آیت‌الله میرباقری:

پیشکسوتان جهاد، نسل سوم انقلاب را تنها نمی گذارند

20 اسفند 1396 ساعت 11:19

مراسم پاسداشت «اندیشه جهادی» با تجلیل از حسینعلی عظیمی، از پیشکسوتان جهاد سازندگی به همراه رونمایی از کتاب «رسم جهاد» در مجتمع 13 آبان برگزار شد.


به گزارش پایگاه اطلاع رسانی فرهنگستان علوم اسلامی قم، به نقل از رجانیوز، به همت جمعی از جوانان جهادی و با حمایت «سازمان بسیج دانشجویی»، «دفتر مطالعات فرهنگی انقلاب اسلامی» و «فرهنگستان علوم اسلامی قم»‌، همایش «پاسداشت اندیشه جهادی» به‌منظور پاسداشت خدمات جهادگر پیشکسوت، حسینعلی عظیمی، روز سه‌شنبه با سخنرانی آیت‌ا... سیدمحمدمهدی میرباقری، در سالن بصیرت مجتمع فرهنگی 13 آبان (لانه جاسوسی) برگزار شد. آیت الله سید محمد مهدی میرباقری در این مراسم در سخنانی با اشاره به فرازهایی از نهج البلاغه درباره شرایط جزیره العرب و و وضعیت مردم آن و مواجهه آنها با ایران و روم به عنوان دولتهای پیشرفته آن زمان، گفت: با بعثت پیامبر یک دوران جدید شروع شد. یک حقیقتی از عالم غیب تجلی کرده و انسان های دیگری ساخته شدند و اتفاقات عظیمی افتاد. آیت الله میرباقری ادامه داد: انسان هایی که بت می پرستیدند تبدیل شدند به انسان های جهادگر بزرگ، شهدای بدر و احد، سلمان ها و ابوذرها و همه اینها با بعثت یک انسان و یک رسول اتفاق افتاده است. همین اتفاق آدمها را آدم دیگر و جهان را جهان دیگری کرده است. وی خاطرنشان کرد: در داستان موسی(ع) خداوند متعال نقل می کند وقتی بنابر هماوردی با موسی شد و قرار شد تا ساحران بیایند و سحر خود را در معرض نمایش قرار بدهند به فرعون خطاب می کنند که اگر ما غلبه کردیم پاداشی هم خواهیم داشت؟ و فرعون پاداشی که برای آنها مقرر می کند و می گوید شما در پیشگاه ما مقرب خواهید شد. آیت الله میرباقری اضافه کرد: این افراد به جایی می رسند که وقتی با موسی(ع) برخورد می کنند به او ایمان می آورند. اما فرعون آنها را تهدید کرد و آنها به فرعون می گویند که هر داوری که می خواهی بکن. وی یادآور شد: تلقی من این است که امام بزرگوار ما از آن شخصیت های بزرگ بود. او نفسی را در دوران ما دمید که اتفاقات عظیمی افتاد و یک قدرت جدیدی در عالم ظاهر شد. در دوران اوج قدرت های مادی و غلبه قدرت های مادی یک قدرت جدید در عالم ظاهر شد و موازنه قدرت را برهم زد و فضای جهان را به نفع اسلام و معنویت تغییر داد و تمامیت تمدن غرب را در معرض فروپاشی قرار داد. این حقیقت عظیمی است که اتفاق افتاد. فروکاست اسلام از حقیقت فراتمدنی به یک فرهنگ و شریعت، علت انحلال نهادهای انقلابی آیت الله میرباقری عنوان کرد: تاثیر نفس این مرد بزرگ، انسان هایی را تربیت کرد که در جهان دیگری زیست می کردند و گویا اهل عالم دیگری بودند و برای اینکه راه امام ادامه پیدا کنند یک طرح هایی را زیر نظر حضرت امام (ره) درانداختند و در مقابل ساختارهای رسمی آن دوران که در امتداد ساختارهای دولت مدرن و امتداد جریان غرب و تجدد بود ساختارهای موازی با انگیزه های جدید و ساختارهای جدید را ایجاد کرد. آدم‌هایی درست شدند که واقعا به دنبال برتری جویی نبوده و اهل عالم دیگری بودند. وی اظهار داشت: قرآن، دنیای فرعون و قارون را تحقیر می کند. خداوند دستور داد تا زمین قارون و تمام دارایی هایش را بلعید. بعد از تحقیر دنیای قارون خداوند فرمود آخرتی است و آن را برای کسانی قرار دادیم که در زمین به دنبال برتری جویی و فساد نیستند. آن نفس روح بخش امام برای کسانی است که حتی در انتخاب بند کفش هم به دنبال برتری جویی نیستند و اهل ایثار و گذشت هستند. آیت الله میرباقری افزود: معتقد هستم که آغاز انقلاب اسلامی این اتفاق در کشور افتاده بود. یکی از امتیازهای جهاد سازندگی این بود که کسی دنبال برتری جویی نبود. آنجا همانند یک صندوقی بود که همه سعی می کردند بیشتر بریزند و کمتر بردارند. به عبارتی بهتر آدم های جدیدی درست شده بودند. حرکت انقلاب اسلامی ساختارهای موازی را درست کرد و آدم های جدید ساخته شدند تا رسیدیم به دوران سازندگی که یک سری از ساختارها پایدار شدند و همانند بسیج به الگوهایی برای منطقه و جهان تبدیل شدند. آیت الله میرباقری ادامه داد: البته برخی از آنها هم به خصوص در دوران سازندگی کم کم منحل شدند. سوال من این است که چرا آن عهد جدید و آن عهدی که با خدا و پیغمبر بسته شده بود و آدم هایی که دنیا را کفش خود هم به حساب نمی آوردند، عوض شدند؟ چرا گاهی هنوز همان آدمها در فضا جدید وقتی دو هم جمع می شوند دنبال زیاده خواهی و سهم خواهی اند؟ چه اتفاقی افتاده است؟ وی خاطرنشان کرد: تلقی من این است که یکی از علت های عدم پایداری همان تغییر عهد است. آن رویکردی که ما به اسلام داشتیم و آن را حقیقتی فراتمدنی می دیدیم که می تواند همه عرضه های حیات ما را هدایت کند آرام آرام تبدیل شد به افرادی که درکشان از اسلام در حد و اندازه یک فرهنگ یا حداکثر شریعت است و آنها بودند که کار و زمام امور را در دست گرفتند. آیت الله میرباقری اضافه کرد: الان هم هستند. مدیرانی خوبی هستند. نماز شب می خوانند. صدقه می دهند. نماز اول وقت می خوانند و خمس می دهند ولی وقتی بحث از اسلام و تمدن اسلامی، حرکت تمدنی و درگیری در مقیاس تمدنی با دنیای غرب پیش می آید پای به میدان نمی گذارند. آنها فقط یک تعلق فرهنگی به اسلام دارند. وقتی اینگونه شد ما یک فرهنگ در دل یک تمدن می شویم. بنابراین ساخت دنیای ما بر اساس آن دنیای مدرن می شود و آن مناسبات اینجا حاکم می شود و اگر این مناسبات حاکم شد آدم ها نیز آدم های دیگری می شوند. غربی ها درگیری آینده خود را با تمدن اسلامی می دانند وی یادآور شد: وقتی عهد خود را با اسلام تغییر بدهیم و به جای تعلق تمدنی به اسلام تعلقی در حد و اندازه یک فرهنگ داشته باشیم و تا اینقدر این تعلق تنزل پیدا کند دیگر اسلام را یک فرهنگ می بینیم. در این دوران بیداری اسلامی و تحول ایجاد شده در جهان به مرزی رسیده که دشمنان ما نام آن را دوران برخورد تمدن ها می گذارند. آنها می گویند اسلام تمدنی است که از نو احیاء شده و می بینیم که درگیری غرب عمدتا با تمدن اسلامی است. آیت الله میرباقری عنوان کرد: هانتینگتون یکی از متفکرین و مسئولین شورای روابط خارجی آمریکا این نظریه «برخورد تمدن ها» را بیان کرد و بر اساس این نظریه هم به قول خودشان از آغاز قرن بیست و یکم، جنگ جهانی چهارم را راه انداختند. در این دوران که آنها می گویند اسلام به عنوان یک تمدن در حال حیات مجدد است و به عنوان یک رقیب در برابر لیبرال دموکراسی قرار دارد در چنین دورانی تعلق عده ای به اسلام در حد و اندازه یک فرهنگ است و هر وقت صحبت از علم دین می کنیم وحشت می کنند. وی اظهار داشت: وقتی جریان تعلق به اسلام در حد یک فرهنگ تنزل پیدا کرد و پرچم دار سازندگی در کشور و کسانی که مسیر سازندگی کشور به دستان آنها افتاد که نگاهشان به تمدن نگاه دیگری است و غرب را یک تمدن و اسلام را یک فرهنگی می دانند چنین اتفاقی خواهد افتاد. بنابراین یکی از اصلی ترین عوامل آن را فروکاسته شدن تعلق به اسلام از سطح اسلامی که می تواند منشاء شکل گیری یک تمدن و بلکه یک فراتمدن باشد به یک فرهنگ است. طبیعی است که در دوره توسعه فرهنگی که می خواهند نقش فرهنگ های متفاوت را ببینند فرهنگ اسلام ذیل تمدن غرب قرار می گیرد. آیت الله میرباقری تصریح کرد: در این شرایط جهاد سازندگی و آن فداکاری ها یعنی چه؟ زیرا باید ساختارهای جدید با مدیریت های تازه شکل بگیرد. نکته دوم این است که به نظر می رسد ما نسل انقلاب تلاش نکردیم ادبیات انقلاب و نهضت را به ادبیات سازندگی تبدیل کنیم. ادبیات نهضت باید به ادبیات کاربردی تبدیل شود. ادبیات انقلاب باید به ادبیات تمدنی تبدیل شود. وی در ادامه سخنان خود در این مراسم گفت: به نظرم دو خلا فروکاسته شدن عهد تعلق ما به اسلام و عدم بازتولید ادبیات انقلاب در قالب ادبیات دوران گذار به سمت تمدن، موجب ایجاد مشکلات فعلی ما است. بنابر این مجددا باید به دوران جهادسازندگی بازگردیم. زیرا با حرکت جهادی از نو می توانیم به اهداف خود برسیم. آیت الله میرباقری افزود: این بحث که ما در دوران توسعه نیافتگی هستیم یک اشکال دارد. زیرا به این معنی است که ما به تمام آنچه که در تمدن غرب است تعلق داریم. انسانی که انسان دوران امام و انقلاب بود تبدیل شد به انسانی که متعلق به دوران تجدد و پسا تجدد است. به نظرم این تصادفی اتفاق نمی افتد بلکه مهندسی شده است. کسانی کار را در دست گرفتند که در عهد نسبت به اسلام با امام همراه نبودند. وی ادامه داد: تعهد و تعلق امام به اسلام در حد یک فرهنگ نبود بلکه امام مدعی عصر ظهور بود. امام انقلاب خود را مقدمه عصر ظهور و عبور از تمامیت حیات مدرن می دانست. پس این اتفاق باید رخ بدهد و ما باید برگردیم و آن عهد را از نو تجدید کنیم. آیت الله میرباقری خاطرنشان کرد: بنابر این معتقد هستم که آن حیات جهادی باید از نو احیا شود. حیاتی که کارکردن در آن اولا برای خداوند باشد. مقصود ما هم جهاد همه جانبه است. حیات جهادی یعنی حیات کار کردن برای خداوند. این انسان ها بزرگتر از دنیا هستند و تلاش آنها فانی در این دنیا نیست. بلکه اراده آنها از افق این دنیا بیشتر و بالاتر است. وی اضافه کرد: نکته دوم این است که حیات جهادی حیاتی است که کارکردن خالصانه برای خداوند در یک درگیری با جبهه مقابل را به دنبال دارد. البته نمی خواهم جهاد را با مقاتله فیصله بدهم زیرا وسعت جهاد بیشتر از مقاتله است. این جهاد طرف مقابل دارد و به وسعت درگیری با جبهه مقابل و به وسعت برنامه جبهه مقابل توسعه پیدا می کند. آیت الله میرباقری یادآور شد: الان جبهه ای که با آن درگیر هستیم کدام جبهه است؟ عمده آن جبهه تمدن غرب و جریان های همسو با او در جهان، منطقه و دنیای اسلام است. یعنی مسلمانان توسعه گرا که مدل آن ترکیه است یا مسلمانان با قرائت سلفی از اسلام که نمونه آن عربستان است. این دو روایت آمریکایی از اسلام هستند. وی عنوان کرد: ما با جبهه عظیمی روبرو هستیم. جبهه ای که بعد از انقلاب های ایدئولوژیک، فلسفی، علمی و صنعتی وارد عصر جدید شده است. مسیری را دارد طی می کند که گویا تمام انقلاب های گذشته در حال یکی شدن در این دوران جدید هستند. چیزی الان دارد اتفاق می افتد و فضای مجازی که دارد شکل می گیرد و توسعه ای که پیدا می کند به نظرم چیزی معادل انقلاب فلسفی، علمی و صنعتی گذشته است و در حال ساختن جهان جدیدی هستند که در آن معنی دولت، ملت، حکمرانی، اقتصاد و مفهوم زیست سیاسی کلا تغییر می کند. وی تصریح کرد: جهاد یعنی اینکه ما باید در این میدان درگیر شویم، آن هم یک درگیری همه جانبه در مسیر خدای متعال، بنابراین تلقی من این است که اتفاقی که ما برای ادامه آن مسیر جهادی باید رقم بزنیم یکی این است که باید روحیه جهادی، روحیه کار فی سبیل الله و روحیه درگیری همه جانبه با جبهه دشمن را تقویت کنیم. یکی از مهمترین های آن تبری از دشمن است. آفت زمانه ما غرب گرایی، توسعه گرایی و احساس عقب افتادگی از غرب و توسعه نیافتگی است که در حیات اجتماعی ما دمیده می شود و این بلای کار جهادی و مدیریت الهی است. آیت الله میرباقری ادامه داد: بنابر این اولین قدم مقابله با غرب گرایی و به تعبیر رهبر بزرگوارمان تعبیر قرآنی جهاد کبیر است. البته منظور از جهاد کبیر عدم اطاعت از کفار و منافقین در تمامی عرصه ها است. آنها به دنبال طرح تاریخی استحاله مومنین هستند. حضرت آقا باید یک جهاد کبیری کنند که راه این نفوذ را ببندند. یکی از ارکان جهاد فی سبیل الله ایجاد آگاهی، خودآگاهی، بصیرت، بیداری، دشمن شناسی و ایجاد یک سد پولادین در برابر نفوذ دشمن است. وی خاطرنشان کرد: منظورم این است که به هیچ وجه به هیچ یک از برنامه های آنها نباید اعتماد داشت زیرا آنها کافر هستند. بحث ما مرزبندی جغرافیایی نیست بلکه مرزبندی فرهنگی است. زیرا هستند افرادی که در جامعه غرب زندگی می کنند اما آدم های موحد درجه یکی هستند و از این طرف هم هستند افرادی که در جغرافیای اسلام زندگی می کنند و وابسته به دنیای کفر هستند. به همین دلیل ما به دنبال مرزبندی نیستیم بلکه در حال تعریف مرزبندی ایدئولوژیک هستیم. بنابراین ما نیاز به یک مرزبندی بسار جدی داریم و هیچ اعتمادی به دستگاه کفر نیست. آیت الله میرباقری اضافه کرد: ما باید حتی با علم آنها نیز مبارزه کنیم و این به معنای این نیست که نباید قله های علم آنها را فتح کنیم. ما حتما باید علم جدیدی را ایجاد کنیم. اگر می خواهیم مسیر جهادی ادامه پیدا کند اول باید حیات جهادی احیا بشود. احیای حیات جهادی یعنی ایجاد روحیه درک یک میدان مجاهده و یک درگیری عظیم، ورود به این میدان، کار برای خدا کردن، تلاش برای خداوند متعال کردن و خود را وقف خداوند کردن و بعد از جهاد کبیر به اطاعت نکردن و استحاله نشدن و اعتماد نکردن به دستگاه کفر با تمام وسعتی که دارد است و سپس بازسازی و ساختن است. عهدمان را نو کنیم وی یادآور شد: اگر بخواهیم وارد ساختن برای مردم شویم نیاز به عقلانیت داریم که باید آن را خودمان تولید کنیم. بنابراین تا این عقلانیت تولید نشود جهاد سازندگی به صورت یک کار بزرگ احیاء نخواهد شد. بنابراین یکی عهد ما باید نو بشود و آدم هایی نو و متعلق به اسلام شویم. آن هم نه تعلق فرهنگی بلکه تعلق تمدنی و نکته دوم بکوشیم که رفتار در چارچوب تمدن سازی را تبدیل به عقانیت و دانش کنیم. آیت الله میرباقری در بخش دیگر سخنانش با تشکر از عوامل کتاب «رسم جهاد» که اندوخته های مهندس حسینعلی عظیمی را جمع کرده است، عنوان کرد: این کتاب یکی از گام ها در راه ایجاد یک دانش جدید برای زیست جدید است. وی اظهار داشت: باید مجموعه تجربیات چهار دهه گذشته را هم افزا کنیم. البته کافی نیست و این شیوه گردآوری و جمع آوری اطلاعات، بازخوانی و تبدیل کردن آن به یک دانش یکی از گام هایی است که ما باید در مسیر احیای حرکت جهادی آن هم نه در مقیاس تبری و جهاد کبیر در جلوگیری از نفوذ دشمن بلکه بعد از آن برای ساخت کشور و دنیای جدید بر مبنای اندیشه اسلام به آن نیازمندیم. آیت الله میرباقری در پایان صحبت های خود با اشاره به خاطره ای تصریح کرد: حاصل مسئله یک کلمه بیشتر نیست. استاد ما که حدود 30 سال قبل از او درخواست کردیم برای فرماندهان نظامی جنگ که کمی ممکن بود طول کشیدن دوران جنگ بعضی ها را نگران کرده باشد سلسله بحث هایی داریم که ارائه شود. ایشان بحثی را ارائه کرد که امروز به یک کتاب تبدیل شده است و موضوع آن "حکومت جهانی محور محو یا گسترش انقلاب اسلامی" بود. ما یا به سمت حکومت جهانی حرکت می کنیم و می خواهیم تمام قله های رفیع عالم را به دست بیاوریم و یا اگر آرمان خود را در حد یک فرهنگ تنزل دادید و گفتید می خواهید این چارچوب فرهنگی محفوظ بماند، بدانید که حکومت جهانی آنها، انقلاب اسلامی و فرهنگ شما را هم استحاله خواهد کرد. البته ما هم اگر نخواهیم این کار را کنیم خداوند در پایان کار این اجازه را به آنها نخواهد داد. در بخشی دیگر از این برنامه پیش از تقدیر از حاج حسینعلی عظیمی، دو تن از همراهان و جهادگران پیشکسوت به روی آمدند و درباره او صحبت کردند. وقتی جهاد وزارت شد؛ زیارت عاشورا خواندیم که دشمن را بشناسیم آقای دلگرم از جهادگران همراه حسینعلی عظیمی در سخنان خود گفت: باید بگویم من از سال 61-62 خدمت مهندس حسینعلی عظیمی بودم. او طرح های بزرگی اجرا کرد که برخی از آنها الان هم اجرا می شوند. او همزمان با شناساندن دشمن به ما کارهای بزرگی می کرد. ما جمعی کار کردن را از آقای عظیمی آموختیم . وی ادامه داد: زمانی که جهاد سازندگی قرار بود وزارت شود ما به یاد حرف شهید بهشتی افتادیم که گفته بود مواظب باشید می خواهند جهاد را وزارت کنند و اگر وزارت کنند با کشاورزی ادغام می کنند. کسانی که به سمت توسعه غربی خط دهی می کردند، کم کم جهاد را به این سمت بردند. اسناد این موارد موجود است و یک روزی پخش خواهد شد و تاریخ درین باره خواهد گفت . این جهادگر پیشکسوت افزود: روزی جهاد سازندگی، وزارت شد آقای عظیمی ما مزار شهید شوریده، جمع‌مان کرد تا زیارت عاشورا بخوانیم، می گفت زیارت عاشورا دشمن را نشان می دهد . وی توضیح داد: ما جهاد سازندگی را به نام ظهور و عدل انتخاب کردیم و ما از روز اول در جهاد، با کوچک‌ترین فاسدان در روستاهای کوچک و دورست تا فاسدان بزرگ مبارزه کردیم. هرگز هیچ جهادی دست از جهادش دست برنداشته و برنخواهد داشت تا ظهور اتفاق افتد. جوان های امروز، همین راه را می روند و امید ما به این جوانان است. آقای طوبی دیگر جهادگر پیشکسوت هم در سخنانی در این مراسم گفت: یک جهادگر در راه و رسم و تفکر جهادی خود، با اعتقاد به مسئولیت و دِینی که دارد برحسب تشخیص، مسئولیتی در یک زمان و مکان، احساس می کند و با کمترین امکانات سعی می کند بیشترین بازدهی را با رعایت اصول داشته باشد . او توضیح داد: چهار نکته در جهاد، مهم است؛ هر چیزی در جای خود، هر کاری در موقع جهاد، هرکسی در موقعیت خودش، هر کاری در زمان خود با سازماندهی باید باشد. اگر هر کدام از این موارد هم باشند اما به موقع نباشند به درد نمی خورند. وی تصریح کرد: آقای عظیمی، متخصص قبل از انقلاب، جهادگر روزهای انقلاب، جهادگر مدیریت جهادی در زمان شهید رجایی به عنوان فرماندار و استاندار، کارآفرین در فقیرترین مناطق شمال کشور، ایجاد کننده کانون سنگرسازان بی سنگر است. او بزرگترین کارها را انجام داده است و نیاز به دفاع و معرفی ندارد. این جهادگر پیشکسوت تاکید کرد: آقای عظیمی، بسیار متواضع است و همیشه از ما که از او کوچکتر بودیم برای طرحها نظر می خواست، من از ایشان تشکر می کنم که مرا به عنوان شاگرد قبول کردند. آیت ا... میرباقری؛ خودم را لایق تجلیل از مهندس عظیمی نمی بینم بنابرین گزارش، در ادامه این مراسم، با حضور آیت الله میرباقری و جمعی از جهادگران پیشکسوت مهندس وکیلی فرد، مهندس یحیوی و... با اهدای هدایایی از حاج حسینعلی عظیمی تقدیر شد. آیت الله میرباقری در سخنان کوتاهی بعد از این تقدیر گفت: من به شخصه خودم را لایق تجلیل از کسی که یک عمر طولانی را در راه خداوند خرج کرده نمی بینم. می دانم و معتقدم که موازی این مجلس، مجلس با عظمت تری ان شاءالله در ملکوت عالم برگزار می شود و آنجا از ایشان تجلیل می شود و خداوند متعال و اولیای الهی و امام زمان (عج) بر سر ایشان است و تجلیل از ایشون بوسیله آن انوار الهی انجام می گیرد. پیشکسوتان جهاد، نسل سوم انقلاب را تنها نمی گذارند مهندس عظیمی پس از این تقدیر در سخنانی گفت: امروز برای من به عنوان یک جهادی، اگر بودم روز خوبی نیست. چون تحت این عنوان جهادی من مردود شدم. سوختم، به خاطر اینکه حاضر شدم به جلسه تجلیل از خودم بیایم. جهادی وقعی باید گمنام باقی بماند. در حقیقت چند روز قبل مردود شدم که استخاره کردم به این جلسه بیایم یا نه. نباید استخاره می کردم. ولی حکمت اینکه استخاره خوب آمد شاید این باشد که خداوند می خواهد پیشکسوتان واقعی جهاد تشویق شوند و به جوانان نسل سوم بیشتر نزدیک شوند و آنها را برای کارهایی که می خواهند برای انقلاب کنند تنها نگذارند. وی افزود: ولی خدا کریم است. ما که مردود شدیم و همه گذشته ام که رفت. حالا از این به بعد نفسی بکشیم چون همیشه محتاج عنایت خداوند هستیم. دستمان خالی خالی است. این تجربه ای که می گویم باید در اختیار نسل جوان قرار بگیرد تجربه 40 ساله برای نسل جوان است که بسیاری از شما در این مراسم حضور دارید مثل کمک تمام ملت انقلابی قبلی به نسل انقلاب فعلی است و اینقدر ارزش داشت. مثل کمک یک ملت به این نسل انقلاب فعلی که نباید دریغ کنیم. عظیمی ادامه داد: برای مومنین معتقد به جهاد و انقلاب هم تجربه مثبت و منفی ندارد، شکست و پیروزی فرقی ندارد. هردو به یک مقدار مفید و پشتوانه نسل فعلی است. اما بعد، اگر از انقلاب استقلال را بگیریم چی می ماند؟ چیزی نمی ماند. جز یک تاریخ و شهدا چیز دیگری نمی ماند و همه خاطره می شود. وی خاطرنشان کرد: استقلال نقطه مقابل وابستگی است و سه رکن هم دارد. که شامل استقلال سیاسی، فرهنگی و اقتصادی است. البته امنیت هم جزء استقلال سیاسی محسوب می شود. با حاکمیت جمهوری اسلامی و ولایت فقیه جنبه سیاسی آن حاصل شد. با داشتن فرهنگ قرآن و عترت از نظر فرهنگی محتاج نیستیم که دست خود را به سمت جایی دراز کنیم. البته نمی گویم درست عمل کردیم می گویم محتاج نیستیم. ولی در اقتصاد، لیبرالیسم و لیبرال ها در مقابل ما ایستادند. حالا دنیا هم پشت آنها قرار دارد. هرچه هم خواستیم مقابله کنیم به سمت الگوی شرقی رفتیم. عظیمی اضافه کرد: اینکه آنها از نظر اقتدار از ما جهادی ها پولدارتر هستند دلیلش قدرت و فرهنگ آنها نیست بلکه ضعف ما در اقتصاد اجتماعی است که امام جهاد سازندگی را برای جبران آن درست کرد. منتها نه ما فهمیدیم و نه ملت ایران و موقع جنگ هم که جهاد وزارتخانه شد. وی یادآور شد: ما جهادی ها ضعیف عمل کردیم و در مقاطعی از لیبرال ها شکست خوردیم. حضرت امام در پیام خود به جهادی ها به سه گروه اشاره کردند. من نمی گویم این سه گروه چه گروه هایی هستند. بلکه گفتند دشمنان شما این سه گروه هستند. یک گروه در سیاستمداران، یک گروه در سرمایه داران و یک گروه در روحانیون هستند. اینها دشمنان ما بودند، هستند و خواهند بود. عظیمی عنوان کرد: اگر بخواهیم به استقلال سیاسی هم برسیم و فکر کنیم با این فرمول های غربی و این دیسیپلین هایی که بانک مرکزی و بانک ربوی و این مقررات جاری در کشور بخواهیم برسیم این یک توهم است. زیرا آن به استقلال نمی انجامد. وی در پایان تصریح کرد: اگر فرمولی گرفتیم مثل فرمول ربا محور و یا قانون تجارت شرکت سهامی های خاص که نه کاری به عدالت، دین، قرآن و عترت دارد و خواستیم در اقتصاد استقلالی به دست بیاوریم این فرمول ها مثل موریانه از درون آن دو ستون دیگر را می خورد. ما نیاز داریم به نگاه های جهادی و جهاد برای خداوند، اقتصاد و کار برای خدا و الان بعد از 40 سال اطلاعاتش را داریم و شما نسل جوان می توانید از تجربیات جهادی های قدیمی هم استفاده کنید. بنابرین گزارش، در بخشی دیگر از این مراسمف حاج حسینعلی عظیمی، جهادگر پیشکسوت با اهدای هدیه ای از همسر فداکار خود تقدیر کرد. «رسم جهاد»؛ حاصل اندوخته های یک پیشکسوت جهاد سازندگی براساس این گزارش، کتاب «رسم جهاد» هم که در این مراسم رونمایی شد، حاصل اندوخته ها و تجارب مهندس عظیمی از پیشکسوتان جهاد سازندگی است به همت محمدرضا حسینی و علی مشایخی، گردآوری شده است. این کتاب از سوی دفتر مطالعات جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی منتشر شده است و علاقه‌مندان جهت سفارش و تهیه این کتاب افزون بر مراجعه به کتابفروشی های سطح شهر می توانند نام کتاب را به شماره 09199038270 ارسال و همچنین جهت اطلاع از جدیدترین محصولات دفتر مطالعات جبهه فرهنگی نیز می‌توانند به کانال @Ammaryar_ir مراجعه کنند.


کد مطلب: 1071

آدرس مطلب: https://www.foeq.ir/vdca.0n6k49nw65k14.html

فرهنگستان علوم اسلامی قم  https://www.foeq.ir