استاد پیروزمند در هامبورگ:
بررسی نظام فکری اسلام با محوریت بینش تمدنی
2 تير 1394 ساعت 15:15
گزارش ارائه استاد علیرضا پیروزمند عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی قم، در سلسله نشستهای «نظام فکری اسلام با محوریت بینش تمدنی»در هامبورگ و سفر علمی عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی به آلمان و هلند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی قم، حجت الاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند، عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی، چندی پیش میهمان ویژه اتّحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان اروپا در سلسله نشستهای دو روزه با موضوع «نظام فکری اسلام با محوریت بینش تمدنی» در مرکز اسلامی امام علی (علیه السلام) هامبورگ بود.
مخاطبان سلسله نشست های نظام فکری اسلام که با ارائه استاد پیروزمند و آیت الله رمضانی گیلانی (امام جمعه و رئیس مرکز اسلامی هامبورگ) بود، دانشجویان و فارغ التحصیلان اروپائی و عمدتا آلمانی و همچنین دانشجویان ایرانی مقیم آلمان بودند.
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی، در سلسله جلسات خود ضمن تأکید بر اینکه اسلام منظومه منسجمی از اعتقادات، اخلاقیات و رفتارهای فردی و اجتماعی است که باید آن را به طور جامع شناخت و به شکل دقیق به آن عمل کرد، گفت: معمولاً در شناخت اسلام توجه کافی به جنبه اجتماعی اسلام نمیشود و از تأثیر آن در فرهنگسازی و تمدنسازی غفلت میشود.
وی افزود: کمتوجهی به جنبه اجتماعی اسلام باعث میشود تا مسلمانان در برخورد با فرهنگ و تمدن غرب دچار انفعال و التقاط شوند. از اینرو به نظر میرسد ریشه انحراف و التقاط، تشتّت فکری اندیشمندان مسلمان پیرامون قلمرو دین و کارکرد آن در جهتدهی، تولید علم، فنآوری محصولات، ساختارهای اجتماعی و الگوهای اداره جامعه است.
حجتالاسلام والمسلمین پیروزمند تصریح کرد: ما امروزه با سه جریان فکری مهم در دنیای اسلام روبه رو هستیم: اول مدرنیزاسیون یعنی پذیرش تمامعیار غرب در الگوی توسعه اجتماعی و تجدیدنظر در فهم دینی؛ دوم مدرنیته اسلامی یعنی پذیرش علم، فنآوری و محصولات غرب و نپذیرفتن ارزشهای مادی آنان؛ سوم تمدن اسلامی یعنی تولید علم، فنآوری و محصولات با جهتگیری جدید (دستیابی به تمدن اسلامی) با وجود استفاده از دانشها و تجربههای همسو.
وی در بخش دیگری از مباحث خود، از مسئله ولایت به عنوان یکی از مهمترین ارکان دین یاد کرد و افزود: به اعتقاد شیعیان، ولایت خدای متعال از ولایت پیامبر(ص) و ائمه معصومین(ع) جداشدنی نیست. قرآن کریم در این رابطه به صراحت میفرماید: «یَا أَیُّهَا ﭐلَّذِینَ ءَامَنُواْ أَطِیعُواْ ﭐللَّهَ وَأَطِیعُواْ ﭐلرَّسُولَ وَأُوْلِی ﭐلْأَمْرِ مِنکُمْ: ای کسانیکه ایمان آوردهاید از خدا اطاعت کنید و از رسول و اولوالامر خویش فرمان برید» (نساء، ۵۹).
عضو هیئت علمی فرهنگستان علوم اسلامی افزود: در روایات اهل بیت(ع) نیز آمده است: «ولایتنا ولایتُ الله اَلتّی لَم یبعث نبیاً الاّ بها: ولایت ما همان ولایت خداست که هیچ پیامبری را جز به آن نفرستادهاند.»
حجتالاسلام والمسلمین پیروزمند خاطرنشان کرد: دین تناسبات (نظام قوانین و تعالیم) جریان ولایت الهی در عالم است؛ دین بیانگر نظام تعالیم و دستور دین است که تبعیت از آن، مبدأ جریان ولایت خدای متعال به جوامع انسانی است؛ دین ابزار جریان ولایت، مشیت و اراده تشریعی خدای متعال در نظام عالم است.
گفتنی است که حجتالاسلام والمسلمین علیرضا پیروزمند در جریان سفر به آلمان که به دعوت اتّحادیه انجمنهای اسلامی دانشجویان اروپا انجام شد به کشور هلند نیز سفر کرد.
وی در جریان سفر به هلند دیدارهایی با قائم مقام سفیر ایران در هلند، مسئول جامعه المصطفی العالمیه در این کشور و بازدید از مرکز اسلامی ثقلین و دیدار با دانشجویان ترکیه، عراق و ایرانی انجام دادند.
101
کد مطلب: 588
آدرس مطلب: https://www.foeq.ir/vdcebv8nijh8v.9bj.html
فرهنگستان علوم اسلامی قم https://www.foeq.ir