انسانی و علومِ شناختی و همچنین دانش‌های تمدنی و فلسفه تاریخ و حوزۀ رسانه و امثال اینها است. حتی جنبۀ امنیتی و جنگ بیولوژیکی هم مورد توجه قرار گرفته و آمادگی‌هایی برای مقابله با این تهدید فراهم شده است.رئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه امروز این بیماری با تهدیدِ سلامت بشر و مخیر کردن بشر بین انتخاب سلامتی یا انتخاب پیوستارهای کنونی، فضای سیاست، فرهنگ و اقتصادِ جهانی را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده، گفت: این بیماری نوعی گسست اجتماعی ایجاد کرده است، به طوری که بعضی از صاحب‌نظران جهانی دربارۀ دنیای پساکرونا شروع به نظریه‌پردازی کرده‌اند. این حوادث نشان می‌دهد که این واقعه، جدی‌تر و فراتر از یک پدیدۀ یک‌بُعدیِ بهداشتی و پزشکی است.احتمال اول این است که واقعاً در امتداد این واقعه، فضای عبور از نظم مادیِ مدرن، به نظم معنوی و نظمِ تحت‌تأثیرِ هدایت‌های الهی و در جهتِ غلبۀ ولایت حقه به وجود بیاید؛ یعنی این پدیده‌ها یک امری تلقی شود که تحت تدبیر ولی الله الاعظم (عج) جامعه جهانی را به‌تدریج از نظمِ مادی و سیطرۀ قدرت‌ها به‌سمتِ یک نظمِ معنوی و رهایی از تسلط مادی سیر دهد.میرباقری ادامه داد: به نظر می‌رسد با در نظر گرفتنِ گستردگی و بزرگیِ این واقعه، و فرضِ پایداریِ این شرایط، این احتمال وجود دارد که در کنارِ همۀ جنبه‌هایی که گفته شد، مقصد جدی‌تر و بزرگ‌تری هم در پشت‌صحنه وجود داشته باشد و آن، عبور دادنِ جامعه جهانی از نظم کنونیِ زندگی به یک سامان و نظم جدید است.وی در همین زمینه، ۲ احتمال را مورد بررسی قرار داد و گفت: ما باید احتمالاتِ مختلف را در نظر بگیریم و طراحی‌های خود را متناسب با آنها دنبال کنیم. احتمال اول این است که واقعاً در امتداد این واقعه، فضای عبور از نظم مادیِ مدرن، به نظم معنوی و نظمِ تحت‌تأثیرِ هدایت‌های الهی و در جهتِ غلبۀ ولایت حقه به وجود بیاید؛ یعنی این پدیده‌ها یک امری تلقی شود که تحت تدبیر ولی الله الاعظم (عج) جامعه جهانی را به‌تدریج از نظمِ مادی و سیطرۀ قدرت‌ها به‌سمتِ یک نظمِ معنوی و رهایی از تسلط مادی سیر دهد.*ممکن است از طریق کرونا به دنبال حکمرانی مجازی بر دنیا باشندعضو مجلس خبرگان ادامه داد: در نقطۀ مقابل، این هم محتمل است که مهلت شیطان هنوز تمام نشده باشد و خدای متعال مهلتی به شیاطینِ جن و انس داده باشد و دستگاه ابلیس و شیاطین انس از این فرصت استفاده کنند و با طراحی‌های بزرگ و پنهان در پشتِ صحنه، به‌دنبالِ تغییر مفهوم و سازوکارهای حُکمرانی بر جهان و ایجاد یک نظم پیچیده‌تر مادی، یعنی عبور از حاکمیت کنونیِ قدرت‌های مادی بر جهان به‌سمتِ حاکمیت مجازی و حکمرانی مجازی و سایبری باشند که فضایی مدیریت‌پذیرتر، خشک‌تر و سخت‌تر است.میرباقری افزود: این طراحی‌ها ممکن است توسط دست‌های پشتِ صحنۀ قدرت در جهان انجام شود؛ کمااینکه دست‌های پشت صحنه در بعد از جنگ جهانی، صحنه را به گونه‌ای مدیریت کردند که جامعه بشری را به پذیرشِ یک حاکمیت جهانی، و محدود کردن اختیارات دولت ــ ملت‌ها، واداشتند و تحت عنوانِ سازوکارهایی برای تحقق صلح پایدار، سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان ملل و زیرمجموعه‌های آن را بر جهان حاکم کردند و فضایی از رعب و هراس و اضطراب و گریز از جنگ را در جامعه جهانی به وجود آوردند.وی خاطرنشان کرد: آنها آسیب را به حدّی گسترده کردند که حتی کشورهایی که مستقیماً درگیر آن جنگ‌ها نبودند، به پذیرش این نظم جهانی و سیطره قدرت‌ها از طریقِ شبکۀ سازمان‌های بین‌المللی تن بدهند.*شباهت ویروس کرونا به ۲ جنگ جهانیاستاد درس خارج حوزه با یادآوری اینکه جنگ های جهانی، بیش از هفتاد میلیون کشتۀ به دنبال داشته که بسیاری از آنها مربوط به کشورهای درگیر بوده، گفت: در ورای این، شاید کشورهایی که درگیر جنگ جهانی نبوده اند، ده‌ها میلیون کشته‌های خاموش داده‌اند و این هم طراحی همان کسانی بوده که این جنگ‌ها را هدایت می‌کردند تا بتوانند آن کشورها را هم به نقطۀ پذیرشِ این نظم نوین جهانی بر محور قدرت‌های برندۀ جنگ برسانند و نیز آنها را در نقطۀ آسیب‌پذیری قرار بدهند که مسلط بر اوضاع نشوند.میرباقری تصریح کرد: همان‌طور که بحرانِ جنگ جهانی اول و دوم، بستر جامعه جهانی را برای پذیرش یک نظم جدید با ادعای صلح پایدار مهیا کرد، این فضای ناامنِ کنونی هم می‌تواند جامعه جهانی را برای پذیرش یک پیشنهاد جدید برای تحققِ یک نظم مادی و ایجاد حکمرانی مجازی مهیا کند.همان‌طور که بحرانِ جنگ جهانی اول و دوم، بستر جامعه جهانی را برای پذیرش یک نظم جدید با ادعای صلح پایدار مهیا کرد، این فضای ناامنِ کنونی هم می‌تواند جامعه جهانی را برای پذیرش یک پیشنهاد جدید برای تحققِ یک نظم مادی و ایجاد حکمرانی مجازی مهیا کند.وی ادامه داد: این دورکاری‌ها و تعطیل کردن تجمعات حقیقی و عبور از جامعۀ حقیقی به جامعۀ مجازی و ایجاد بستر برای پذیرشِ حل‌و‌فصل امور (تحصیل، اشتغال و سایر ارتباطات اجتماعی) در فضای مجازی، و قرائن فراوان دیگر به‌ویژه قرار گرفتن در شرایطِ یک رزمایش بزرگِ زیست در فضای مجازی، که آخرین مقاومت‌ها در برابرِ آن در حال فروریختن است و...، مؤیداتی بر این احتمال است که شاید چنین پشتِ صحنه‌ای وجود دارد تا بتوانند سیطره بلامنازع مجازی بر جهان پیدا کنند.میرباقری تصریح کرد: گمان من این است که این بیانی که رهبر بزرگوار انقلاب اسلامی در روز عید مبعث فرمودند و اشاره کردند که ما در فضای مجازی هم باید قوی بشویم، شاید با توجه به این نکته بوده باشد.وی درباره معارضات احتمالی فرضیه مطرح شده از سوی خود گفت: ممکن است گفته شود اگر چنین مقاصدی در کار است، پس چرا این بیماری دامن اروپا و آمریکا را هم گرفته است؟ در پاسخ باید گفت منافاتی ندارد، چون در جنگ جهانی هم کل جامعۀ جهانی ناامن شد و جهان به سمتی کشیده شد که شعار نظم نوین و صلح پایدار را بپذیرند.عضو مجلس خبرگان با بیان اینکه ما باید احتمالات و فرضیه‌ها، به‌خصوص احتمالات و فرضیه‌های بزرگ و استراتژیک را در نظر بگیریم و صحت و سُقم آنها را دنبال کنیم، تصریح کرد: ما باید برنامه‌ریزی و رزمایشِ متناسب برای مواجهۀ فعال و هوشمندانه با آن انجام دهیم و تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم. نباید فرضیه‌های بزرگ را صرفاً با چند قرینۀ خُردِ مخالف رد کرد.میرباقری ادامه داد: این فرض هم دور از نظر نیست که این ویروسِ منحوس اما هوشمند، از همان آغاز هم با هدفِ ایجاد گسست اجتماعی از یک طرف، و شکل‌دهی به پیوست و انسجامِ مجازی و کلبۀ الکترونیکی از طرف دیگر، مهندسی و مدیریت شده باشد.وی ادامه داد: به نظر می‌رسد اگر آن نهادها و ساختارهایی که باید پشتیبانیِ فکری انجام دهند، شکل گرفته بود و مسیر خودش را طی می‌کرد، امروز می‌توانست دربارۀ این مسائل، نظر کارشناسی بدهد، ولی تلقی حقیر این است که اکنون، شبکۀ نیروهای جوان و فعال و به‌خصوص نیروهای آتش به اختیار و نخبگان، فضاهای اندیشه‌ورزی در این زمینه‌ها را باید به‌سرعت فراهم کنند و بستر تأیید یا رد این فرضیه‌ها را بررسی کنند و سپس به‌دنبال یک طراحی همه‌جانبه و سازوکار جامعی در مقابلِ این پدیده، با ابعادی که برای آن مفروض است، داشته باشند و در برنامه‌های خود، علاوه بر حوزه بهداشت و حوزه جنگ‌های بیولوژیکی که بخشی از کار هستند، به این فرضیه‌ها هم توجه کنند.شبکۀ نیروهای جوان و فعال و به‌خصوص نیروهای آتش به اختیار و نخبگان، فضاهای اندیشه‌ورزی در این زمینه‌ها را باید به‌سرعت فراهم کنند و بستر تأیید یا رد این فرضیه‌ها را بررسی کنند و سپس به‌دنبال یک طراحی همه‌جانبه و سازوکار جامعی در مقابلِ این پدیده، با ابعادی که برای آن مفروض است، داشته باشندمیرباقری تصریح کرد: اگر مقیاس این بحران، عبور دادنِ جامعه جهانی به‌سمتِ یک حکمرانی بلامنازع جدید باشد و ظرفیت چنین تصرفاتی فراهم آمده باشد، باید تحرکات و اقدامات متناسب با آن طراحی و عملیاتی شود و این کار نیاز به فعالیت‌هایی در لایه‌های مختلفِ بنیادی، راهبردی و برنامه‌ریزی‌های عملیاتی دارد و بعد اقدام گسترده در صف به‌صورت یک شبکه منسجم انجام بگیرد.*تاب آوری جامعه دینی در برابر کرونا بسیار بیشتر از جامعه مدرن استرئیس فرهنگستان علوم اسلامی با بیان اینکه شکی نیست که تاب‌آوری جامعه دینی در برابر این ابتلاء بسیار بیشتر از جامعه مادی و مدرن است، تصریح کرد: این ویروس می‌تواند برخلاف همۀ طراحی‌ها، ضربه‌های مهلکی بر پیکرۀ مدرنیته وارد کند. این ویروس می‌تواند به ظهور شکاف‌ها و ضعف‌های فراوانِ مستتر در نظم مدرن، از جمله «اصالت منافع فردی» منتهی گردد.میرباقری ادامه داد: از طرف دیگر، امروز، تمدن غرب یک تمدنِ بی‌رقیب نیست. در رقابت تمدنی بین جبهۀ غرب و جبهۀ اسلام، اگر مقاومت کنیم و موضع‌گیری و برخورد آگاهانه و فعال در مقابلِ طراحی‌های غیرانسانی غرب داشته باشیم، نتیجۀ متفاوتی رقم خواهد خورد و فروپاشیِ تمدن غرب تسریع خواهد شد.عضو مجلس خبرگان تصریح کرد: راه ما آماده شدن برای مواجهه با احتمالات است و این آمادگی چیزی نیست جز قوی شدن در عرصه‌های مختلف اقتصادی، مجازی، علمی و فرهنگی. ]]> گزارش ، خبر Sat, 25 Apr 2020 10:07:11 GMT https://www.foeq.ir/vdce.v8zbjh8zx9bij.html کتاب عصر جدید: خوانشی از مفاهیم و راهبردهای بیانیه گام دوم https://www.foeq.ir/vdcb.wb8urhb8giupr.html کتاب «عصر جدید» نوشته سیدمحمدمهدی میرباقری بر محور چهار گفتار تحلیلی تنظیم و تدوین شده که عناوین هر یک از آن‌ها به این شرح است: میراث گذشته انقلاب اسلامی در بیانیه گام دوم، استراتژی آینده انقلاب اسلامی، جایگاه استراتژیک بیانیه گام دوم و الزامات تحقق آن و بیانیه گام دوم مبنای ساماندهی امت وسط. گفتار اول و دوم در مؤسسه آفاق حکمت در نهم اسفند ۱۳۹۷، گفتار سوم در مصاحبه با پایگاه اطلاع‌رسانی «Khamenei.ir» در ۶ فروردین‌ماه و گفتار چهارم در جمع اعضای تشکل فراگیر گروه‌های تبلیغی کشور در اول شهریور ۱۳۹۸ بیان شده است.در بخشی از کتاب می‌خوانیم: ما نباید خودمان را با ادبیات غربی نقد کنیم، ولی از این که در آسیب‌شناسی نیز به نظریه‌پردازی و بازتولید نظریه و تولید شاخص و امثال اینها نیاز داریم. یک نگاه این است که آسیب‌های انقلاب اسلامی ناشی از چالش فرهنگ انقلاب و فرهنگ لیبرال دموکراسی است؛ هم فرهنگ لیبرال دموکراسی در کشور ما حضور و نفوذ دارد و در تصمیم‌سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها در عرصه سیاست، فرهنگ و اقتصاد دخالت می‌کند و هم ادبیات انقلابی و فرهنگ اسلامی حضور پیدا می‌کند. این دو، تقابل پیدا می‌کنند و بحران‌ها و ناهنجاری‌هایی به وجود می‌آورند. غرب‌گراها می‌خواهند در این تضادی که پیدا می‌شود، آسیب‌ها را به گردن ادبیات انقلاب و فرهنگ اسلام بیندازند و آن را به نفع فرهنگ مدرن استحاله کنند. از این جهت، تحلیل ما این است که عمده آسیب‌ها و نابسامانی‌ها ناشی از ناسازگاری الگوهای برآمده از مدل‌های غربی با فرهنگ مذهبی و انقلابی است.نویسنده در ادامه می‌افزاید: امروز نسلی با تفکر تمدنی پا به میدان گذاشته است که معنی تمدن اسلامی و میدان درگیری تمدنی را می‌فهمد و می‌شناسد. نگاه این نسل، ایده دین حداقلی نیست و دین را صرفاً یک فرهنگ نمی‌داند، بلکه معتقد است که دین می‌تواند دولت، جامعه و تمدن جدیدی بسازد. این مجموعه جوان، که آن‌ها را امت وسط می‌دانیم، باید به سمت دولت‌سازی اسلامی حرکت کنند تا زمینه ساخت جامعه اسلامی فراهم شود. در پشت جلد کتاب آمده است: براساس بیانیه گام دوم، انقلاب اسلامی یک حرکت تمدنی بود که انسداد تاریخی بعد از رنسانس را شکست و عصر جدیدی را آغاز کرد. این بیانیه، انقلاب اسلامی را در چنین مقیاسی شناسایی می‌کند و شاخص‌های جدیدی برای ارزیابی موفقیت‌ها و کاستی‌های آن ارائه می‌دهد. بیانیه گام دوم، سرسلسله اسنادی است که علمای شیعه برای راهبری حوادث اجتماعی تنظیم کرده‌اند. این سند رفیع‌تر از کتاب «تنبیه الامه» علامه نائینی و اندیشه اجتماعی بزرگانی، چون شهید مطهری و شهید صدر است، چون آن‌ها در مقام راهبری یک انقلاب تمدنی در مقیاس جهانی نبودند.بیانیه گام دوم، باید مستندسازی و تئوریزه شود و بر محور آن، نظریه‌پردازی و راهبردنگاری و گفتمان‌سازی صورت گیرد و نیز مبنای برنامه‌نویسی و برنامه‌ریزی قرار گیرد و اسناد بالادستی با آن هماهنگ شود. همچنین باید یک قرارگاه شکل گیرد که مبتنی بر این سند، نسل جوان آتش به اختیار را هماهنگ کند و سامان دهد. ]]> گزارش ، خبر Tue, 04 Feb 2020 16:37:12 GMT https://www.foeq.ir/vdcb.wb8urhb8giupr.html نشست علمی و رونمایی از پیشنهادات تکمیلی الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت https://www.foeq.ir/vdce.f8zbjh8ze9bij.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی، نشستی علمی با حضور اساتید ارجمند، آیت الله سید محمد مهدی میرباقری ریاست فرهنگستان علوم اسلامی، حجت الاسلام و المسلمین دکتر سید حسین میرمعزی معاونت پژوهشی حوزه علمیه قم، حجت الاسلام و المسلمین دکتر حمید پارسانیا عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و حجت الاسلام و المسلمین دکتر علیرضا پیروزمند عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی و با حضور جمعی از اندیشمندان و نخبگان علوم اسلامی در سالن جلسات فرهنگستان علوم اسلامی برگزار گردید؛ گزارش این نشست به این شرح می باشد: *** در ابتدای جلسه با یاد سرداران شهید مبارزه با استکبار جهانی، قرائت قرآن صورت پذیرفته و حضار جلسه ضمن گرامی داشت یاد این شهیدان خصوصاً سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی سیدالشهدای انقلاب اسلامی، فاتحه ای نثار روح پرفتوح شهید نثار کردند. حجت الاسلام دکتر مصطفی جمالی نماینده کارگروه تدوین سند الگوی پیشرفت، به عنوان دبیر نشست، ضمن خیر مقدم به اساتید و حضار، توضیحات مختصری در مورد تدوین سند ارائه داده و نحوه مدیریت جلسه را به استحضار مخاطبین رساند. در ادامه حجت الاسلام والمسلمین پیروزمند دبیر شورای مرکزی تدوین سند الگوی پیشرفت فرهنگستان علوم اسلامی به توضیح روند ارزیابی و تدوین سند پرداخت؛ وی به مناسبت شهادت سردار سپهبد شهید سلیمانی با ذکر روایتی، بیان امیرالمومنین( علیه السلام) در توصیف مالک بیان داشت: laquo;امیرالمومنین می فرمایند، مالک کسی است که سستی در او راه ندارد، جایی که باید شتاب بکند درنگ نمی کند و جایی که باید درنگ کند، شتاب نمی کند. با توجه به این روایت ما در امتثال امر ولایت نباید درنگ کنیم و با توجه به اینکه رهبری معظم انقلاب زمان معین کردند، لذا علی رغم اینکه فرهنگستان مجموعه ای است که تاکید به کار بنیادی دارد و این کار زمان بر است، لکن سعی شد با توجه به بضاعت گذشته مجموعه، این امر در زمان خاص خود محقق شود.» استاد پیروزمند سپس به ارائه گزارش اجرایی از چگونگی انجام کار در طول یکسال در فرهنگستان پرداخت و افزود:« تعداد ۲۵ نفر از پژوهشگران و اعضاء هیات علمی در این امر همکاری داشته اند که از ابتدای فراخوان رهبری این کار شروع شد و ۴۰۰۰ ساعت - نفر برای این کار وقت تخصیص داده شده است. کارگروه های مختلف داشته که تحت مدیریت شورایی، هماهنگی انجام می گرفته است و تحت نظارت علمی آیت الله میرباقری فرآیند آن طی شده است.» وی در توضیح روند انجام کار بیان داشت:« در مراحل چند گانه کار، ابتدا با مسئولین و کارشناسان محترم مرکز ارتباط گرفته شد تا فرایند فهم سند، به صورت کامل طی شود، چراکه هدف ما، اصلاح و تکمیل سند بود، نه بازنویسی یا تغییر کلی، در مراحل بعد برای ارزیابی نیاز به مدلی داشتیم که براساس مبانی اندیشه ای فرهنگستان بود. اول مبانی و مبادی مدل مورد بحث قرار گرفت، دوم مدلی برای ارزیابی الگو ارائه شد، سوم براساس این مدل اصول چندگانه ای به دست آمد، مرحله چهارم طبق مدل، سند الگو مورد ارزیابی قرار گرفت، در مرحله پنجم سند براساس این مدل مورد ارزیابی قرار گرفت.» عضو هیات علمی فرهنگستان علوم اسلامی با برشمردن اهمیت مدل به دست آمده در توضیح مختصر این مدل بیان داشت:«مدل به دست آمده، از سه بخش تشکیل می شود، یک بخش رویکردهای حاکم را پشتیبانی می کرد، بخش دوم معیارهای روشی که ملاک را قاعده مند می کرد، سوم معیاری های محتوایی است، در رویکرد اول «اسلامیت، انقلابی بودن و تمدنی بودن ملاکی های بخش بود؛ در قسمت روشی « انسجام ، جامعیت و کارمدی» مورد توجه بود.در قسمت محتوایی، ترکیبی چند وجهی بود، یکی عرصه های توصیه شده رهبری برای پیشرفت مد نظر بود، (معنویت، فکر، علم و زندگی) بین خود اینها هم ارتباطی تبیین نموده بودند، به این شکل که معنویت اصل است و تفکر بر علم و کل اینها حاکم بر زندگی خواهد بود، لذا سعی شد همین روند در بازبینی بر سند حاکم شود. سه معیار اول «اخلاق و معنویت ، بینش و تفکر و سوم علم و فن اوری» و بر این اساس وارد در «صیانت عدالت و مشارکت» در نظامات «فرهنگی، سیاسی، اقتصادی» ورود خواهد کرد و ضلع سوم مقیاس پیشرفت است که مقصد تمدن نوین اسلامی است که قهراً یک جنبه فراملی باید پیدا کند، طبق مراحل پنجگانه که تمدن سازی است، لذا ضلع سوم مقیاس پیشرفت است که بعد از «ملی، بین المللی و جهانی» هم مد نظر قرار گرفته است.» استاد پیروزمند محصولات مستخرج از این فرآیند علمی را اینگونه معرفی نمود:« ما بر اساس تحقیقات انجام پذیرفته به محصولی رسیدیم که در چهار مجلد ارایه شده که در جلد اول یک سند ارائه شده بدون توضیحاتی که اضافات ارائه شده است. در جلد دوم پیشنهادات در جداولی ارائه شده است که به حالت مقایسه ای تغییرات (حذف واضافه) مشخص شده است و اینکه بر چه اصلی این کار انجام شده است مشخص است. در مجلد سوم،مبادی و مبانی توضیح داده شده است، فرایند دست یابی به مدل بیان شده، اصول قید و توضیح داده شده، نحوه ارزیابی صورت گرفته شده ارائه شده است. در مجلد چهارم مقایسه ای است بین سند الگو با بیانیه گام دوم و در پیوست با استراتژی امینت ملی امریکا مقایسه شده و اسناد ترسیمی نیز در این مجلد ارائه شده است.» در ادامه جلسه نیز دکتر پارسانیا با تبریک و تسلیت شهادت سپهبد سلیمانی که نقطه عطفی در انقلاب اسلامی را در جهان اسلامی رقم زد و انقلابی اسلامی در جهان ایجاد کرد، در مورد انجام این تحقیق در فرهنگستان بیان داشت:«به حق توقع می رفت این طور کاری در فرهنگستان انجام شود و این مجموعه پیشگام باشد در پرداختن به این امر، فرهنگستان در رویکرد حوزه سیاست گذارانه از پیشگامان این رویکردها بوده است. در بخش حوزوی شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از مجموعه هایی که اسناد آن مدام مورد توجه بوده در تدوین اسناد نظام اسلامی در سیاستگذاری فرهنگی کشور، مجموعه فرهنگستان بوده است.» ریاست شورای حوزی شورای عالی انقلاب فرهنگی با توجه به لزوم عملیاتی بودن این سند افزود:« ظرفیت موجود جامعه باید در ارائه سند مد نظر باشد. لذا همه حرفا و آرمان های تمدنی ما در این پنجاه سال تا جایی که باید بیاید که قابل تحقق است.»وی نقش عاملان را بسیار مهم دانسته و در اجرایی کردن این سند با اشاره به این موضوع بیان داشت:« مجری سند، عملاً عاملان هستند که به این روح می دهند. ضعف جدی ما در حوزه عاملان هست. سند پیشگامتر است از حوزه عمل. حوزه رهبران کلان جامعه فاصله دارد با مدیرت اجرایی جامعه، سیاست های ما منظم تر است که به سمت مبانی نیز قوی تر است؛ ولی در اقدام گرفتار مشکل جدی هستیم. داشتن سند خوب بخشی از راه است. مطالبه از عاملان دست جامع را پیش می برد.» در ادامه جلسه حجت الاسلام و المسلمین دکتر میرمعزی ضمن تبریک و تسلیت شهادت سپهبد شهید سلیمانی و همراهانشان ابراز امیدواری کردند که در گام دوم انقلاب این شهادت طلیعه ای باشد برای حرکت پرشتاب تر به سمت تمدن نوین اسلامی، وی با تشکر از مجموعه فرهنگستان علوم اسلامی در پی گیری ابلاغیه رهبری در موضوع سند ایرانی اسلامی پیشرفت افزود:« در شکل گیری مرکز الگوی پیشرفت، مقام معظم رهبری سه هدف را ابلاغ کردند، اول نظریه پردازی در راستای پیشرفت اسلامی، هدف دوم گفتمان سازی و هدف سوم تنظیم سند بوده است.» دکتر میر معزی ضمن یادآوری اهمیتی که این مرکز برای رهبری دارند ادامه داد:« ما در این چند سال دو بار خدمت ایشان رسیدیم. در هر دو بار ایشان دو نکته را تذکر دادند، یکی اینکه هدف اصلی «تولید فکر» است. اشاره فرمودند به مرکزی که در فرانسه بوده و لیبرالیزم را پایه گذاری کرده است. لذا بیان داشتند شما خواهید رفت ولی این مرکز خواهد بود و این هدایت ها را خواهد داشت. همچینین ایشان تاکید داشتند که در اسلامیت قضیه هیچ تعارفی نکنید و این سند باید اسلامی باشد و حوزه باید مشارکت کند.» معاونت محترم پژوهش حوزه علمیه قم با مهم دانستن شاخصه های ارزیابی سند الگو در مقام اسلامیت، ادامه داد:« نخبگان ما به جای اینکه بر مبانی سکولار و غیر اسلامی تولید فکر کنند، به کمک مرکز الگو باید این جریان دانش در کشور و حتی در دنیا عوض بشود به جریانی که همه براساس مبانی اسلامی فکر می کنند و نظر دهند. لذا باید مشخص شود که این سند چه مقدار اسلامی هست و چه مقدار اشکال دارد، چرا که نقشه راه تمدن اسلامی ایرانی است. سند بالادستی همه اسناد ماست؛ این نقطه شروعی است برای کار بزرگتر تا متفکرین ما دغدغه پیدا کنند و براساس آموزه ای اسلامی به تولید فکر و نظریه در مقوله «پیشرفت» بپردازند.» حجت الاسلام و المسلمین میرمعزی، با توجه دادن به این نکته که نگارش سندی در مجموعه های همفکر راحت تر است تا جمع بین تفکرات متفاوت در فضای ملی اشاره ای به روند تصویت سند الگوی پیشرفت داشت:« این سند در فرایند دانشگاهی- حوزوی تولید شد، این فرایند تولید روالی داشته است، در تنظیم این سلائق مختلف مشارکت داشته است. مثلاً مبانی معرفت شناسی سند به دلیل ثقالت حذف گردیده است.» دکتر میر معزی افزود:« سند را پس از تصویب خدمت مقام معظم رهبری ارائه دادیم تا ایشان نظر بدهند و مسیر ادامه را مشخص کنند، بعد از بررسی برخی مسئولین و پژوهشگران مرتبط با ایشان و نیز مطالعه توسط خود ایشان، حضرت آقا گفته بودند چارچوب کلی را قبول دارم و انتقاداتی هم دارم. نهایتاً به آقای واعظی گفته بودند که در روال گفتمانی و نخبگانی بررسی شود که ابلاغ شد تا جامعه نخبگانی نظراتشان را ارائه بدهند.»معاونت محترم پژوهشی حوزه علمیه قم ضمن تقدیر از مشارکت کنندگان در بررسی سند بیان داشت:« همین الان در قم موسسه امام خمینی(رحمه الله علیه) و پژوهشگاه فرهنگ اسلامی پیشنهادات خود را ارائه داده اند و پژوهشگاه حوزه و دانشگاه مباحث خود در این زمینه را در دست تنظیم دارند. مجمع تشخیص مصحلت در کمیسیون ها در حال بررسی و ارائه است. شواری عالی انقلاب فرهنگی در حال بررسی است.» وی برای ادامه بررسی پیشنهادات بیان کرد:« در مرکز این فرایند تعریف شده که این مباحث در اندیشکده ها بررسی خواهد شد. اشکالات و پیشنهادات ارائه شده، در چارچوب اندیشکده ها با دلیل رد یا تایید می شود. شواری عامی نیز هست که اشکالات عام را بررسی و رد یا تصویب خواهد کرد. نهایتاً کلیت کار در شواری عالی تایید و رد خواهد شد.» دکتر میرمعزی با اشاره به امتیاز خاص مطالب ارائه شده توسط فرهنگستان بیان کرد:« بسته ارائه شده توسط فرهنگستان بسته منسجمی است، که البته در فرآیند به قسمت های مختلف سپرده شده و ممکن است برخی گزاره ها پذیرفته شده و برخی رد شوند. این کار داری مزیتی است که دیگر کارهای ارائه شده تا بحال نداشته این و آن مبانی و اصول و روش مشخص است. ارائه های دیگر اینگونه نیست و به تناسب قسمت ها کارگروه ها را بررس کردند و اصلاحات را پیشنهاد داده اند.»حجت الاسلام میرمعزی در پایان به برخی اشکالاتی که تاکنون وارد بوده است، اشاره داشتند و روند بررسی آن را در جلسات مثبت ارزیابی کردند، ایشان ابراز امیدواری کردند که این روند به آنچه مد نظر مرکز الگو تحت توجهات مقام معظم رهبری است، با کمک مراکزی همچون فرهنگستان علوم اسلامی در مراحل گفتمان سازی و اجرا به ثمر برسد. در انتهای جلسه نیز آیت الله میرباقری با گرامی داشت یاد شهدای اخیر بیان داشت:« که کار پرزحمتی در مرکز الگو انجام شده است و البته در این جلسه در بیان نقاط قوت نیستیم؛ لذا چند نکته کوتاه عرض می کنم.» وی در ادامه افزود:« تلقی این است که سند الگو غیر از سند برنامه ای است. الگوی پیشرفت باید یک معادله حرکتی را به ما بدهد که در شرائط مختلف توان ارائه برنامه مناسب را به ما داشته باشد، لذا باید سه مولفه، «جامعیت، انسجام و توازن» در آن ملاحظه بشود. البته ما چون بنا نداشتیم که اصل سند را تغییر دهیم لذا رویکرد ما هم همینطور حفظ شد که بیشتر به برنامه نزدیک است تا الگو که از این عدم تغییر گریزی نبود.» ریاست فرهنگستان در ادامه با تاکید بر سه عنصر بیان شده، دیانت حاکم بر سنت را مورد تاکید قرار داده و افزود:«سند نویسی در مقیاس الگوی پیشرفت حتی اگر بخواهد سند برنامه باشد باید رویکرد به این سه خصوصیت به لحاظ دینی، رویکردی حداکثری باشد؛ یعنی در مقیاس تمدنی باشد. برای تحقق رویکرد تمدنی هم باید رویکرد انقلابی باشد، دینی شدن «الگوی پیشرفت» لوازی دارد که اولی اینکه چه سطحی از دین را محقق کنیم . حداقلی ای یا حداکثری؟ دوم اینکه نوع تلقی از مبانی خودمان به گونه ای است که قابل اجرا در الگوی پیشرفت هست یا نه؟ فرضاً طرح کلی اندیشه دینی حضرت آقا، این طرح می تواند در سند حاضر باشد، چون نوع مبانی به گونه ای است که معطوف به عمل است. سند باید واجد این مبانی بوده و تجلی آن دیده شود.» آیت الله میرباقری افزود:« مقیاس دینی بودن هم به نظر میاید باید تمدنی باشد،که چون مساله مستحدثه زمان ما تمدن غرب است که از ایدئولوژی خودش تا انقلاب علمی و انقلاب صنعتی و ساختار اجتماعی و سبک زندگی را فراهم کرده و دینش تجسد پیدا کرده در این تمدن، تمدنشان دین تجسد یافته است، الگوی ما باید در مقیاس مقابله با تمدن رقیب نوشته بشود، یعنی باید تمدنی مقابل تمدن بپا کنیم. البته حتما باید معطوف به واقعیت باشد.»وی با تاکید بر لزوم داشتن الگوی بومی ادامه داد:« باید رویکرد انقلابی در همه مراحل انقلابی باشد، در همه پنج مرحله بیان شده، چراکه به هیچ وجه الگوهای توسعه غربی در جغرافیای سرزمینی ما قابل اجرا نیست، واقع گرایی که یک طرفه نیست، کسانی که میخواهند الگوی های توسعه غربی را در ایران پیاده کنند باید بدانند که این الگوها در ایران قابل پیاده شدن نیست، این الگوها قبل از کره جنوبی در ایران آغاز شده ولی قابل پیاده سازی نیست.» وی در جواب این شبهه که این گونه اسناد باید بدور از مباحث ایدئولوژیک نگاشته شود پاسخ داد:«با توجه به ملاحظات گفته شده که با موانعی رو برو بودیم و برخی اصلا اسلامیت سند را قبول ندارند، کما اینکه در مرکز استراتژی دولت هم همین را گفته بودند که این کار علمی است، چرا دینی برخورد می کنید؟! یک نوع دموکراسی فرهنگی دیده می شود یک نوع التقاط در سند به چشم می خورد. باید نظام ادبیات اسلامی و البته معطوف به شرائط باشد.» استاد میرباقری در پایان به مقیاس این سند نیز اشاره داشتند:«مقیاس سند نویسی در عین حال که سند را معطوف به جغرافیای خودمان می نویسیم ولی نباید رسالت جهانی خودمان را نبینیم. گرچه برای تدبیر کشور خودماست ولی با معطوف به تغییر معادلات جهانی در پنج دهه آینده باشد و هدف به اهتزاز درآوردن پرچم اسلام بر قلل رفیع جهانی باشد. همانطور که استراتژی امنیت ملی برای امریکاست ولی جهانی نوشته شده است. یعنی نظام نیازمندی های ملی و نظام نیازمندی های بین المللی با هم در آن دیده شود. خلا جدی این سند عدم دیدن تقابل های جهانی است. اگر ما ام القری جهان اسلام هستیم باید پنچ دهه اینده در پیشرفت فرهنگی و سیاسی جهان طراحی بکنیم باید دراین سند به خوبی دیده شود هر چند تا حدی ملحوظ است.»در پایان چهار جلد اسناد پژوهش انجام شده از طرف استاد میرباقری به دکتر میرمعزی ارائه شد. ]]> گزارش ، خبر Sat, 11 Jan 2020 10:14:50 GMT https://www.foeq.ir/vdce.f8zbjh8ze9bij.html تشکیل جلسه هیات امنای فرهنگستان علوم اسلامی https://www.foeq.ir/vdcc.mqsa2bqsila82.html به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی، اولین جلسه هیات امنای جدید فرهنگستان با تغییراتی در اعضاء تشکیل شد.***در این جلسه ابتدا آیت الله میرباقری با ذکر یادی از اعضای گذشته این هیات امنا که دارفانی را وداع گفته اند. از حضرات آیت الله راستی کاشانی و آیت الله شرعی یادی نمودند، همچنین با گرامی داشت یاد و خاطره استاد علامه سید منیرالدین حسینی از دیگر عضو سابق هیات امناء جناب آقای حاج عباس آسیم نیز ذکر یاد شد.ریاست محترم فرهنگستان علوم اسلامی در این دیدار با اشاره به خدمات انجام گرفته توسط مجموعه فرهنگستان علوم اسلامی بر طبق آرمان های مشخص و والای آن، ابراز امیدواری کرد که روند کارها با روال بهتر و سرعت بیشتری انجام گردد.حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند در این جلسه عمده کارهای فرهنگستان را در ۴ سرفصل کلی برشمرد:- تحقیق و پژوهش، - تربیت نیروی انسانی،- ارتباطات با مجموعه های همسو و ارگان های نظام برای رفع نیازهای پژوهشی و حل مسائل علمی آنها - و نیز تدوین مباحث علمی خصوصاً مباحث ارائه شده توسط استاد حسینی (رحمه الله علیه)، وی بر لزوم تحفظ مجموعه بر ماموریت های گفته شده تاکید کرد.حجت الاسلام و المسلمین غنایی، معاونت هماهنگ کننده فرهنگستان در این جلسه گزارشی از فرآیند کارها در سال ۱۳۹۸ ارائه داد، تغییرات ساختاری، روند اجرای برنامه ها، شرح مختصری از کار ویژه ای که مجموعه اندیشه ورز در حال تدوین آن به عنوان سند تحول هستند و همچنین فضای تدوین اسناد علمی استاد حسینی ارائه داد. حجت الاسلام و المسلمین دکتر پارسانیا دیگر عضو هیات امنای فرهنگستان علوم اسلامی با اشاره به اینکه کتب استاد حسینی همانند کتاب های اندیشمندان اسلامی همچون استاد شهید مطهری لازم است که روند تدوین آن سریع تر انجام شود و منتشر گردد، در خصوص تدبیر برای تسریع در این زمینه تاکید کرد.دکتر پارسانیا با تاکید بر اینکه اندیشه استاد حسینی( رحمه الله علیه)، ناظر بر مسائل انقلاب اسلامی و با محوریت نیازهای جامعه اسلامی شکل گرفته است، انسجام و تقوم مباحث را از نکات بارز این اندیشه بر شمردند. ایشان همچنین بر لزوم ارتباط بیشتر با سایر مراکز علمی حوزوی و دانشگاهی اصرار داشته و نیز اشاره کردند که در مواجهه با جبهه رقیب نیز باید بروز مسائل را رصد و پاسخگویی به مسائل ایجاد شده را در موضع گیری به موقع مد نظر داشت.دکتر نجابت نیز با اشاره به رشدی که در سالهای اخیر در مباحث ایجاد شده است، برای حفظ و رشد ظرفیت های موجود فرهنگستان به نکاتی را اشاره نمود.لازم به ذکر است که هیات امنای فرهنگستان علوم اسلامی، بالاترین مقام در تصمیم گیری های کلان مجموعه را خواهد داشت که با تغییراتی بعد از رحلت برخی از اعضاء، از سال ۱۳۹۸ با حضور اساتید سید محمدمهدی میرباقری، حمید پارسانیا، علیرضا پیروزمند، حسین نجابت و سید مرتضی حسینی شکل گرفته است. ]]> گزارش ، خبر Thu, 19 Dec 2019 06:53:41 GMT https://www.foeq.ir/vdcc.mqsa2bqsila82.html